Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: 900 Aero trionic eller inte?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453

    900 Aero trionic eller inte?

    Hej!

    Jag har beslutsångest Min gamla 900 Aero som sen nått år tillbaka är i min fars ägo ska få sig en motorrenovering. Eller snarare så ska en färdigrenoverad motor och låda ta plats.

    Grejen är att det även inhandlats ett komplett trionic-kit för konventering. Men jag har alltid varit noga med att den här bilen ska hållas så orginal som möjligt (utan att vara helt rabiat), och inte trimmas sönder eller dyl. Den är i bra skick utan att för den delen vara i nån "mint condition". http://www.garaget.org/?car=8565

    Vad tycker ni? Är det att "förstöra" en og900 Aero genom att trionickonvertera?

    Idag sitter ett fungerande apc med rödbox, bilen är vad jag förstår lite ovanlig genom att ha lucassprut på denna -89:a. Gör väl det hela enklare att installera t5, men samtidigt måste man ju in och klippa i orginal kabelhärva. Jag måste även få tag på ett program och nån vänlig som kan lägga in det för den här setup:en.

    Dessutom får man ju offra ac där då bländrarskivan sitter där.
    Är ju också lite sugen på ett annat projekt som kan trimmas och kapas i utan att man får ångest där man skulle kunna få användning av trionic-kitet.
    Hur hade ni gjort?

    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: 900 Aero trionic eller inte?

    En finbil och en lekbil. I mina ögon är valet enkelt.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973

    Re: 900 Aero trionic eller inte?



    Precis mina tankar.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: 900 Aero trionic eller inte?

    Jag har redan gjort valet att montera T5 i min Aero men har samtidigt varit noga med att inte göra någon åverkan på bilen så den inte går att återställa i origianlskick. Lite detaljer finns i min projekttråd men i grova drag har jag gjort följande

    Skaffat en ersättningsmotor och låda som fått lite roliga prylar + T5 monterat.

    Plockat ur LH härvan i oklippt skick och skaffat de kontakter som behövs för att ansluta T5-härvan mot bilen ledningsnät. Original LH-härva är alltså plug & play. Tändsystem och APC systemets kablage sitter kvar.

    Skaffade en extra kylarplåt att kapa sönder för en ny IC - originalet är orörd.

    Original avgassystem finns sparat.

    Batteriet kvar på originalplats.

    När det gäller vevaxelgivare och AC finns två lösningar.
    Alt 1, kör med T5.2, dvs montera prylar från 900i med EZK.
    Alt 2, montera en specialtillverkad triggerskiva på baksidan svänghjulet
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    3 453

    Re: 900 Aero trionic eller inte?

    Hej!

    Tackar för svaren, jag ska kolla in din projekttråd men det lutar åt att det får bli fortsatt apc på den, ska man göra det så ska man göra som du gjorde känns det som. Jag har allt för t5.5 så alt1 går bort. Har även en specialtillverkad remskiva för triggerskivan på veven, men om jag ska kunna köra ac får jag offra en av de dubbla remmarna till generatorn/vattenpump.

    Men att ha trionicprylar liggandes känns ju bara peppande att få tag på nått kul att använda det till!

    MVH Lerne
    MVH Lerne #1079
    og900 Aero
    9-5 Vector SC

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: 900 Aero trionic eller inte?

    Den borde förbli original. 1989 är en ovanlig årsmodell av Aero med bara 11 bilar kvar, alla köpte ju T8Special detta år istället. Och en välservad Lucas med röd box går som fan också. Låt bilen vara. Värdet på bilarna stiger, och skillnaden i pris om några år på en micklad bil (T5) och original kommer vara stort.

    Skaffa en lekbil istället och gör detta på, inte en ovanlig originalbil. Kolla i tråden under allmänt om "og900 Aero kvar i sverige" så hittar du lite antal, det kanske underlättar ditt beslut.
    MEDLEM 7032.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Trionic5 eller 7 OG9-3
    Av torsobon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 19:15
  2. [LÖST] Trionic5 eller 5,2 NG900 -97
    Av crille_2003 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-08-08, 11:42
  3. Trionic 5 eller 7 på SAAB 9-5 aero?
    Av krutmats i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 91
    Senaste inlägg: 2005-07-18, 23:18
  4. trionic i min saab eller inte?
    Av sukke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2005-05-03, 08:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •