Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 66

Ämne: Drar kylarvätska vid "oren gång" OG9-3 B205

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    171

    Drar kylarvätska vid "oren gång" OG9-3 B205

    Jag har en og 9-3 Aero 01 med 12500 mil på nacken. Som jag har haft diverse problem med sedan inköpet för 2 månader sedan.

    Bilen har ett för mig mystiskt symtom.

    Bilen startar alltid utan problem.
    Och 4/5 ggr startar den som den skall

    men ibland när jag startar den så är det nästan som om den hostar,blöddrar går orent på tomgången helt enkelt. detta avhjälper sig självt om man väntar någon minut. och ev varvar lite lätt upp till 2 tusen varv.

    De gånger bilen beteer sig så såhär så drar den kylarvätska.
    Det blev så igår kväll. Jag kör sedan en sträcka på 1mil hem
    parkerar bilen, kollar nivån och ser då att det har försvunnit ca 1cm i behållaren för kylarvätska.

    Är det en kass topplockspackning?

    Oljan ser förövrigt bra ut på oljestickan, ingen olja i behållaren för kylarvätskan och inget synligt övertryck i kylsystemet.
    och har nyligen gjort komprov och den visar jämt över alla 4a cylindrar. Har däremot inte lyckats pricka in ett komprov just när symtomen uppenbarar sig.
    Bilen går bra förövrigt.
    Är det packningen på G eller är det något annat som spökar?

    kan förövrigt tillägga att bilen har varnat för låg vätskenivå i kylsystemet 2ggr sedan jag köpte bilen

    Tacksam för svar!

    Mvh
    Saab 9-3 Aero - 02 - Går på sprit!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: Drar kylarvätska vid "oren gång"

    Topplockspackningen är ju garanterat det första man tänker på i detta fall.....
    Beroende på exakt var den har gått sönder så kan man få lite olika symptom.

    Att bilen bluddrar vid start kan indikera att du får kylarvatten in i en cylinder.

    Har du bubblor i expansionskärlet på tomgång? Luktar det avgaser i expansionskärlet?
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    171

    Re: Drar kylarvätska vid "oren gång"

    Citat Ursprungligen postat av Sasjjj
    Topplockspackningen är ju garanterat det första man tänker på i detta fall.....
    Beroende på exakt var den har gått sönder så kan man få lite olika symptom.

    Att bilen bluddrar vid start kan indikera att du får kylarvatten in i en cylinder.

    Har du bubblor i expansionskärlet på tomgång? Luktar det avgaser i expansionskärlet?
    Det ska väl alltid vara lite tryck ändå? men som sagt det är ingenting som verkar suspekt bubblar till lite ibland när man kollar.
    Och gällande avgaser så tycker jag inte att det luktar något där. Men iom att det kommer lite då och då så kanske lukten inte "sätter" sig?
    Saab 9-3 Aero - 02 - Går på sprit!

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 183

    Re: Drar kylarvätska vid "oren gång"

    Är du helt säker att den drar vatten? Du vet om man tittar i kärlet när bilen är kall och sedan jämför när den är varm så kommer vatten nivån inte vara densamma pga att vattnet är varmt och om termostaten är öppen eller stängd..... Men får du hålla på att fylla på vatten titt som tätt så är det ju inget snacka om saken..

    Plocka ur stiften nästa gång det händer och titta på kolvtopparna... de som det varit vatten i brukar vara betydligt renare och mindre sot på....... Vevaxelgivaren påverkar vid startfunktionen men vete tusan om bilen bara går dåligt med misständningar pga av detta.... kassa tändstift och tvivelaktig DI-kassett är mer troligt än vevaxelgivaren...

    mvh Martin
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    171

    Re: Drar kylarvätska vid "oren gång"

    Citat Ursprungligen postat av Martin 2445
    Är du helt säker att den drar vatten? Du vet om man tittar i kärlet när bilen är kall och sedan jämför när den är varm så kommer vatten nivån inte vara densamma pga att vattnet är varmt och om termostaten är öppen eller stängd..... Men får du hålla på att fylla på vatten titt som tätt så är det ju inget snacka om saken..

    Plocka ur stiften nästa gång det händer och titta på kolvtopparna... de som det varit vatten i brukar vara betydligt renare och mindre sot på....... Vevaxelgivaren påverkar vid startfunktionen men vete tusan om bilen bara går dåligt med misständningar pga av detta.... kassa tändstift och tvivelaktig DI-kassett är mer troligt än vevaxelgivaren...

    mvh Martin
    Sen jag köpte bilen för 2 månader sedan. och har fyllt på totalt 1flaska kylarvätska 1/2 flaska varje gång så det kan vi konstatera åtminstone

    Tändstiften ser fräscha ut, har däremot inte bytt dem sen jag köpte bilen. Hade tänkt att göra det vid mitt inplanerade oljebyte.
    tändkasseten byttes för ett par tusen mil sedan enl föregående ägare. Fast man kan iofs inte ta sånt föregivet bara för det.

    Och så får jag se till o göra som du sa o kika på kolvtopparna när det händer nästa gång!
    Saab 9-3 Aero - 02 - Går på sprit!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    171

    Re: Drar kylarvätska vid "oren gång"

    Nu vet jag inte riktigt om jag inbillar mig.
    Men när jag startar bilen och den går illa, orent..Så tycker jag nog att det doftar glykol inne i kupen under ett par minuter.
    Saab 9-3 Aero - 02 - Går på sprit!

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    66

    Re: Drar kylarvätska vid "oren gång"

    Tja!
    Jag har exakt samma problem som du har. Ibland när jag startar bilen så "blurrar" den och varvtalet svajjar lite men slutar efter 10-20 sec. Har en 9-3 Aero -02.

    Har lämnat in den på en verkstad i stan som ska vara "experter" på saab för att provtrycka kylaren, hittade ingen läcka. Har lämnat in den en andra gång för att trycka den en längre tid, men när jag skulle hämta bilen så hade dom bytt vevhusventilatiionen ( som byttes för ett år sedan ) samt efterdragit toppen. Och bilen läcker fortfarande Snacka om proffs...dock vägrade jag betala för det jobbet.

    Nu vet jag inte hur jag ska gå vidare :S

    Är det någon som kan hjälpa mig och timpa?

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    694
    Medlem#
    8122

    Re: Drar kylarvätska vid "oren gång"

    Jag har liknande problem som er, att den drar kylarvatten dock så går den inte orent vid start. Inga tendenser till att rycka eller bluddra alls.
    Som timpa säger så kan jag känna att det luktar glykol när man stannar och framförallt när kylarfläkten går. Kommer det ur ventilationen för dig timpa? Gör det nämligen inte för mig.
    Hittar inget läckage nånstans och den verkar in dra in det i motorn men nånstans måste det ju ta vägen

    Kanske är ett vanligt fel på og9-3 Aero?

    mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  9. #9
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Drar kylarvätska vid "oren gång"

    Har ni tagit kompprov? Hur ser de ut?
    /Johan

  10. #10
    Sugmotor Jimpa_31s avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Kopparberg
    Inlägg
    63

    Re: Drar kylarvätska vid "oren gång"

    Fråga . kan inte Turbo läcka vatten ?
    Vi säger att packning eller vad som sitter i dem är dålig så att den ibland drar med sig lite in i suget ?
    Eller att det bara läcker när bilen står still ??

    Erfarenhet på bilar med dragen topp packning är att tempen blir vajjsing samt att bilen kan ibland blåsa kalluft från lufutblåst fast den ska vara varm (på vintern)
    Detta i samband med att tempmätarn visar olika temp.
    allt från normal till kall till nästan kok :P
    SAAB 9-3 NG -08 BioPower SC vector , Steg1 MapTun

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    66

    Re: Drar kylarvätska vid "oren gång"

    Har inte heller några pölar under bilen, och precis som Magnus säger så måste det ju ta vägen nånstans? Jag har fått för mig att det som läcker ut på något sätt hamnar i avgasröret och att det är därför bilen e så blurrig vid start ibland. Men bara en känsla :P Dock kollade dom ju avgasvärdena när jag hade bilen inlämnad och hittade inga fel.

    Kan tillägga att den endast läcker då jag kör med bilen, hade den stående hela förra veckan och då försvann det inget. Men så fort jag kör lite med den så sjunker nivån.

    Om det hade varit turbon, borde inte det märkas på effekten? Kan iaf inte påstå att jag märkt av att bilen blivit slöare.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    694
    Medlem#
    8122

    Re: Drar kylarvätska vid "oren gång"

    Är väl inte säkert att det märks på effekten om den läcker i turbon däremot så borde det märkas på vitrök vid gaspådrag? Gissar bara Iofs så tycker jag att min har börjat dra mer vatten sedan jag trimmade den, dock inte säker.

    Även min läcker bara när den går, ser heller inget läckage från någon slang eller liknande.

    Komp-prov inte taget men funderar på att göra det i kommande helgen.

    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154

    Re: Drar kylarvätska vid "oren gång"

    Om lagerhuset i turbon läcker in vatten i insuget så kan jag lova att du har ett helrasat lagerhuset i så fall. Vattenkammaren i lagerhuset i turbon är helt skilt från oljedelen där axeln går i, och du måste alltså få en spricka/korrosion i huset för att du ska få vatten den vägen i så fall. Dessutom skulle du ha vatten i oljan så det heter duga.

    Vattnet når inte förbränningsutrymmet via turbon, glöm detta!

    VH

    /Johan

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154

    Re: Drar kylarvätska vid "oren gång"

    Samma problem på min bil, se denna tråd:

    viewtopic.php?f=3&t=285562

    Vh

    /Johan

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    66

    Re: Drar kylarvätska vid "oren gång"

    Vafasiken är detta nu då, alla på samma gång :P Då vet vi iaf att det inte hjälper att efterdra toppen, inte att byta vevhuspackningen och att den inte läcker utåt.

    Men du har inte bytt topplockspackningen eller "jowin"?

    Ska eventuellt lämna in bilen i veckan för en längre provtryckning, vet inte om dom hittar ngn läcka genom det.

    Det kan itne vara en spridare eller nått sånt? Känns ju som den läcker inne i motorn...

    Bytte förövrigt oljan i samband med att jag lämnade in den första gången och det fanns inga tendenser till att vara vatten i den.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154

    Re: Drar kylarvätska vid "oren gång"

    Nej jag har inte bytt topplockspackningen, bara efterdragit den för att testa att få stopp på problemen, men det blev alltså värre. Bilen har gått 16.200mil.

    Jag ska konsekvent prova att släppa ut övertrycket i expansionskärlet då jag ställer bilen då den är varm och se om det upphör.

    Gissning är att det är ett litet läckage mellan topp och block vi har och det läcker mer då bilen står kall (godset och packning krymper). Vatten rinner i en cylinder och innan detta blåsits ur vid start så går bilen dåligt på den burken.

    Kan man minska trycket i kylsystemet borde problemen minska, är min teori. Att det har med topplockspackningen att göra är helt klart i.o.m. att det ändrade sig (till det sämre) då man efterdrog toppen på min bil.

    Troligen måste packningen bytas....10k:-

    VH

    /Johan.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    66

    Re: Drar kylarvätska vid "oren gång"

    Det låter ju nice :S

    Är det verkligen rätt att själva packningen kostar 200-300:- och sen att jobbet kostar 9k? Måste man riva hela motorn då eller?

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    171

    Re: Drar kylarvätska vid "oren gång"

    svaret på Mitt problem är nog topplockspackningen.
    Jag har gjort komp prov och alla de 3ggr jag gjort komprov har det det varit bra resultat men iom att problemet kommit och gått så antar jag att jag inte prickat rätt tillfälle att göra testet på.


    Men när min Bluddrar så är det vit rök och sedan det blivit sommar så är det svårare för mig att notera om det kommer vit rök eller ej då det är mest dagskörning.

    Men jag fick ett tips om att prova med kylarcement.

    Jag tömde i en burk i systemet i förrgår och 15 starter senare inte haft något symtom.
    Glykolen har än så länge stannat i systemet, bilen har än så länge inte bluddrat och inte luktat glykol i kupén..Frågan om det sistnämnda inte var en ren inbillning.
    Så förmodligen var det så att det läckte någonstans på avgassidan och gick då aldrig ut i oljan.
    den här bonnlösningen ska enl anvisningen lösa problemet tillfälligt upp till 12månader.

    Jag återkommer om mina symtom är helt borta eller om jag bara har haft tur dessa 2 dagar.
    Saab 9-3 Aero - 02 - Går på sprit!

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    154

    Re: Drar kylarvätska vid "oren gång"

    Min första morgon med start efter att jag lättat på övertrycket i expansionskärlet är positivt, ren start på alla fyra cylindrarna.

    Släppte på nytt ut övertrycket då jag kom till jobbet imorse, så vi får se om den startar bra vid hemgång. Återkommer om några dagar.

    VH

    /Johan

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    694
    Medlem#
    8122

    Re: Drar kylarvätska vid "oren gång"

    Hur har det gått för er? Kommit fram till några fler bra idéer?

    Jag tror/trodde att jag hittat problemet på min bil. Ser ut som att det läcker vid pluggen till motorvärmaren, kommer kylvatten från det området. (svårt att se om det kommer högre ifrån men tror inte det.)
    Blev dock väldigt fundersam eftersom när jag nu startade den så gick den på tre cylindrar ett kort tag. Har aldrig gjort det förut. Känns ju lite som att det kan vara ett inre läckage då!? Får göra några kallstarter till och se om det fortsätter. För det var väl bara vid kallstarter som det uppkom för er?

    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Oren tomgång och dålig gasrespons B2x5 T7
    Av jowin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-05-20, 23:23

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •