Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 80

Ämne: Saab + BMW = kanske sant?

  1. #21
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405

    Re: Saab + BMW = kanske sant?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Angående motorstyrsystem är det precis sånt som Saab inte borde utveckla själva i framtiden. Normalkunden skiter i vilket och Saab plöjer ner miljoner i en produkt som eventuellt är marginellt bättre än andra system på marknaden.
    Saken är väl mer den att motorstyrning oftast special anpassas för varje motor nu för tiden så dom är oftast inte kompartibla med varandra.
    De nu GM utvecklade systemet är ju boxarna lika medans programeringen av dom kan skilja. Detta sparar både tid o pengar.
    Men vi får se om saab kommer släppa nån vidareutveckling av den i framtiden i saab bilar. De vet man ju inte.

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  2. #22
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Saab + BMW = kanske sant?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Saken är väl mer den att motorstyrning oftast special anpassas för varje motor nu för tiden så dom är oftast inte kompartibla med varandra.
    De nu GM utvecklade systemet är ju boxarna lika medans programeringen av dom kan skilja. Detta sparar både tid o pengar.
    Men vi får se om saab kommer släppa nån vidareutveckling av den i framtiden i saab bilar. De vet man ju inte.
    Jag menar inte mjukvaran i motorstyrsystemet. Den måste naturligtvis anpassas till varje motor. Men jag tycker Saab ska lägga pengar på annat än att utveckla hårdvara i motorstyrsystemet.
    Fredrik J

  3. #23

    Re: Saab + BMW = kanske sant?

    Citat Ursprungligen postat av 164161413
    Ärr det bara jag som är realist här???

    Saab har mycket att vinna om dom går ihop med BMW..
    Men vad har Saab att erbjuda BMW???
    BMW har allt själva, motorer från 4cyl till v10cyl med eller utan överladddning, bensin, diesel, hybrider.
    Hjulupphängningar, chassie, fram (Mini) eller bakhjulsdrift , fyrhjulsdrift.
    Alla sorters karosserier sedan, cupe, kombi , suv, cab,

    osv,osv...
    Hej!

    Saab borde kunna bidra med kunskap om krocksäkerhet, för där har väl BMW aldrig varit på topp, även om dom börjar komma ikapp nu.
    Sedan har ju Saab betydligt längre erfarenhet av överladdning än BMW, speciellt när det gäller relativt höga laddtryck i små motorer.

    Men framförallt är nog BMW intresserde av att ha fler att dela utvecklingskostnaderna för en ny plattform med.
    Mycket intressant om det blir verklighet hur som helst!
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Trollhättan / Västerås
    Inlägg
    553

    Re: Saab + BMW = kanske sant?

    man ska inte snöa in sig för hårt om rykterna för BMW-Saab


    Det är ju inte säkert att det är just BMW , i framtiden kan Saab ha flera samarbeten med olika leverantörer , kan lika gärna vara Honda,Mazda-platformar för nästa 9-1/9-2

  5. #25

    Re: Saab + BMW = kanske sant?

    jäklar vad kul om det här är sant! faskiken då tömmer jag varenda spargris och köper en 92a så fort den kommer ut :P sjukt snygg bil och blir kanon med lilla bmw diesel motorn :P

  6. #26

    Re: Saab + BMW = kanske sant?

    Citat Ursprungligen postat av 164161413
    Ärr det bara jag som är realist här???

    Saab har mycket att vinna om dom går ihop med BMW..
    Men vad har Saab att erbjuda BMW???
    BMW har allt själva, motorer från 4cyl till v10cyl med eller utan överladddning, bensin, diesel, hybrider.
    Hjulupphängningar, chassie, fram (Mini) eller bakhjulsdrift , fyrhjulsdrift.
    Alla sorters karosserier sedan, cupe, kombi , suv, cab,

    osv,osv...
    Bmw vet villken kunskap som saab ingenjörerna besitter, saab har mycket längre erfarenhet vad det gäller t ex turboladdning och säkerhet än bmw här har dom mycket att lära. Fyrhjulsdrivningen är väl en av dom mest avancerade i världen vad jag vet så är det väl bara saab och ferrari som har eLsd dvs elektrisk diffbroms, saab har genom tiderna tagit fram extremt mycket roligt och revolutionerande men som tyvärr inte kom till produktion pga Investor och sedemera GM. Läs på lite om saabs historia så kommer ni se vad som saab har att erbjuda BMW.
    Dessutom så är ju saabs kunder mest lika Audi´s kunder bara en sån sak kan ju göra att BMW vill hjälpa saab för att sno kunder från Audi så BMW slipper känna sig flåsade i nacken av Audi.
    "ALWAYS LOOK ON THE BRIGHT SIDE OF LIFE"
    Saab 9-5 kombi 2.3t 2004 Espresso black

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Mellerud
    Inlägg
    68

    Re: Saab + BMW = kanske sant?

    Citat Ursprungligen postat av ducati1000ss
    Bmw vet villken kunskap som saab ingenjörerna besitter, saab har mycket längre erfarenhet vad det gäller t ex turboladdning och säkerhet än bmw här har dom mycket att lära. Fyrhjulsdrivningen är väl en av dom mest avancerade i världen vad jag vet så är det väl bara saab och ferrari som har eLsd dvs elektrisk diffbroms, saab har genom tiderna tagit fram extremt mycket roligt och revolutionerande men som tyvärr inte kom till produktion pga Investor och sedemera GM. Läs på lite om saabs historia så kommer ni se vad som saab har att erbjuda BMW.
    Dessutom så är ju saabs kunder mest lika Audi´s kunder bara en sån sak kan ju göra att BMW vill hjälpa saab för att sno kunder från Audi så BMW slipper känna sig flåsade i nacken av Audi.
    Just like that
    Saab 9-5 Aero | Saab 900 Aero

  8. #28
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: Saab + BMW = kanske sant?

    Citat Ursprungligen postat av ducati1000ss
    ..saab har mycket längre erfarenhet vad det gäller t ex turboladdning..
    På vilket sätt har Saab jämfört med BMW "längre erfarenhet av turboladdning"?

    Kronologiskt kom BMW med sin 2002 Turbo redan 1973 eller menar du att den samlade erfarenheten räknat i ingenjörstimmar skulle vara större hos de som för närvarande finns anställda hos Saab?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #29
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Saab + BMW = kanske sant?

    Ni pratar om "alla" ingenjörer på Saab. Hur många finns kvar i dagsläget. Företag i kris brukar dräneras ganska snabbt på de vassaste knivarna. Är knivarna konsulter kan ju vem som helst använda dem i dag. Powertrain är det väl AVL som äger.

    "Kunskap" idag brukar finnas ganska tätt ihop med underleverantör vare sig det är tex Bosch, Siemens, ZF eller Borg Warner

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  10. #30
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Saab + BMW = kanske sant?

    Ibland pratar man om erfarenhet som om det satt i väggarna. Det är människor som har erfarenheter. Eftersom människor som bekant åldras och byter arbetsplats så är det ju långt i från säkert att man kan bedöma ett företags erfarenhet genom att titta på historiska produkter. En inte allt för vågad gissning är att BMW anställt/hyrt in en del erfarenhet av turboladdning innan man introducerar motorerna.
    Fredrik J

  11. #31

    Re: Saab + BMW = kanske sant?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av ducati1000ss
    ..saab har mycket längre erfarenhet vad det gäller t ex turboladdning..
    På vilket sätt har Saab jämfört med BMW "längre erfarenhet av turboladdning"?

    Kronologiskt kom BMW med sin 2002 Turbo redan 1973 eller menar du att den samlade erfarenheten räknat i ingenjörstimmar skulle vara större hos de som för närvarande finns anställda hos Saab?
    Ja BMW hade 2002 turbo 1973 fick dom den att fungera på ett tillfredställande sätt NEJ!!! Chevrolet hade turbo på 60-talet fick dom den att fungera på ett tillfredställande sätt NEJ!!! Porsche fick inte heller den att fungera till ett tillfredställande sätt, ALLTSÅ SAAB KLARADE DET SOM ALLA DOM ANDRA GICK BET PÅ.
    "ALWAYS LOOK ON THE BRIGHT SIDE OF LIFE"
    Saab 9-5 kombi 2.3t 2004 Espresso black

  12. #32
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Saab + BMW = kanske sant?

    Citat Ursprungligen postat av ducati1000ss

    Ja BMW hade 2002 turbo 1973 fick dom den att fungera på ett tillfredställande sätt NEJ!!! Chevrolet hade turbo på 60-talet fick dom den att fungera på ett tillfredställande sätt NEJ!!! Porsche fick inte heller den att fungera till ett tillfredställande sätt, ALLTSÅ SAAB KLARADE DET SOM ALLA DOM ANDRA GICK BET PÅ.
    Allt du skriver ovan inklusive det sista med oartig caps locks är imperfekt som Fredrik J skriver. Den kunskapen är ju inte mycket värd om den bara "sitter i väggarna". Som jag skrev tidigare i tråden har BMW tagit hjälp av Borg Warner för överladdning på min BMW 2,0d. Hur mycket kunskap BMW har själva vet ju bara de närmaste.

    /Fred



    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  13. #33
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: Saab + BMW = kanske sant?

    Citat Ursprungligen postat av ducati1000ss
    Citat Ursprungligen postat av LM
    På vilket sätt har Saab jämfört med BMW "längre erfarenhet av turboladdning"?

    Kronologiskt kom BMW med sin 2002 Turbo redan 1973 eller menar du att den samlade erfarenheten räknat i ingenjörstimmar skulle vara större hos de som för närvarande finns anställda hos Saab?
    Ja BMW hade 2002 turbo 1973 fick dom den att fungera på ett tillfredställande sätt NEJ!!! Chevrolet hade turbo på 60-talet fick dom den att fungera på ett tillfredställande sätt NEJ!!! Porsche fick inte heller den att fungera till ett tillfredställande sätt, ALLTSÅ SAAB KLARADE DET SOM ALLA DOM ANDRA GICK BET PÅ.
    Du svarade inte riktigt på frågan tycker jag:

    Tror eller ännu hellre vet du att det för närvarande finns mer kompetens då det gäller turboteknik hos Saab än hos BMW?

    Jag är nog inne på Frals:s och Fredrik J:s linje att det förmodligen har skett en hel del förändringar hos såväl Saab som BMW då det gäller ingenjörskompetens.

    och att det är tämligen naivt att bedöma denna utifrån vad som tilldrog sig på vare sig 70-, 80-, eller 90-talen.

    Inte för att på något sätt förringa den kompetens som har funnits och fortfarande finns hos Saab men att slå sig för bröstet och hävda en överlägsenhet gentemot en av världens mest framgångsrika och lönsamma biltillverkare känns i sammanhanget väl övermaga.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  14. #34

    Re: Saab + BMW = kanske sant?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av ducati1000ss

    Ja BMW hade 2002 turbo 1973 fick dom den att fungera på ett tillfredställande sätt NEJ!!! Chevrolet hade turbo på 60-talet fick dom den att fungera på ett tillfredställande sätt NEJ!!! Porsche fick inte heller den att fungera till ett tillfredställande sätt, ALLTSÅ SAAB KLARADE DET SOM ALLA DOM ANDRA GICK BET PÅ.
    Du svarade inte riktigt på frågan tycker jag:

    Tror eller ännu hellre vet du att det för närvarande finns mer kompetens då det gäller turboteknik hos Saab än hos BMW?

    Jag är nog inne på Frals:s och Fredrik J:s linje att det förmodligen har skett en hel del förändringar hos såväl Saab som BMW då det gäller ingenjörskompetens.

    och att det är tämligen naivt att bedöma denna utifrån vad som tilldrog sig på vare sig 70-, 80-, eller 90-talen.

    Inte för att på något sätt förringa den kompetens som har funnits och fortfarande finns hos Saab men att slå sig för bröstet och hävda en överlägsenhet gentemot en av världens mest framgångsrika och lönsamma biltillverkare känns i sammanhanget väl övermaga.
    Vad det gäller tämligen naivt att bedöma vad som hände på 70-80-90 talet så var det inte jag som tog upp det, jag svarade bara på ett inlägg.

    Vad ni verkar veta är ju att det finns ingen kunskap kvar i saab utan allt sitter i väggarna. Om man läser i motortidningar mm mm mm så får man uppfattningen att dom flesta i bilvärlden hyser stor respekt för vad saab kan men det är klart ni har säkert bättre koll
    "ALWAYS LOOK ON THE BRIGHT SIDE OF LIFE"
    Saab 9-5 kombi 2.3t 2004 Espresso black

  15. #35
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: Saab + BMW = kanske sant?

    Citat Ursprungligen postat av ducati1000ss
    Vad det gäller tämligen naivt att bedöma vad som hände på 70-80-90 talet så var det inte jag som tog upp det, jag svarade bara på ett inlägg.

    Vad ni verkar veta är ju att det finns ingen kunskap kvar i saab utan allt sitter i väggarna. Om man läser i motortidningar mm mm mm så får man uppfattningen att dom flesta i bilvärlden hyser stor respekt för vad saab kan men det är klart ni har säkert bättre koll
    Det är ju du som slår dig för bröstet och hävdar saker så kanske DU kan vara snäll att besvara frågan som följer av DITT påstående att Saab har "längre erfarenhet av turboladdning" än BMW:

    Tror eller vet du att det finns mer kompetens hos Saab än hos BMW då det gäller turboladdning?

    Eller vad menar du egentligen med "längre erfarenhet"?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #36

    Re: Saab + BMW = kanske sant?

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Citat Ursprungligen postat av ducati1000ss

    Ja BMW hade 2002 turbo 1973 fick dom den att fungera på ett tillfredställande sätt NEJ!!! Chevrolet hade turbo på 60-talet fick dom den att fungera på ett tillfredställande sätt NEJ!!! Porsche fick inte heller den att fungera till ett tillfredställande sätt, ALLTSÅ SAAB KLARADE DET SOM ALLA DOM ANDRA GICK BET PÅ.
    Allt du skriver ovan inklusive det sista med oartig caps locks är imperfekt som Fredrik J skriver. Den kunskapen är ju inte mycket värd om den bara "sitter i väggarna". Som jag skrev tidigare i tråden har BMW tagit hjälp av Borg Warner för överladdning på min BMW 2,0d. Hur mycket kunskap BMW har själva vet ju bara de närmaste.

    /Fred



    /Fred
    Oartigt mot vem???
    "ALWAYS LOOK ON THE BRIGHT SIDE OF LIFE"
    Saab 9-5 kombi 2.3t 2004 Espresso black

  17. #37
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Saab + BMW = kanske sant?

    Citat Ursprungligen postat av ducati1000ss
    Om man läser i motortidningar mm mm mm så får man uppfattningen att dom flesta i bilvärlden hyser stor respekt för vad saab kan men det är klart ni har säkert bättre koll
    Motortidningar brukar ibland antyda att kunskap och erfarenhet på något mystiskt sätt skulle vara förknippat med varumärken. Det stämmer inte utan all kunskap finns hos medarbetarna. Ett företag är precis så kompetent som dess medarbetare är. Det kan förändras över en natt.
    Media brukar ju även jämföra sportresultat i landskamper 10-20 år tillbaka även om alla förstår att hela laget är utbytt.
    Som ett exempel har fotbollslandslaget som inte kvalade in till VM i år bara nationaliteten gemensamt med gänget som tog brons -94....
    Fredrik J

  18. #38
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    187

    Re: Saab + BMW = kanske sant?

    Bästa motorerna 2008... mycket BMW :

    International Engine of the Year Awards 2008: Winners
    Best New Engine of 2008: BMW 2-litre Diesel Twin-Turbo (123d)
    Green Engine of the Year: Toyota 1.5-litre Hybrid Synergy Drive (Prius)
    Best Performance Engine: Porsche 3.6-litre Turbo (911 Turbo, 911 GT2)
    Sub 1-litre : Toyota 1-litre (Aygo, Yaris, Peugeot 107, Citroën C1, Subaru Justy)
    1-litre to 1.4-litre: Volkswagen 1.4-litre TSI Twincharger (Golf, Touran, Tiguan, Jetta)
    1.4-litre to 1.8-litre : BMW-PSA 1.6-litre Turbo (MINI Cooper S, Clubman, Peugeot 207, 30
    1.8-litre to 2-litre: Volkswagen/Audi 2-litre Turbo (A3, A4 Cabrio, A6, TT, Eos, Jetta, Golf GTi, Seat Altea, Leon, Skoda Octavia)
    2-litre to 2.5-litre: Subaru 2.5-litre Turbo (Forester, Impreza, Outback, Legacy)
    2.5-litre to 3-litre: BMW 3-litre Twin-Turbo (135, 335, X6)
    3-litre to 4-litre: BMW 4-litre V8 (M3)
    Above 4-litre: BMW 5-litre V10 (M5, M6)
    International Engine of the Year 2008: BMW 3-litre Twin-Turbo (135, 335, X6)

    Bästa motorerna 2009..Några BMW här också:
    International Engine of the Year Awards 2009 Winners
    Best New Engine of 2009 -->
    Porsche 3.8-litre flat-six (911)
    Green Engine of the Year -->
    Volkswagen 1.4-litre TSI Twincharger (Golf, Touran, Tiguan, Jetta)
    Performance Engine of the Year -->
    Mercedes-AMG 6.2-litre (CLK, S, SL, CL, CLS, ML)
    Sub 1-litre -->Toyota 1-litre (Aygo, Yaris, Peugeot 107, Citroën C1, Subaru Justy)
    1-litre to 1.4-litre -->
    Volkswagen 1.4-litre TSI Twincharger (Golf, Eos, Scirocco, Touran, Tiguan, Jetta, Seat Ibiza Cupra)
    1.4-litre to 1.8-litre -->
    BMW-PSA 1.6-litre Turbo (MINI Cooper S, Clubman, Peugeot 207, 308
    1.8-litre to 2-litre -->
    Audi 2-litre TFSI (A4, A5, Q5, VW Scirocco, Golf GTi)
    2-litre to 2.5-litre -->
    Mercedes-Benz Diesel 2.1-litre (BlueEffieciency C-Class, BlueEffieciency E-Class)
    2.5-litre to 3-litre -->
    BMW 3-litre DI Twin-Turbo (135, 335, X6, Z4, 730)
    3-litre to 4-litre -->
    BMW 4-litre V8 (M3)
    Above 4-litre -->
    Mercedes-AMG 6.2-litre (CLK, S, SL, CL, CLS, ML)
    The International Engine of the Year 2009:
    Volkswagen 1.4-litre TSI Twincharger (Golf, Eos, Scirocco, Touran, Tiguan, Jetta, Seat Ibiza Cupra)
    Opel Insignia -18 Sports Tourer

  19. #39
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405

    Re: Saab + BMW = kanske sant?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Jag menar inte mjukvaran i motorstyrsystemet. Den måste naturligtvis anpassas till varje motor. Men jag tycker Saab ska lägga pengar på annat än att utveckla hårdvara i motorstyrsystemet.
    Klart att mjukvaran alltid skiljer men de är hårdvaran med som jag menar.
    Den nya boxen som GM ska använda är en väldigt kraftfull sak som både kan användas till hybrid motorer och dess styrning av vilken av motorerna ska användas m.m och att man kan ha exakt samma box till disel motorer, bensinare, etanol eller gas så funkar samma box till alla.
    Då oavsett hur många cylindrar och volym på motorn de är m.m.
    Så är de inte i dagens läge då man oftast mer får anpassa hårdvaran som programmet att passa motorn.
    Att slippa detta är bra mycket mer kostnads effektivt än att behöva köpa en motorstyrning.



    Sen angående de motor kunskaper inom saab vs bmw så har ju bmw kört i formel 1 med turbo matade motorer i slutet av 70 talet och i början av 80 talet innan turbo förbjöds.
    Fast jag personlig tror ju att de är disel som bmw ligger före medans saab har större kunskap inom flera olika bränslen man kan köra en bensin motor på. De är väl just där som bmw har sin brist och behöver hjälp.
    Bygga motorer kan dom även om dom har sina problem som saab också haft och de är ju ingen tillverkare som har haft helt felfria motorer nån gång!


    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  20. #40
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 480

    Re: Saab + BMW = kanske sant?

    Hehe...kul att se hur så många hänger kvar vid att Saab är så kompetenta inom turboladdning. Det är säkert ett helt gäng som fortfarande tror att Saab uppfann turbon. För att dra en liknelse nu i VM-tider så är det ungefär som att engelsmännen fortfarande tror att de är bäst i världen på fotboll bara för att de vann VM 1968 (eller var det 64?).

    BMW körde som nämnt turbo i produktionsbilar och plockade ut 1500hk ur 1.5 litersmotorer på 80-talet med hjälp av turbo. Tittar men dessutom på BMWs nuvarande program med turbomotorer (bensin och diesel) så fattar man snart att det snarare är Saab som behöver hjälp att utveckla turbotekniken.

    Däremot har ju BMW visat brister inom passiv krocksäkerhet, ett område som Saab är duktiga på.
    F.d 9-5 Aero -00 och 99 Turbo -78

Liknande ämnen

  1. Varför är Saab + NGK = Sant?
    Av mps i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-06-01, 10:13
  2. BMW + Saab = Sant?
    Av Niklas F i forum Allmänt
    Svar: 55
    Senaste inlägg: 2010-10-06, 18:54
  3. fjädrar o sånt till saab 99
    Av grewen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-09, 20:41
  4. Volvo slutar jämföra sig med saab? Sant/falskt?
    Av Garmfighter i forum Allmänt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2005-10-15, 17:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •