Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Allvarligt missljud från motorn B202

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344

    Allvarligt missljud från motorn B202

    Hej!

    Har fått ett missljud från min motor på min 9000 -88 med B202 motor.
    Det låter väldigt likt när drivremmen är på väg att gå sönder och "piskar" runt i motorrummet. Ljudet hörs bäst inne i kupén. Det är svårare att höra i motorrummet.

    Motorn är välservad, oljebyten alltid gjort med 1000 till 1500 mil mellanrum. Har gått 36 000 mil.

    Det är inte remmen, jag har tagit bort den och startat motorn och ljudet finns kvar.

    Min nästa tanke är då kedjan. Den är bytt för 7-8000 mil sedan, så det borde inte vara den. Jag har ännu inte lyft på ventilkåpan och kollat, men lägger man örat emot kåpan ovanför kedjan så låter det helt normalt.

    Jag har fått förslag om att det kan vara ett vevlager/vevstakens lagring i kolven. Först tänkte jag att det borde vara ett hårdare ljud och mer rymiskt än vad detta är, men nu har jag inga andra förslag. Någon som har varit med om något liknande.

    /Martin

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344

    Re: Allvarligt missljud från motorn B202

    Jag blir inte klok på detta!

    Jag har nu lyft på ventilkåpan och kollat på kedjan, och den känns spänd och bra. Jag har också skruvat ut spännaren och kollat den och den är ute till hälften ungefär.

    Ljudet hörs bäst när man stoppar ner huvudet vid fötterna på passagerarsidan. När man däremot ligger under bilen så hörs ingenting.

    Jag har lyssnat med stetoskop mot diverse punkter på block, låda och övrig struktur utan framgång. Det enda som hörs är ett rytmiskt tickande från en, eller flera ventiltryckare. Inte alls som det orytmiska "piskandet".

    Då återstår väl bara att köra tills det rasar....

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344

    Re: Allvarligt missljud från motorn B202. Löst!!

    Igår så dog bilen 1 km hemifrån. Bogserade hem och bytte soppapump till en Biltemapump som jag hade liggande. Bilen startar och missljudet är borta!!

    Man kan ju tro att jag är helt inkompetent på felsökning när det visar sig vara pumpen, men det är ganska många bilkunniga som lyssnat på ljudet utan att kunna lösa problemet, och ljudet kom inte ifrån pumpen själv, utan måste ha genererat vibrationer i bränslesystemet p.g.a. tryckvariationer.

    Nu är bara dilemmat vilken pump jag skall köpa. Bilen har Bosch-system och den Biltemapumpen som jag har i nu har gått cirka 1 månad tidigare. Den plockade jag ur då ger ifrån sig ett missljud, och jag har inte kvar kvittot. Är Tveksam på att chansa och köpa en till från Biltema om det är så att alla låter så illa. En ny från Speedparts kostar kring 1700kr och det framgår inte om det är en Bosch original eller en piratpump det också.

    Förslag någon....

    /Martin

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    694
    Medlem#
    8122

    Re: Allvarligt missljud från motorn B202

    Hej!

    Jag bytte soppapump på min gamla 9000 till en från Mekonomen, en pirat. Den fungerade finfint i dom 3k mil som jag körde innan den såldes. Har för mig att den låg på ungefär 980kr, men ska inte säga säkert. Kanske kan vara något...


    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  5. #5
    Sugmotor Jimpa_31s avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Kopparberg
    Inlägg
    63

    Re: Allvarligt missljud från motorn B202

    http://www.racestuff.se/wallbro-255lh-i ... c-154.aspx



    vet inte om den passar dock :P.. Men är ju inte så dyr som det stör
    SAAB 9-3 NG -08 BioPower SC vector , Steg1 MapTun

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344

    Re: Allvarligt missljud från motorn B202

    Tack för tipsen, men båda era tips är pumpar till bilar med Walbro system.
    Boschpumpen är helt annorlunda (och mycket dyrare). För att kunna köra Walbropump så måste tanken bytas.

    /Martin

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344

    Re: Allvarligt missljud från motorn B202

    Har nu köpt ytterliggare en Biltema pump, då alternativen var för dyra. Denna pump låter som det ska och fungerar väl.

    /Martin

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Missljud från motorn OG9-3
    Av bjornhen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-08-12, 23:39
  2. Finns balansaxlar på B202 T16 motorn från 1986
    Av Tommy Henriksson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-14, 21:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •