Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Trasig fönsterhiss og9-3

  1. #1

    Trasig fönsterhiss og9-3

    Möjligt denna tråd ska ligga någon annanstans?

    Har en og 9-3 -99. 5-dörrars modell. Fösterhissten högerbak har gått sönder.
    Plockade ner dörrsidan och kikade lite. Själva hiss-mekanismen funkar. Det som gått sönder är den del som håller rutan och som sitter i hissen. Någon plast bit som naturligtvis gett sej.

    Min fråga är om det finns att få tag på bara denna del eller om en verkstad har möjlighet att byta bara detta. Eller om det är så att man måste byta hela fönsterhissen? Har kikat på lagabasen och andra skortar och hittat där. Men känns som en massa mer jobb om man ska byta hela den om det går att få tag på bara den lilla delen.

    Nån som haft samma problem? Hur löste ni det eller vad tycker ni man ska göra?
    Har inte hunnit kolla med verkstan vad dom skulle för ett sånt jobb heller.


    mvh
    Ola "Katamso" Ericson

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    338

    Re: Trasig fönsterhiss og9-3

    Om det är den lilla runda plastbiten du menar som går i skenan som håller rutan på plats/uppe.

    Byte de på min för ett tag sen. Lite små jobbigt att komma åt tog kanske 20 min första gången. Kostade någon tia på saab.
    Saab 9-5 2.3T kombi -99

  3. #3

    Re: Trasig fönsterhiss og9-3

    Citat Ursprungligen postat av Jonas_latt
    Om det är den lilla runda plastbiten du menar som går i skenan som håller rutan på plats/uppe.

    Byte de på min för ett tag sen. Lite små jobbigt att komma åt tog kanske 20 min första gången. Kostade någon tia på saab.

    Ja det e en liten plast bit. Inte riktigt rund men typ. Som sitter i skenan o sen ska hålla upp rutan. Den finns alltså o köpa löst på saab? Isåf känns det ju rätt dumt o köpa hela hissen :O

    Hur svårt var det att få dit. Klara man det själv eller?


    Mvh
    Ola "Katamso" Ericson

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Trasig fönsterhiss og9-3

    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    338

    Re: Trasig fönsterhiss og9-3

    tror inte den kostar mer på saab. Som sagt första gången kanske det tar 20 min före man kommer på hur man ska göra. Inget speciellt svårt. köp två såna klips och montera ner dörrsidan så ska du se att du löser det. ibland får man köra upp och ner rutan lite för att hitta bästa läget att komma åt.
    Saab 9-5 2.3T kombi -99

  6. #6

    Re: Trasig fönsterhiss og9-3

    Det va inte den där biten som gått sönder på min. Ska försöka fixa en bild så ni kan se hur det ser ut på min bil.


    Mvh
    Ola "Katamso" Ericson

  7. #7
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502

    Re: Trasig fönsterhiss og9-3

    Citat Ursprungligen postat av Katamso
    Det va inte den där biten som gått sönder på min. Ska försöka fixa en bild så ni kan se hur det ser ut på min bil.
    Är det den gråa typ sexkantiga biten som bland annat sitter fäst i wire:n? Den har pajjat på min också. Försökte laga den med lim, kattstrypare och vad mer som fanns till hands. Tror inte limmet fäste riktigt (plasten var ganska fet) så det höll ungefär ett halvår sen gav den upp igen. Naturligtvis på bilprovningens parkering! Inte för det spelade någon roll, men lite pinsamt var det allt.

    När jag tittade på den fick jag iaf intrycket av att den inte var tänkt att gå att byta. Men hittar du någon utbytesdetalj är jag mycket intresserad!

    Att byta hela mekanismen är ganska lätt, mycket lättare än det skulle vara att byta plastbiten. Borra bort 4-5 nitar, koppla loss kabeln och lyft ut mekanismen. Nita fast den nya. Tyvärr är inte hissmekanismen gratis direkt...

    Just nu har jag "löst" problemet genom en träpinne som håller upp rutan inne i dörren...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •