Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hur få till en "robust" lack på plastkofångare?

  1. #1
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163

    Hur få till en "robust" lack på plastkofångare?

    Har en solidsvart 9-5 Hirsch som skall in på lack av kofångaren fram, och jag udnrar hur man kan få till en lack som står emot salt och stenskott utan att se ut som om någon har skjutit på den med en hagelbössa Den var inne på lack för två år sedan men ser redan värre ut än något annat jag har sett. Bilen går motorväg Stockholm-Uppsala dagligen där det vare sig är långa avstånd mellan bilarna eller låga hastigheter, så det är en oförlåtande miljö, men jag tycker ändå att lacken skall hålla bättre än vad den har gjort.

    Jag har fått ett tips från annat håll att lägga klarlack ovanpå den solida färgen, men verkstaden säger att detta inte funkar och att varje stenskott/lackskada kommer synas tydligt och bli stora som tioöringar. Verkstaden säger vidare att det tyvärr inte går att göra något mot dessa lackskador i den miljö som bilen går...

    Stämmer detta? Om inte, hur skall spoilern lackas för att motstå stenskotten och saltet bättre än vad den har gjort hittills?

    /Johan

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349

    Re: Hur få till en "robust" lack på plastkofångare?

    Utan att vara expert på området så känns det som att fler lager färg + klarlack borde lösa ditt problem.

    Jag har själv lackat ett stötfångarhölje en gång, Imola röd.
    Jag la säkert 5 lager med den röda färgen och lika många lager klarlack och det höll så länge jag hade bilen.
    Den kördes från Lerum E20 - Torslanda 3.5mil (Göteborg) varje dag utan att se ut som hagelbössan hade varit framme.

    Lycka till!

    /Jonas

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    581

    Re: Hur få till en "robust" lack på plastkofångare?

    Citat Ursprungligen postat av gbg
    Utan att vara expert på området så känns det som att fler lager färg + klarlack borde lösa ditt problem.

    Jag har själv lackat ett stötfångarhölje en gång, Imola röd.
    Jag la säkert 5 lager med den röda färgen och lika många lager klarlack och det höll så länge jag hade bilen.
    Den kördes från Lerum E20 - Torslanda 3.5mil (Göteborg) varje dag utan att se ut som hagelbössan hade varit framme.

    Lycka till!

    /Jonas
    Jag tror på klarlacken. "Några" extra lager. Jag vet dock inte om klarlack skulle kunna släppa "lättare" från vanlig solidfärg än från metallic. Vet inte om det skulle gå, men man kanske kan rubba upp den solida lacken innan man lägger klarlack? Det borde göra så att klarlacken skulle kunna sitta bättre. Finns de som är riktigt haj på lacker här på forumet hoppas de hittar din tråd. De vet nog vad som kan göras .

    Marz

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163

    Re: Hur få till en "robust" lack på plastkofångare?

    Lyfter denna i förhoppning om mer förslag
    /Johan

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    6

    Re: Hur få till en "robust" lack på plastkofångare?

    Hej
    är inga som helst problem att lägga 2 varv med klarlack uppe på din solida färg
    är nog mest att lackeraren är bekväm,
    säg att du vill ha mjukmedel i klarlacken också..
    sen finns det idag framtagen en ny sorts klarlack som ska kunna reparera sig själv i viss utsträckning, kankse skiljer lite på priset men du slipper göra om lika ofta.. ps man kan också använda en nyans anpassad grund i botten, innan lack
    syns ju mindre med svart grund än tex vit eller ljusgrå

    mvh kristoffer

Liknande ämnen

  1. PS hjälp "2 färgad lack"
    Av costello i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2005-02-18, 17:58
  2. Lack-kod på Saabs "Steel grey"?
    Av Saab900STC i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-01-20, 20:59
  3. Byte "långmotor" -91 till "kortmotor"-96
    Av PJ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2004-11-22, 18:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •