Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Hjulbultar som går av

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    338

    Hjulbultar som går av

    Köpte en sats med flytande/assymetriska hjulbultar från Speedparts. Började att dra i låsbulten och sen de övriga flytande bultarna.

    Bara några minuter efter jag dragit dit de på ett hjul small det till och huvudet på en bult gick av. Tänkte inte så mycket på det utan drog i en ny.

    Nu en vecka senare såg jag att jag saknade ett "huvud" igen på samma hjul!

    Frågan är om det är dålig kvalitet på dessa bultar eller om jag drar för hårt? Vad tror ni?

  2. #2
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 946

    Re: Hjulbultar som går av

    Citat Ursprungligen postat av Nocz
    Frågan är om det är dålig kvalitet på dessa bultar eller om jag drar för hårt? Vad tror ni?
    Hur hårt drar du dom då? På 9-5 ska dom dras med 110Nm, borde väl vara ungefär samma på din!

  3. #3
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 541
    Medlem#
    7567

    Re: Hjulbultar som går av

    När du säger att du drog i låsbulten först, och sedan övriga bultar, menar du då att du drog i låsbulten hårt?
    Man ska ju dra i dem som ett stjärnmönster, om du förstår hur jag menar?
    Annars finns risken att hjulet hamnar lite snett vilket kan leta till för mycket belastning på vissa bultar.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Stockholm / Haninge
    Inlägg
    173

    Re: Hjulbultar som går av

    Precis, låsbulten har väl ingen flytande kona, drar du den först kan hjulet hamna ocentrerat och belastningen kommer att öka på de övriga bultarna (om du nu har annan bultcirkel än original och använder flytande kona för att kompensera för detta).
    -Dra alltså låsbulten sist!
    9-5 Aero Maptun kombi -02, ~400hp
    9-5 Aero Nordic sedan -00, ~300hp

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    338

    Re: Hjulbultar som går av

    Jag började med att dra i låsbulten (ej flytande kona) hårt. Sen de andra i stjärnmönster. Drog de ganska hårt, som jag brukar med biltemas utdragbara skaft.

    Då ska jag testa följande:
    1. Skruva i alla bultar löst
    2. Dra de i stjärnmönster
    3. Dra låsbulten sist
    4. Använd ett fälgkors för att dra
    5. Efterdra bultarna efter nån vecka

    Tack för hjälpen!

  6. #6
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 209

    Re: Hjulbultar som går av

    En momentnyckel istället för att chansa är vad som gäller. Ganska hårt är mer än osäkert när det är flytande kona. 110 Nm är det som gäller för orginalbult. För flytande kona borde den som säljer dem kunna svara på erforderligt moment

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 132
    Medlem#
    2555

    Re: Hjulbultar som går av

    110nm med Biltemas utdragbara går fort, var försiktig.

    Som Fral säger, momentnyckel.
    500-ing på Biltema.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    752

    Re: Hjulbultar som går av

    Momentnyckel är bra att ha, speciellt när man håller på och monterar bultar med rörlig kona, krävs lite mer precision. Tro mig 110nm är mindre än man tror, jag brukar visa farsan hur "löst" man egentligen behöver dra åt hjulbultar för han tar i för kung och fosterland när han byter hjul. Brukar alltid bli en "aha" upplevelse för gubben

  9. #9
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 959

    Re: Hjulbultar som går av

    Men helt ärligt, hur många drar med momentnyckel på hjulbultarna tror ni?
    När jag hade praktik på en bilverkstad så var de fullt ös med mutterdragarn på alla muttrar.

  10. #10
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 023
    Medlem#
    1540

    Re: Hjulbultar som går av

    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Men helt ärligt, hur många drar med momentnyckel på hjulbultarna tror ni?
    När jag hade praktik på en bilverkstad så var de fullt ös med mutterdragarn på alla muttrar.
    Hand upp!
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    752

    Re: Hjulbultar som går av

    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Men helt ärligt, hur många drar med momentnyckel på hjulbultarna tror ni?
    När jag hade praktik på en bilverkstad så var de fullt ös med mutterdragarn på alla muttrar.
    Hand upp (nr2)

  12. #12
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 209

    Re: Hjulbultar som går av

    Hand upp (3)

    Min gummimoj gör det också. Nu kör han med 120Nm men det får man ta.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  13. #13
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 946

    Re: Hjulbultar som går av

    Hand upp (nr4)

    Givetvis använder man momentnyckel!

    Med ett sådant utdragbart skaft så drar du riktigt hårt om du drar hårt som du säger att du gjort, som redan nämnts så är 110Nm inte särskilt hårt!

    Lossa med det utdraget & spänn med det i inre läget om du inte vill skaffa en momentnyckel, då har du lite mer kontroll!

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 983

    Re: Hjulbultar som går av

    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Men helt ärligt, hur många drar med momentnyckel på hjulbultarna tror ni?
    När jag hade praktik på en bilverkstad så var de fullt ös med mutterdragarn på alla muttrar.

    Mutterdragare går inte sällan att ställa in på ett "brytmoment".

    110Nm som man ska dra med är inte speciellt mycket. Drar man hjulet "hårt" med en förlängare har man dragit med betydligt mer.
    Fredrik J

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    1 567

    Re: Hjulbultar som går av

    Hmmm...
    Att dra låsbulten först är nog ärkemisstag nummer ett. Speciellt då du drog den hårt. Det som gör att en fälg sitter på sin plats under belastning är friktionen mellan fälg och nav (bromsskiva). Drar du då låsbult hårt först, så har inte de övriga bultarna möjlighet att justera centreringen av fälgen.

    Börja med att skruva i de med lös kona "för hand" så att dessa centrerar hjulet. När de är dragna för hand så kan man dra dessa till rätt moment. Avsluta med att montera låsbulten.

    Jag tror dock inte att du dragit så hårt att bultarna går av på grund utav ditt för höga moment.

    På tal om momentnyckel och "hur många gör det". Jag använder momentnyckel ungefär varannan gång. Det beror lite på var jag är när bytet görs, och till viss del på vilken bil. Jag drar med all säkerhet för hårt när jag inte använder momentnyckel (använder då oftast vanligt fälgkors), för trots att jag använder momentnyckel en gång ibland så förvånas jag än idag över hur löst 110Nm är.
    Citat Ursprungligen postat av Snabbe@STCS
    Köp torktumlaren istället! Varför köpa en ful fälg bara för den är billig?

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    451

    Re: Hjulbultar som går av

    Citat Ursprungligen postat av Glader91
    Men helt ärligt, hur många drar med momentnyckel på hjulbultarna tror ni?
    När jag hade praktik på en bilverkstad så var de fullt ös med mutterdragarn på alla muttrar.
    Jo tack, det får man erfara när man behöver dra loss hjulen, gärna med runddragna låsmuttrar efter ett verkstadsbesök. Vilken yrkesstolthet!
    Efter ett vanligt verkstadsbesök brukar det sitta som det ska, men gör man misstaget att besöka en däckverkstad för balansering eller så får man tydligen skylla sig själv.

    OnT: Jag brukar även jag använda Biltemas teleskopdragskaft. Dra åt med skaftet hopdraget och använd endast kropps tyngden att luta sig över skaftet med. Det blir lagom för mig som väger 75 kg. Jag har aldrig haft problem med att lossa bultar jag själv satt dit, och inte heller att de går lös. När man ska lossa fäller man ut skaftet.

    Har du skaftet utfällt från början, väger 75 kg och tar i för kung och fosterland hamnar du med lätthet över 2-300 nm! Och alltid låsmuttern sist som föregående talare.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  17. #17
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 959

    Re: Hjulbultar som går av

    Oj, här var det majoritet. Men tror annars att det inte är de.


    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Jo tack, det får man erfara när man behöver dra loss hjulen, gärna med runddragna låsmuttrar efter ett verkstadsbesök. Vilken yrkesstolthet!
    Efter ett vanligt verkstadsbesök brukar det sitta som det ska, men gör man misstaget att besöka en däckverkstad för balansering eller så får man tydligen skylla sig själv.
    Påtal om det kommer jag ihåg när vi skulle byta bromsar på en Renault bak. Varit inne på Volvo verkstad för hjulbyte, och vi fick inte bort bultarna med lilla mutterdragarn, inte stora heller, och inte med förlängningsskaft heller. Fick ta fram 3 meter långt järnrör och 2 man hängde sig över bultarna så lossna de. Lät som man sköt med pistol när de släppte precis.
    Undra va Volvo dragit åt de bultarna med

  18. #18

    Re: Hjulbultar som går av

    Jag har dragit utan momentnyckel hela mitt liv, och det har funkat "so far". Sedan om det är tur eller skicklighet vet jag inte . Jag tar inte i för kung och fosterland iofs...

    Men som många sagt tidigare är det viktigt med "stjärnmönstret" när man drar åt hjulen.
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    338

    Re: Hjulbultar som går av

    Hej igen,

    Nu har jag inhandlat momentnyckeln från Biltema. Lossade alla bultarna, tog ur låsmuttern, och skruvade i övriga löst. Sen drog jag de med momentnyckeln, först typ 80 Nm och sen tillslut 110 Nm. Sen i med låsmuttern och drog med 110 Nm.

    Efter några timmar då jag gick förbi bilen ser jag till min förvåning en skalle från en hjulbult på asfalten!!! Dock från ett bakhjul denna gången.

    Nu har jag ju garanterat inte dragit de för hårt. Kan det vara så att bultarna har blivit "uttöjda" såpass att det inte finns nån hållfasthet kvar i de. Så jag blir tvungen till att köpa ett helt nytt set med bultar?

    Nu vågar man ju knappt köra med bilen då man är rädd för att fler bultar ska flyga ut...

  20. #20
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 538
    Medlem#
    8163

    Re: Hjulbultar som går av

    Se vad som händer om du struntar i låsbulten och bara använder bultar med flytande kona. Har du rätt centrumringar så fälgen stöttar mot navcentrum och inte hänger i bultarna?
    /Johan

Liknande ämnen

  1. hjulbultar
    Av marasp i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-16, 22:08
  2. Hjulbultar!
    Av WaZ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-03-20, 14:53
  3. Hjulbultar!
    Av Fredrik.j i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-20, 23:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •