Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Vart handlar ni skruv och bult m.m

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Kessmansbo (Gävle)
    Inlägg
    340

    Vart handlar ni skruv och bult m.m

    Kanske en lite korkad fråga men va fan här är ju alla snälla och trevliga mot varandra så man vågar kasta ur sig lite sådana frågor.

    Var handlar ni skruvar, bultar, muttar, brickor m.m när ni drar sönder dem, slarvar bort den eller de helt enkelt börjar se så slita ut att de är dags och byta?

    Ska precis till att montera ihop min framvagn på bilen igen och lite annat smått och gott men det har ju gått åt några skruvar och bultar på vägen så behöver liten nytt.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Vart handlar ni skruv och bult m.m

    Jag handlar det mesta på Meca, bra rabatt och vänner som jobbar där.
    De ställer upp att åka dit efter stängningsdags ifall något strular.
    Saablös dåre

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481

    Re: Vart handlar ni skruv och bult m.m

    har ni inget hemma?

    Själv jobbade man på en av de större skruvgrossisterna i södra Sverige och nu jobbar jag på en fabrik som i stor utsträckning tillverkar brickor...

    jag har 5st sånna där sortiementskåp med 60 lådor i varje helt knökafulla och ett par flyttkartonger med askar i.
    Plockat av det mesta när det varit utrensning, felaktigheter osv.

    Det lilla jag får köpa brukar jag dock köpa på Tools eller Meca.

    Sen passar jag gärna på när polare ska ta bilar till skroten osv, finns ju en jäkla massa "specialare" man kan plocka då.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Kessmansbo (Gävle)
    Inlägg
    340

    Re: Vart handlar ni skruv och bult m.m

    Oki får ta och åka till meca då även om jag inte har några vänner som jobbar där

    Har dåligt med grejor hemme har bara bott i hus i ett par år ännu så har inte hunnit samla på mig så mycket och tycker ofta problemet är när man väl samlar på sig nått så har jag en tendens att inte ha koll på vad jag har

    Just nu är det ju inte skit mycket jag ska ha så det borde ju inte ruinera mig.

    Men jag borde nog fan hitta en reservdelsbil snart och plocka delar ifrån, känns som det hela tiden är någon lite grej som man behöver.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: Vart handlar ni skruv och bult m.m

    Axel Stark i Trollhättan.
    Fredrik J

  6. #6
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 085
    Medlem#
    2661

    Re: Vart handlar ni skruv och bult m.m

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Axel Stark i Trollhättan.
    Blir väl lite långt att åka från Gävletrakten ner till Trollhättan för att köpa skruv kanske.

    Jag köper mycket skruv och mutter på XL Bygg i Mellerud, det kanske finns bra sortiment på alla andra XL Bygg i landet också. Annars vanliga järnhandlare borde väl ha skruv och mutter...
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002

    Re: Vart handlar ni skruv och bult m.m

    [quote=Johan-99T16]
    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik J":3omkla9l
    Axel Stark i Trollhättan.
    Blir väl lite långt att åka från Gävletrakten ner till Trollhättan för att köpa skruv kanske.[/quote:3omkla9l]

    Möjligt. Men han frågade var jag handlar skruv.
    Fredrik J

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614

    Re: Vart handlar ni skruv och bult m.m

    Jag har ett komplett sortiment med skruv, mutter och olika brickor sorterat i olika längder hemma i garaget, likaså med slangklämmor och lite annat smått och gott. Det är alltid sånt som går sönder när man skall dra ihop det sista när man mekar eller att man behöver slakta en skruv om den är risig. När jag behöver fylla på brukar jag handla på Biltema oftast, eller nere på järnhandeln vid jobbet.

    Har också samlat på mig en jäkla uppsättning med träskruv och byggplåtskruv också. Det går åt när man bygger allt möjligt
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  9. #9
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    7567

    Re: Vart handlar ni skruv och bult m.m

    Jag handlar för det mesta bultar, skruvar, muttrar och brickor på Biltema.
    Billigare än så är det nog svårt att få det och jag har inte märkt av att kvaliteten på deras grejer skulle va sämre än andras.
    Ibland handlar jag på Ahlsell.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Vart handlar ni skruv och bult m.m

    Tools! möjligen för att ja jobbar som servicetekniker åt dom och kan fylla fickorna utan att någon höjjer ögonbrynet! Brukar köra det mesta med A-4 kvalitet.
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681

    Re: Vart handlar ni skruv och bult m.m

    Frågan är var man får tag på alla "specialare" som sitter på våra bilar. Det är ganska mycket skruvar med fingänga tex. Många gånger skulle man vilja ha tag på sådana i rostfritt också.

    Mvh
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Markaryd
    Inlägg
    185

    Re: Vart handlar ni skruv och bult m.m

    Citat Ursprungligen postat av Johannyman
    Tools! möjligen för att ja jobbar som servicetekniker åt dom och kan fylla fickorna utan att någon höjjer ögonbrynet! Brukar köra det mesta med A-4 kvalitet.
    8.8 och 12.9 är ju vanligt men vad är A-4?
    SAAB 9-5 SE 2.0t -99, Toyota MR2 GTi -95, Buggy -66
    SAAB 9000 2.3i under renovering
    http://www.garaget.org/Markus_MR2

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Vart handlar ni skruv och bult m.m

    Citat Ursprungligen postat av SAAB_Markus
    Citat Ursprungligen postat av Johannyman
    Tools! möjligen för att ja jobbar som servicetekniker åt dom och kan fylla fickorna utan att någon höjjer ögonbrynet! Brukar köra det mesta med A-4 kvalitet.
    8.8 och 12.9 är ju vanligt men vad är A-4?
    "Rostfritt" eller egentligen "syrafast stål".
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Vart handlar ni skruv och bult m.m

    Citat Ursprungligen postat av Per-Ola
    Frågan är var man får tag på alla "specialare" som sitter på våra bilar. Det är ganska mycket skruvar med fingänga tex. Många gånger skulle man vilja ha tag på sådana i rostfritt också.

    Mvh

    MF som man kallar fingängad metrisk bult för inom fästelement brukar inte vara den vanliga lagerprodukten eftersom efterfrågan inte är allt för stor, då menar jag lagerhållning på ÅF-nivå mot slutbrukare! Finns ju såklart firmor som tillhandahåller beställningsmöjligheter, men då brukar det vara svårt att köpa stycke utan att åka på merkostnader etc...

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Vart handlar ni skruv och bult m.m

    Citat Ursprungligen postat av SAAB_Markus
    Citat Ursprungligen postat av Johannyman
    Tools! möjligen för att ja jobbar som servicetekniker åt dom och kan fylla fickorna utan att någon höjjer ögonbrynet! Brukar köra det mesta med A-4 kvalitet.
    8.8 och 12.9 är ju vanligt men vad är A-4?

    Som LM skrev A-4:a - syrafast och så finns det A-2 för rostfritt, varierar väl lite beroende vem man frågar, är väl igentligen en lekmannabenämning!

    8,8 brukar ju Blankförzinkade samt varmförzinkade vara, sedan är 12,9 i regel en obehandlad fästkomponent (kännetäcknas som svart i färgen) och 10,9 på försänkt obehandlad! Ofta är detta med fattningen Insex.
    Gängstång blankförzinkad brukar vara 4,6

    Finns en uppsjö av olika slag på dessa! Jag monterar förvisso A-4 / A-2 beroende på vad vi har på hyllan samt vad jag behöver till bilen!

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Kessmansbo (Gävle)
    Inlägg
    340

    Re: Vart handlar ni skruv och bult m.m

    Jahopp då har jag varit runt och köpt/letat bult.
    Kom dock inte hem med den bulten jag verkligen behövde, den som håller generatorn på en ng900. Någon i Gävle trakten som har en sån över? Saab hade ju givetvis den men inte på hyllan så ringer väl dem på måndag och ber dem ta hem den om ingen annan har den.


    Men fick med mig en del andra skruv och mutter hem från biltema och Meca Sambon bara tittat på mig och skrattar när jag plockar på mig sånt som är bra att ha...

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481

    Re: Vart handlar ni skruv och bult m.m

    Citat Ursprungligen postat av Johannyman
    8,8 brukar ju Blankförzinkade samt varmförzinkade vara, sedan är 12,9 i regel en obehandlad fästkomponent (kännetäcknas som svart i färgen) och 10,9 på försänkt obehandlad! Ofta är detta med fattningen Insex.
    Gängstång blankförzinkad brukar vara 4,6
    Behöver inte vara så, att 10.9 och 12.9 ofta är obehandlat till privatmarknaden beror på att dessa är dyrare att ytbehandla än 8.8.

    Att det skulle vara någon speciell skalle på vissa hårdhetsklasser har jag inte sett till, det beror ju på vad man önskar.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Vart handlar ni skruv och bult m.m

    Citat Ursprungligen postat av Johannyman
    Citat Ursprungligen postat av Per-Ola
    Frågan är var man får tag på alla "specialare" som sitter på våra bilar. Det är ganska mycket skruvar med fingänga tex. Många gånger skulle man vilja ha tag på sådana i rostfritt också.

    Mvh

    MF som man kallar fingängad metrisk bult för inom fästelement brukar inte vara den vanliga lagerprodukten eftersom efterfrågan inte är allt för stor, då menar jag lagerhållning på ÅF-nivå mot slutbrukare! Finns ju såklart firmor som tillhandahåller beställningsmöjligheter, men då brukar det vara svårt att köpa stycke utan att åka på merkostnader etc...

    MVH J
    fästelement på fordon är många gånger ritningsprodukter skapade för just tillverkaren och därför aldrig plockade som ren hyllvara. Så många produkter är man låst till nya originaldelar

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 051
    Medlem#
    4097

    Re: Vart handlar ni skruv och bult m.m

    Jag har monterat av en massa bult skruv brickor muttrar m.m från alla möjliga
    maskiner och motorer innan skrotning.
    Har lite olika lådor någorlunda sorterade.

    Fick tag i en låda blandat från ett bygge som skulle på tippen för att det var för blandat och det som blev över efter att det var klart.
    Allt från stakets fästen och cykelställs delar m.m. stora fina brickor och mellan lägg.
    Det är sjukt bra att plocka i den lådan när man måste göra någon egen tillverkad pryl eller avdragare m.m.

    Åk förbi SDCC och plocka alla lösa skruvar m.m ur bilarna och under dom
    blir nog inte så högt kilopris på dom.

    /per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Vart handlar ni skruv och bult m.m

    Citat Ursprungligen postat av gucpm
    Åk förbi SDCC och plocka alla lösa skruvar m.m ur bilarna och under dom
    blir nog inte så högt kilopris på dom.
    För trådskaparen gäller det i så fall att plocka väldigt många kilon för att få det lönsamt då han har en enkel resväg på ca 45 mil till stället du rekommenderar.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Vart går pengarna på en ny SAAB? Handlar-%?
    Av turbo4ever i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-01-15, 11:47
  2. Svar: 33
    Senaste inlägg: 2005-05-17, 19:56
  3. Pcb bult 25 mm vart får jag tag på det ??
    Av WoX i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-03-21, 20:09
  4. Vart handlar ni slang ???
    Av Talladega-98 i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-01-15, 00:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •