Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: När bör man byta toppackning??

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    JKPG
    Inlägg
    37

    När bör man byta toppackning??

    Tja jag har tänk o vässa min talladega lite med gröna 968or, alu ic, 3tums hela vägen och sen ett chip anpassat för detta.. Nu undrar jag om toppackningen klarar detta? vet inte hur mycket ja kommer ladda men runt 1,5 är väl ingen omöjlighet eller?

    Mvh Joel
    Talladega -89

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 296
    Är det en tillräckligt tunn toppackning så ska det inte vara några problem.
    Jag har inte hört någon som har blåst en toppackning bara för att man höjt turbo trycket.
    Brukar finnas fler orsaker då.

    Så det ska inte vara någon fara.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    JKPG
    Inlägg
    37
    Ok vad kan de vara för orsaker som gör att den går då? När jag var ute och körde innan så bildades ett grymt övertryck i kylar slangarna och de brukar väl vara ett tecken på att packningen e dålig eller på väg att gå? Men bilen ryker ju inte vitt iaf så de kan ju inte va så farligt..

    Mvh joel
    Talladega -89

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 427
    Normalt ska kylsystemet hålla upp till ca 1 bars tryck, detta för att höja vattnets kokpunkt till ca 125 grader, då känns slangarna skapligt hårda.

    En toppackning kan gå sönder av tidens tand, då den kan luckras upp eller frätas sönder av t ex. smutsigt kylvatten eler felaktig glykoltyp. Det senare kan även ge frätskador på toppen så att det bildas porer som gör att packningen inte kan täta som den ska.

    Nästa sak som kan döda även den friskaste packning fort, är spikningar om man laddar för mycket och har dålig ordning på bränslebalndningen och tändningen m.m.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    JKPG
    Inlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Normalt ska kylsystemet hålla upp till ca 1 bars tryck, detta för att höja vattnets kokpunkt till ca 125 grader, då känns slangarna skapligt hårda.

    En toppackning kan gå sönder av tidens tand, då den kan luckras upp eller frätas sönder av t ex. smutsigt kylvatten eler felaktig glykoltyp. Det senare kan även ge frätskador på toppen så att det bildas porer som gör att packningen inte kan täta som den ska.

    Nästa sak som kan döda även den friskaste packning fort, är spikningar om man laddar för mycket och har dålig ordning på bränslebalndningen och tändningen m.m.


    MVH Tony
    Ok kanske lika bra o kika på detta om man ska gå vidare då för o vara på den säkra sidan
    Det sist nämda problet testades mer än 1 gång på min käre 240 turbo haha men de gick bra den tiden de höll haha Måste ju tukta volvon lite hehe
    Talladega -89

Liknande ämnen

  1. Byta toppackning vid -15
    Av drzero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-12-03, 18:11
  2. prisuppgifter byta toppackning ng900 samt bra verkstad luleå
    Av cgo i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-18, 14:15
  3. Byta toppackning. Vad för utrustning behövs och byta vad?
    Av mps i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2006-12-03, 21:48
  4. Dags att byta toppackning eller efterdra toppen?
    Av Marcus J i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-08-09, 17:50
  5. Dra toppackning?
    Av TomasAndersson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-01-23, 21:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •