Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Handbroms med egen vilja

  1. #1

    Handbroms med egen vilja

    Fick ombesiktning för slapp handbroms på min 9000 CD så det blev till att skruva lite. Har sökt runt lite på forumet och fått beskrivningar av "de lärda" hur justering skall gå till. Gjorde följande:

    *Skruvade ut justerskruven 2-3 varv
    *Skruvade inne i kupén tills det att cirkus 1mm glapp hade uppnåtts mellan arm och "pigg" på oket.
    *Skruvade sedan in justerskruven och sedan ut igen tills jag kunde snurra skivan.

    Detta gav resultat, men inte tillräkligt kan jag tro. Ställde mig i nedförsbacke och lade i driven och handbroms. Bilen har en tendens till att rulla och gasar man lite så stannar den knappt igen.
    Så jag tänkte höra om någon hade lite fler tips för att spänna den lite till. Det kanske är så att jag behöver nya wirear?

    MVH
    Jonas Lillhannus

  2. #2
    Justera ALDRIG på skruvarna inne i kupén!
    Man justerar på okets justering tills man kan dra runt skivan precis med handkraft.
    Då är det perfekt.

    Sitter bakom en 14mm bult och det är insex nyckel 4 man använder.

  3. #3
    Jag fick lov att justera inne i kupén just för att förra ägaren hade varit där och pillat. Glappet var större än 1mm mellan arm och pinne. Jag har gjort precis som du säger, men det verkar inte räcka...

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    157
    du har gjort rätt med wirarna. en mm skall det vara för att självjusteringen skall fungera.

    prova att spänna lite hårdare bara, så att du precis kan röra skivan. hur äs skicket på skivor och belägg?

  5. #5
    Skivorna och beläggen är nya. Ska ut och spänna lite mer idag som du säger så återkommer jag.

  6. #6
    Så nu har jag varit ute och spännt lite till. Nu är det precis så att den inte ligger på. Handbromsen fungerade bra till en början tyckte jag. Men den verkar ta mindre ju mer jag använder den. Sen kan jag tycka att spaken går att dra lite väl långt. Snälla hjälp mig någon, måste ha bil!

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 198
    MIn handbroms brukar efter justering fungera i ca en vecka sedan tar den nada igen......orkar inte bry mig handbroms använder man ju knappt.
    Fanatisk Sär Skrivare
    Kör: Fiesta ST 2006

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    När man justerar handbromse så ska klossarna ligga mot skivan så man precis kan dra runt skivan med hand kraft.
    Du justerar på oket tills de blir bra.
    Men det är inte ovanligt att själv justeringen på oket har slutat att fungera.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  9. #9
    Såg en sak nu när jag var ute och skruvade. När jag skruvar bak kolven så följer den inte med. Det är precis som om den där lilla muttern(eller vad man ska kalla det) som sitter på justerskruven lossnar ifrån kolven. Det kanske har något med saken att göra?

  10. #10
    upp upp...

    ska muttern(!?!) sitta fast i kolven? Vad kan annars vara fel?

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Som de låter så verkar ditt bakok gjort sitt.
    Kan gå att fixa men jag vet inte hur tyvärr.
    Går att byta juster skruven som sitter i oket och det går att köpa på saab för 250:- och då ingår även täckbulten.

    Kan vara den som är sönder men annars är det renovering eller byte av ok som gäller tyvärr.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

Liknande ämnen

  1. Hur få en 9000 att vilja svänga bättre ?
    Av Anders_aero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-04-14, 18:26
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-30, 01:05
  3. hallo skulle vilja ha hjälp med vev lager
    Av henrik99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-08, 23:16
  4. Skulle vilja ha lite hjälp...
    Av Blanc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-20, 11:08
  5. jag skulle vilja ha hjälp
    Av saab 9000cse-A50 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-02-28, 21:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •