Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Inkorgens storlek

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    761

    Inkorgens storlek

    Nu kanske det här låter lite larvigt men jag får faktiskt radera otroligt många PM varje månad eftersom att inkorgen samt mapparna man har tillgång till räcker inte långt. 100PM kanske låter mycket men det tar nog max 3 veckor innan jag får börja radera gamla sparade mappar och fylla på från inkorgen. Jag sparar gärna PM eftersom att jag då och då säljer grejer och skulle något uppstå har man alltid PM kvar för att kunna kontrollera vad som hänt osv. Lokala VSC forumet har betydligt mer minne för PM än STCS. Bara en tanke...

    mvh marre
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-01-19 klockan 21:43.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Inkorgens storlek

    Har du testat att exportera PM till .csv eller .xml-filer?

    Och är begränsningen verkligen 100 PM?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    761

    Re: Inkorgens storlek

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Har du testat att exportera PM till .csv eller .xml-filer?

    Och är begränsningen verkligen 100 PM?
    Hej! Hur exporterar man till .csv och .xml filer?

    Angående inkorgen är den på 95PM dock har man 4 mappar som man kan trycka in 95*4PM.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    269

    Re: Inkorgens storlek

    Tjenare, med lite kunskaper inom ämnet så anser jag att den begränsningen som finns på mängden PM /user är lite väl ursäkta mitt ordval men.. löjlig. För det är inte mycket mängd data 100 PM genererar

    Det är trisst att behöva tabort gamla PM som finns sedan tidigare.

    Mvh. Almy

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 940

    Re: Inkorgens storlek

    Citat Ursprungligen postat av Almy
    Tjenare, med lite kunskaper inom ämnet så anser jag att den begränsningen som finns på mängden PM /user är lite väl ursäkta mitt ordval men.. löjlig. För det är inte mycket mängd data 100 PM genererar
    Det är inte 100 PM. Det är 665 PM (inkorg + 4 foldrar + skickat + utkorg). Att du inte flyttar intressanta PM till foldrar utan har dem kvar i huvudboxen är nog mer ett handhavandefel snarare än löjlig begränsning i antalet PM.

    Förutom det;

    32576 registrerade deltagare vid skrivande tillfälle, där varje deltagare har möjlighet att lagra 95*7 PM, resulterar i ett max på 21663040 PM som kan finnas i databasen. Bara det är egentligen ohållbart i phpBB.

    Betänker man dessutom att snittstorleken på ett PM ligger på ca 500 bytes per PM så låter det kanske inte speciellt mycket i sig, men räknat på 500*95*7 (~333 kilobyte) per deltagare, och 32576 deltagare registrerade just nu, så blir det en hel del data som vi behöver ha kapacitet till för att kunna hantera - och det enbart på PM-sidan.

    Möjligen att vi kan titta på det här när jag och Styrelsen löst den surdeg som hostingfrågan nu har blivit, men i dagsläget är det inte aktuellt med någon förändring.
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  6. #6
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    7567

    Re: Inkorgens storlek

    Citat Ursprungligen postat av Marre90
    Hej! Hur exporterar man till .csv och .xml filer?
    Nästan längst ner i inkorgen så har du en rullgardin där du kan välja att exportera (markerade) PM till diverse format.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  7. #7

    Re: Inkorgens storlek

    Med all respekt, men lagringsstorleken på PM Vs hela siten är sannolikt försummande liten.

    Tycker också att mängden PM åtminstone kunde 10- eller 100-faldigas. När nu hosten accepterar detta.

  8. #8
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Inkorgens storlek

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Med all respekt, men lagringsstorleken på PM Vs hela siten är sannolikt försummande liten.
    Så vad du menar är att vi ska flytta fokus och göra Pm-boxarna större och därmed kanske behöva ta bort inlägg på forumet till fördel för fler PM i inboxen? Smart...

    Så länge som man inte kommer fram till en bättre lösning i hosting-frågan så har vi situationen att det finns "en hink" att fylla med information. Själv föredrar jag att hinken består av inlägg med vettig information före att den ska funka som "mailserver" eller liknande...

    Men så länge inte kristallkulan är riktigt välputsad så får vi väl ändå anta att nuvarande host/admin som faktiskt sitter och har statistik på forumet vet hur mycket kapacitet som behövs för PM och kan dimensionera utrymmet därefter och har bättre koll på detta än både dig och mig?...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Inkorgens storlek

    Finns ingen anledning egentligen till varför man behöver spara 100+ PM för den gemene privatpersonen. Är det viktiga saker så ja, lägg en textfil på skrivbordet för dom meddelanden som absolut inte MÅSTE ligga tillgängliga på forumet, tvivlar på att någon här ens MÅSTE ha 100 PM liggandes.

    Kan däremot förstå om företagsrepresentanter kan behöva större inbox, lär vara större tryck på deras inboxar än för oss andra.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

Liknande ämnen

  1. Storlek på hylsa...
    Av Flink i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-01-30, 17:07
  2. Storlek på avgas?
    Av anze i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-28, 14:57
  3. fjäder storlek?
    Av bybban i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-24, 10:31
  4. Storlek toppbult
    Av Svart CD i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-16, 18:17
  5. JR insatsfilter 9-3. fel storlek?
    Av Rikard.S i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-03-05, 13:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •