Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Kluckande, Skrammel, "Klapprande ljud" i framvagnen OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    373

    Kluckande, Skrammel, "Klapprande ljud" i framvagnen OG9-5

    Har ett störande ljud i framvagnen!
    Bilen har varit inne hos BIVA i Linköping för åtgärd, som jag vill ha gjort som garantiåtgärd under min 3 månaders beg.garanti.
    De hittar inget fel säger de men det hörs så j..... tydligt. De bytte fjäderbenslager på vänster sida.....utan framgång.
    Det som hörs är ett kluckande, skrammlande, klapprande ljud när man kör över ojämnheter och mindre vägskador. Ljudet hörs framförallt från höger sida.

    Det känns liksom som att ngt är löst i framvagnen.....
    BIVA säger att inget är fel på framvagnen, de har kollat stötdämparna och alla bussningar.

    Ngn som har tips på vad det kan vara för fel?

    **** FELET ÄR ÅTGÄRDAT*****
    BIVA bytte ett stag i framvagnen, "knakstaget" eller vad det heter.
    Nu är Bettan tyst...are
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    37

    Re: Kluckande, Skrammel, "Klapprande ljud" i framvagnen

    Nu har jag en ng900, men jag upplevde ett liknande ljud när stagen mellan krängningshämmare och bärarm var glappa.

    Motsvarande stag på 9-5 borde vara nummer 9 i
    http://www.speedparts.se/index.html?...dring_95.shtml
    De är nog rätt enkla att byta.

  3. #3

    Re: Kluckande, Skrammel, "Klapprande ljud" i framvagnen

    Det kan vara krängningshämmarstagen eller med att du säger att framvagnen känns konstigt så kan det också vara spindellederna.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Ort
    Staffanstorp
    Inlägg
    4

    Re: Kluckande, Skrammel, "Klapprande ljud" i framvagnen

    Jag hade kollat bärarmarna....
    Saab 9-3 420hk... Snart 500hk++

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    373

    Re: Kluckande, Skrammel, "Klapprande ljud" i framvagnen

    Bilen skall nu in på BIVA den 29:e för 3:e eller 4:e gången för kontroll. Hittar de inget nu så kommer jag aldrig någonsin lämna bilen där igen. Ljudet är så tydligt, så fort man åker över små ojämnheter och i morse smällde det till rejält också.
    Tycker även att bilen är kursinstabil när man bromsar in, slingar sig liksom.
    En verkstadspersonal sade att det berodde på att det sitter 17" på bilen.
    Totaly bullshit!!!! Jag hade 17" på min Audi innan och den gick som på räls.
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 931

    Re: Kluckande, Skrammel, "Klapprande ljud" i framvagnen

    Jag hade nog inte lämnat in min bil där redan från ditt nuläge om man säger så... 17 tum är ju för fan nästan standard.... Nä, hittad du en riktig verkstad. Finns det inte massor av trådar om hur mkt Biva suger? Tycker mig ha lästa såna trådar förr....
    MEDLEM 7032.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    704

    Re: Kluckande, Skrammel, "Klapprande ljud" i framvagnen

    kolla upp krägningsstagen (knakstängerna) som sitter ifrån dämparen och ner till krängnings staget väldigt vanligt att dessa börjar knaka på 9-5.

    kostar 184kr på speedparts tror jag det var har bytt dom själv med samma problem som du beskriver blev helt tyst :P
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Stockholm Tumba
    Inlägg
    30
    Medlem#
    -

    Bussningar fram på 9-5

    Jag behöver byta bussningar fram som skramlar en del. Det talas ibland om inre och yttre, tex trodde bilprovningen inte att det var de inre
    Jag ser bara bussningar som är nummer 5 till krängningshämmare i länken.
    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...k5OTk5JTdEJTdE

    Hur som helst kommer jag bara åt en skruv för att lossa metallfästet över bussningen men det kanske räcker ifall man bänder upp den lite?
    Staget får jag till 20 mm. Är det 20 mm bussningar som gäller då eller är 19 mm tightare och bättre?

    Här om dagen började jag även höra ett klonkljud i mitten eller bak på bilens vänstra sida så det är säkert en bussning där med som behöver bytas eller kan det vara något annat?
    Framtill klonkar det hela tiden vid ojämn väg men baktill är det bara ett skarpt klonk då och då och jag tror det är vid sväng tex.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 200
    Medlem#
    8758
    Det som är förbrukningsvara är krängningshämmarstagen, AKA brakstag, gnällstag eller klonkstag (listat i den ordningen som ljudeffekterna kommer från dess leder). Man kan köra med dem långt efter de börjat låta, det dröjer länge efter att de kommit till sista stadiet (klonkstag) innan de ger upp helt. Det har ingen märkbar effekt på vägegenskaperna om de glappar lite.

    Jag gissar på att de bussningar som bilprovningen pratar om är lederna på krängningshämmarstagen (9), dessa är förbrukningsvara och behöver bytas var 5-10k mil om de ska vara tysta.

    Bussning 5 har jag aldrig bytt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Stockholm Tumba
    Inlägg
    30
    Medlem#
    -
    @Långmilare det låter rimligt att tro att det är krängningshämmarstaget efter 14K mil fast den känns orubblig när jag tar tag och drar i den men det behövs säkert större krafter. Första gången det påpekades på besiktningen stod det krängningshämmare fäste så det kanske ändå är bussning 5 och han sade att det skulle hålla ett par år till.
    Gissar på att det inte behövs några inställningar efter byte av både 5 och 9?

    Edit: passade på att känna på fjädrarna och det har faktiskt gått av en liten bit på samma sida som ljudet kommer ifrån. Kanske det som också låter vid dålig väg?
    Tänker inte på den lilla biten som skramlar eftersom det är ett klonk-ljud.
    Senast redigerat av Dolsot den 2024-06-27 klockan 11:07.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 200
    Medlem#
    8758
    Glappet är så litet (utom i slutstadiet för klonk) att det är svårt att känna.

    Krängningshämmarstaget är mycket enkelt att byta, så jag skulle i så fall bytt det först och se om klonkandet försvinner. Själv är jag inte särskilt störd av klonkandet, så jag har låtit det klonka.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2016
    Ort
    Stockholm Tumba
    Inlägg
    30
    Medlem#
    -
    Ok, tack för hjälpen.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Dåliga bussningar i Subframe ger också missljud, ganska vanligt.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    GÖTENE
    Inlägg
    110
    Medlem#
    132
    Trodde det första en verkstad kollar är knackestaget vid oljud i framvagn . Men de såg det väl inte i datorn .

Liknande ämnen

  1. Klapprande/klonkande från framvagnen OG9-3
    Av greed i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-07-14, 16:48

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •