Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: SAAB 9-3 2,0t -02, plötsligt höjd soppaförbrukning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ytterby
    Inlägg
    46

    SAAB 9-3 2,0t -02, plötsligt höjd soppaförbrukning

    Bilen började för ett tag sedan dra lite mera soppa, från att ha legat stabilt på ca 0,83l/mil så ligger den nu på ca 0,93l/mil. Det är varken i samband med däcksbyte eller att det har blivit varmt. Körstilen är även den helt oförändrad, bilen används till att pendla. Den låg på ca 0,83l/mil förra sommaren också.

    Bilen är väldigt nyligen besiktigad med bra avgasvärden. Tändstiften samt alla filter byttes förra sommaren. Olja är alldeles nybytt så även oljefiltret. Den går normalt, inga problem med rök eller annat heller.

    Efter lite surfande läste jag om att vissa tankade etanol för att rensa ur ung. som STP´s tillsatser m.m. Har testat detta utan resultat.

    Inga symptom på att något är konstigt alls alltså annat än att den drar mera soppa. Vad kan påverka soppaförbrukningen utan att ge några uppenbara symptom?

    Tacksam för tips.
    SAAB 9-3 2,0t SE 5d 2002
    Mazda 6 kombi 90th Anniversary Edition 2.0l 2011

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 077

    Re: Höjd soppaförbrukning

    Igensatt bränslefilter, dåligt luftfilter, dåliga tändstift, dålig lmm, dålig TK kan vara värt att kolla upp.
    Tjuvluft från någon vakuumslang så den får felaktig bränsleblandning.
    Igensatt kat?
    Stift och filter byter man enligt mig varje år, men eftersom det kom plötsligt så skulle jag i första hand kontrollera luftfiltret. Är det original i låda eller ett öppet?
    Saablös dåre

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ytterby
    Inlägg
    46

    Re: Höjd soppaförbrukning

    Bränslefilter, luftfilter och tändstift är som sagt bytta förra sommaren. Men det kanske behövs bytas ändå.
    Luftfilter är naturligtvis ett vanligt papperfilter i originalburk, inget "släppa igenom massa skit filter".
    LMM och DI borde väl märkas på gången och även avgasvärdena? Katten bör ju absolut märkas på avgasvärdena men dom var det inte problem med alls.

    Det där med slangarna har jag funderat på också men jag har inte den blekaste om vilka slangar som är vad.
    Jag får alltså börja med att byta luftfilter och tändstift helt enkelt, det är trots allt dom billigaste delarna.
    Vilka slangar bör jag kontrollera?
    SAAB 9-3 2,0t SE 5d 2002
    Mazda 6 kombi 90th Anniversary Edition 2.0l 2011

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 077

    Re: Höjd soppaförbrukning

    Citat Ursprungligen postat av gilgo
    Bränslefilter, luftfilter och tändstift är som sagt bytta förra sommaren. Men det kanske behövs bytas ändå.
    Luftfilter är naturligtvis ett vanligt papperfilter i originalburk, inget "släppa igenom massa skit filter".
    LMM och DI borde väl märkas på gången och även avgasvärdena? Katten bör ju absolut märkas på avgasvärdena men dom var det inte problem med alls.

    Det där med slangarna har jag funderat på också men jag har inte den blekaste om vilka slangar som är vad.
    Jag får alltså börja med att byta luftfilter och tändstift helt enkelt, det är trots allt dom billigaste delarna.
    Vilka slangar bör jag kontrollera?
    Billigaste är nog Vakuumslangarna, ca 80kr för 5m på Meca.
    Bara byt ut allihopa, 4mm invändigt.
    Saablös dåre

Liknande ämnen

  1. Soppaförbrukning 9-5 TiD?
    Av JonR i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-10-17, 21:54
  2. Soppaförbrukning 9-3 99 2,0T 200 hk
    Av Martin 9-3 -99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-10-12, 22:48
  3. Soppaförbrukning för 9-3 aero -01
    Av Lättryckar´n i forum Allmänt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2005-10-11, 13:40
  4. Soppaförbrukning 9k Aut -94. VS 9k Aero man -97.
    Av ankaon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 01:11
  5. Har du Saab försäkring? Grattis! Höjd självrisk.
    Av Jonas O i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-26, 09:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •