Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Vevaxellägesgivare, går det att mäta om den är kass?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    46

    Vevaxellägesgivare, går det att mäta om den är kass?

    Hej.
    Köpte mig en 9-5 2.3t -99 som är tänkt att ha som dragbil till sambons häst.
    Nu kommer vi till det roliga, bilen hackar imellanåt nått fruktansvärt.
    Har läst en massa här att det kan vara vevaxellägesgivaren som börjar ge upp.

    Så det jag undrar, kan man mäta den om den är hel eller inte?
    Om inte kan det vara något annat som gör att den rycker, känns som den missar tändningen. Händer inte alltid utan bara ibland.

    Mvh Marcus
    Audi A6 Quattro, Saab ng900 nordic steg 2

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 111

    Re: Vevaxellägesgivare, går det att mäta om den är kass?

    Det finns ett ohm-värde som den skall hålla. Vad jag har hört av saab-verkstäder så brukar de ta loss den, ohm-mäta och sen värma på den _försiktigt_ med en värmepistol och då brukar de märka att rätt som det är så ändras värdet drastiskt=kass. Tänk på att den nog inte skall bli så mycket mer än 100 grader varm, så värm inte på som en tok

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    661
    Medlem#
    2681

    Re: Vevaxellägesgivare, går det att mäta om den är kass?

    Kan mycket väl också vara andra saker som spökar. Spjällhuset har en tendens att leva rövare. Det kan vara LMM (luftmängdmätare). Tändkasett, kanske magnetventilen eller de blåa backventilerna. Kan vara lättare att säga vilket om du kan precisera när ryckigheten uppkommer. Varm motor, kall motor, jämn gas, lite gas, fullgas eller kanske någon speciell hastighet etc.

    Mvh
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    46

    Re: Vevaxellägesgivare, går det att mäta om den är kass?

    Detta fenomen inträffar vid både kall, varm motor. Ända gången jag inte tycker han gör det är under fartökning. Annars rycker den från och till, ibland ingenting ibland massor.
    Audi A6 Quattro, Saab ng900 nordic steg 2

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    491

    Re: Vevaxellägesgivare, går det att mäta om den är kass?

    Citat Ursprungligen postat av Per-Ola
    Kan mycket väl också vara andra saker som spökar. Spjällhuset har en tendens att leva rövare. Det kan vara LMM (luftmängdmätare). Tändkasett, kanske magnetventilen eller de blåa backventilerna. Kan vara lättare att säga vilket om du kan precisera när ryckigheten uppkommer. Varm motor, kall motor, jämn gas, lite gas, fullgas eller kanske någon speciell hastighet etc.

    Mvh
    .. glöm inte bränslepumpen
    Utan Saab

  6. #6

    Re: Vevaxellägesgivare, går det att mäta om den är kass?

    Enklaste lösningen på problemet är nog att låta sambons häst dra bilen istället för tvärtom. Skämt åsido...

    Jag har precis bytt vevaxelgivaren p.g.a. ryckningar. Innan dess hade jag testat med annan tändkassett, andra stift och bränslepump. Hade även låtit Saab-verkstad felsöka och misslyckats. De menade att det kanske kunde vara spjällhuset.
    Efter tips här på forumet bytte jag vevaxelgivaren och rycken försvann!

    Dock var det så i mitt fall att det ryckte mer vid gaspådrag.....

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    661
    Medlem#
    2681

    Re: Vevaxellägesgivare, går det att mäta om den är kass?

    Vad gäller vevaxelgivaren brukar det bara vara vid varm motor. Eftersom det inte rycker vid fartökning borde det inte vara backventilerna, bränslepumpen eller magnetventilen. LMM vågar jag inte svara på då jag har lite dåligt med kött på benen angående den. Tändkasetten kan det vara. Lätt att kolla med ett byte. Jag skulle dock gissa på spjällhuset i det här fallet. Även här är det ganska lätt att byta till ett annat och kolla. Ska vara samma tom årsmodell -03 om jag inte är ute och cyklar.

    Mvh
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    20

    Re: Vevaxellägesgivare, går det att mäta om den är kass?

    Hej!
    I vårt fall var det spjällhuset. Efter byte försvann ryckningarna.
    SAAB 9-5 2.3 Biopower -07

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 443

    Re: Vevaxellägesgivare, går det att mäta om den är kass?

    Börja med att byta tändstift enkelt och alltid hälsosamt, de är aldrig förmycket.

    PS! har du CE lampa tänd?

    MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    46

    Re: Vevaxellägesgivare, går det att mäta om den är kass?

    hej, tyckte jag kände idag att den rycker mer varm än kalll. ingen lampa lyser alls. mvh marcus
    Audi A6 Quattro, Saab ng900 nordic steg 2

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    661
    Medlem#
    2681

    Re: Vevaxellägesgivare, går det att mäta om den är kass?

    Min 9-5:a började med små ryckningar vid jämn gas och varm motor. Dessutom kunde den gå hur bra som helst i en hel vecka sedan plötsligt kom det tillbaka igen. Efterhand som tiden gick blev det värre och värre. Till slut blev det nästan helt okörbart. Gick hyfsat när den var kall, typ 10 min, sedan blev det helknas. Gick orent och ville stanna på tomgång mm. Beställde ett nytt spjällhus på skruvat.se och bytte. Gick som en klocka direkt. Bytet tog ca 15 min.
    Jag kunde dock räkna bort både vevaxelgivaren och tändstift/tändkassett, då jag redan hade bytt detta vid motorrenoveringen jag gjorde någon månad tidigare.

    Jag vidhåller dock spjällhuset eftersom du säger att det inte spelar så stor roll om motorn är varm eller kall.

    Mvh
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    46

    Re: Vevaxellägesgivare, går det att mäta om den är kass?

    Men den går rent och fint på tomgång och har aldrig tjuvstannat. Lite småseg ibland att starta men inget mer.
    Mvh Marcus
    Audi A6 Quattro, Saab ng900 nordic steg 2

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    661
    Medlem#
    2681

    Re: Vevaxellägesgivare, går det att mäta om den är kass?

    Prova först med tändkassetten. Känner du någon annan som kör saab med t7 så be att få låna hans/hennes i en halvtimme. Eller kör till närmaste saabverkstad och be att få låna en av dem. Det har jag själv gjort en gång, var inga problem.

    Det ska sägas att händelseförloppet på min ligger runt ett halvår i tid. Från upptäckt till att det började gå så illa att man inte kunde stå ut med det längre, eller att man inte vågade köra för att man inte visste när det skulle stanna helt. Därefter gick det snabbt till att den inte gick på tomgång etc, ett par, tre dagar kanske.
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    46

    Re: Vevaxellägesgivare, går det att mäta om den är kass?

    Får åka ner på saab då, skönt att man gör mycket jobb åt dom så dom kanske kan vara lite snälla. Annars funderar jag på att köpa hem en ny tändkasset, spjällhus och vevaxelgivare så man har om det skulle vara något annat. Blir ju ett par mil med bilen så det gör ju inget om den fungerar som den ska. Ska man sen ha häst efter så är det ju bra om den inte rycker alls.
    Audi A6 Quattro, Saab ng900 nordic steg 2

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 443

    Re: Vevaxellägesgivare, går det att mäta om den är kass?

    Man bygger inte hus från taket man bygger från grunden. Inte för att de är fel komponenter men i fel ordning. Tändkassett och övriga dyra grejer tillhör taket och slutligen gäller att rätta sig till normala ordnings följd ändå, dvs tändstift först och allt annat senare.

    PS! Har själv varit med om att tändstift har varit boven och på en annan bil har varit LMM my 01- VAG som felade.
    Samma fel att bilen ryckte kändes som misständning och inget på låg och mellan RPM och inte heller på 1 och 2-ans växell oavsett varvtal.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    46

    Re: Vevaxellägesgivare, går det att mäta om den är kass?

    Ska testa med stiften först, är ju som sagt inte så dyra. Men dom som sitter i ser jättefina ut.
    Har rätt färg och allt.

    Mvh Marcus.
    Audi A6 Quattro, Saab ng900 nordic steg 2

  17. #17
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 666

    Re: Vevaxellägesgivare, går det att mäta om den är kass?

    lånar tråden lite då jag också får problem ibland när motorn har kommit upp i temp. Den går då bara på grundladdtryck och fortsätter med det tills den blivit kall. Hjälper inte att göra styrdonet strömlöst. Har provbytt mv,stift, dump, vattentempgivare, kollat felkoder och inget har hjälpt. Kan problemet vara vevaxelgivaren kanske? Borde inte den satt felkod?

    Fredrik
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    661
    Medlem#
    2681

    Re: Vevaxellägesgivare, går det att mäta om den är kass?

    Citat Ursprungligen postat av George
    Man bygger inte hus från taket man bygger från grunden. Inte för att de är fel komponenter men i fel ordning. Tändkassett och övriga dyra grejer tillhör taket och slutligen gäller att rätta sig till normala ordnings följd ändå, dvs tändstift först och allt annat senare.
    Jag får be lite om ursäkt här. Det är lätt att gå händelserna i förväg ibland och räkna med att en sådan sak redan är kontrollerad.

    Givetvis själva stiften i första hand.

    Mvh
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    46

    Re: Vevaxellägesgivare, går det att mäta om den är kass?

    Stiften är bytta men det hjälpte inte ett dugg. Fortfarande samma fel tyvärr.
    Audi A6 Quattro, Saab ng900 nordic steg 2

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    661
    Medlem#
    2681

    Re: Vevaxellägesgivare, går det att mäta om den är kass?

    Bara till att fortsätta med kassetten osv då.
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

Liknande ämnen

  1. Vevaxellägesgivare
    Av Liapos i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-08-26, 17:27
  2. Symtom på kass bakre länkarmsbussning? (Update! Kass diff)
    Av Jocke.T i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-05-03, 15:56
  3. vevaxellägesgivare???
    Av Berra_900_t8 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-04, 08:13
  4. Vevaxellägesgivare
    Av J.K Nilsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-03-13, 16:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •