Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: BSR's PPC egentligen en dold prenumeration?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    453

    BSR's PPC egentligen en dold prenumeration?

    http://www.zatzy.com/allmaent/365418-sl ... ost4411641

    Jag går i trimtankar, och har funderat på PPC då det är smidigt att kunna byt program om man lånar ut bilen eller när den åker in på verkstad eller besiktning, och just BSR, som finns i samma stad. Tills jag hittade denna tråd på Zatzy.

    En kort summering anger att man som kund hos BSR som köper en PPC även får ett tvåårigt "supportavtal" med gratis uppdateringar. Inget konstigt med det, det är tvärtom bra för kunden. Det som inte är bra är att PPC-dosan blir obrukbar efter dessa två år. Den går inte att synka med bilen igen förrän man förlängt supportavtalet, för en ej angiven summa pengar.

    Jag har granskat BSR's hemsida http://sv.bsr.se/faq/ och man anger ingenstans i informationen gällande PPC att man efter två år måste fortsätta med en årsvis "prenumeration" för en icke angiven summa pengar för att kunna ladda ur och i det trimprogram man betalat 6 000 spänn för.

    I stort sett alla trimfirmor har ju företagsrepresentanter på detta forum. Jag har en fråga till er, och speciellt Maptun, då de är mig veterligen de enda som förutom BSR erbjuder något liknande PPC.

    Kräver övriga trimföretag också att man fortsätter att betala efter en viss tid för att kunna utnyttja sitt ändå förhållandevis dyra mjukvarutrim?

    Och vad kostar BSR's trim egentligen, och varför uppger man inte på hemsidan att man i realiteten betalar 6k för att ha bilen trimmad i 2 år

    Jag tycker att det stinker vilseledande marknadsföring lång väg.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  2. #2

    Re: BSR's PPC egentligen en dold prenumeration?

    Det steget man köpt kan man ju använda hur många gånger som helst.
    Det är ju inte så att prg försvinner ur boxen efter att man synkat den med bilen eller efter 2 år

    "prenumerationen" gäller ju bara uppdaterad programvara och jag ser inget fel i att dom tar betalt för uppdateringar, man kan ju skippa att uppdatera och köra med programmet man betalat för.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    453

    Re: BSR's PPC egentligen en dold prenumeration?

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Det steget man köpt kan man ju använda hur många gånger som helst.
    "prenumerationen" gäller ju bara uppdaterad programvara och jag ser inget fel i att dom tar betalt för uppdateringar, man kan ju skippa att uppdatera och köra med progrmet man har betalat för.
    Läst tråden och inlägget?

    Du kan alltså inte använda den funktion du betalt för. Dosan är kodad med ett datum, och 2 år efter att du köpt den går det inte längre att ladda tillbaka originalprogrammet från dosan eller ladda över trimmet du betalt för. I värsta fall har du ju originalprogrammet i bilen när spärren kommer i och du måste låsa upp dosan.

    Hela skillnaden mellan en PPC och ett chip ligger ju i att ju med PPC kan tanka i och ur programmet som du vill. Jag skulle inte heller säga något om att jag som PPC-kund inte längre erhåller gratis uppdateringar av mitt köpta steg efter 2 år, men nu förhåller det ju sig som så att din dyra PPC-dosa blir helt obrukbar såvida du inte öppnar plånboken ännu mer.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  4. #4

    Re: BSR's PPC egentligen en dold prenumeration?

    Har haft min dosa sedan Jan -08 och funkar fortfarande att flytta mellan org och steg 1. Att den blir låst efter 2 år har jag inte märkt något av

    I tråden
    http://www.zatzy.com/allmaent/365418-sl ... ost4411641

    är det ju just problem med synkningen mellan dosa och servern som är låst och inte bil och dosa.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: BSR's PPC egentligen en dold prenumeration?

    Föreslår att nån ställer frågan till BSR direkt. Det har ju funnits ett tag nu och nog borde vi hört att boxarna blir värdelösa efter 2 år om så vart fallet? Och hur håller boxen isåfall reda på datumet? Inbyggt 2-års batteri? Synkar med bilens inställda tid? Den är ju många som skiter i dessutom, ställa datument menar jag. Nej, det borde handla om synken med deras server detta - det kan jag köpa att dom bara supportar i två år, varför bjuda på uppdaterade mjukvaror etc i evighet?
    MEDLEM 7032.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kristinehamn.
    Inlägg
    1 196
    Medlem#
    6124

    Re: BSR's PPC egentligen en dold prenumeration?

    Från BSR manual
    Mer om supportavtalet
    Supportavtalet ingår i priset när du köper en PPC och är helt gratis i två år från köptillfället.
    Därefter erbjuder vi dig att förnya supportavtalet ett år i taget. Supportavtalet innefattar
    följande:
    • Fria uppdateringar/förbättringar som BSR gjort i trimfilen
    • Nya trimfiler, t ex när verkstaden uppdaterat styrenheten vid service*
    • Fri teknisk support via http://www.bsr.se/support
    Mvh Håkan

  7. #7

    Re: BSR's PPC egentligen en dold prenumeration?

    Citat Ursprungligen postat av daree
    Från BSR manual
    Mer om supportavtalet
    Supportavtalet ingår i priset när du köper en PPC och är helt gratis i två år från köptillfället.
    Därefter erbjuder vi dig att förnya supportavtalet ett år i taget. Supportavtalet innefattar
    följande:
    • Fria uppdateringar/förbättringar som BSR gjort i trimfilen
    • Nya trimfiler, t ex när verkstaden uppdaterat styrenheten vid service*
    • Fri teknisk support via http://www.bsr.se/support
    Mvh Håkan
    Inget märkvärdigt alls det är ju rätt vanligt att man betalar för uppdateringar.
    99% av mina prg till datorn kostar vid en uppdatering.

    Vill jag uppdatera min PPC mot BSR´s server så kostar det.
    Boxen slutar ju inte att fungera efter 2år

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    5

    Re: BSR's PPC egentligen en dold prenumeration?

    När jag köpte min bil fick jag med en PPC från BSR, bilen hade redan steg 1 alltså. Gick in och skulle ändra kontaktuppgifter på deras hemsida, men det gick inte heller. Fick då veta att jag va tvungen att uppdatera mitt prenumerationavtal som ni nämner. 600:- / 1år Skicka ett litet surmejl till dom och fick svar att "som vilket annat företag som helst kan vi inte jobba gratis" Och det har dom ju rätt i. De kostar ju om man vill hålla sig uppdaterad.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    379

    Re: BSR's PPC egentligen en dold prenumeration?

    Jag köpte min ng 9-3 förra året och då var den redan steg 2 chippad med bsr och PPC dosa fick jag med. Kung tänkte jag, perfekt om man vill uppgradera till steg 3 i framtiden.

    Sen i början på sommaren iår så vart jag sugen på uppgradera till steg 3, då jag såg att det skulle kosta 1500:-. Tar kontakt med bsr och då kommer det fram att jag har en för gammal PPC. Tydligen bytte dom ut den mot en ny för ca 2 år sen och då fick kunde stå för en ny för en vissa summa pengar.

    Va fan sa jag, jag har köpt en bil med bsr och PPC och jag vill ha en steg 3 uppgradering.
    Nix säger bsr, du måste ha den nya ppc dosan och den får du köpa för 4000 pix.
    Försökte få dom och göra en goodwill eftersom det inte var något jag visste om då jag köpte bilen. Men nej, bsr är icke sammarbets villiga.

    Tog kontakt med maptun som verkligen ställt upp. bästa servicen och underbart trevligt bemötande.

    BSR får av mig 0 av 5 toasters. Kanon värdelöst!!

  10. #10

    Re: BSR's PPC egentligen en dold prenumeration?

    Citat Ursprungligen postat av DIFRobban
    Jag köpte min ng 9-3 förra året och då var den redan steg 2 chippad med bsr och PPC dosa fick jag med. Kung tänkte jag, perfekt om man vill uppgradera till steg 3 i framtiden.

    Sen i början på sommaren iår så vart jag sugen på uppgradera till steg 3, då jag såg att det skulle kosta 1500:-. Tar kontakt med bsr och då kommer det fram att jag har en för gammal PPC. Tydligen bytte dom ut den mot en ny för ca 2 år sen och då fick kunde stå för en ny för en vissa summa pengar.

    Va fan sa jag, jag har köpt en bil med bsr och PPC och jag vill ha en steg 3 uppgradering.
    Nix säger bsr, du måste ha den nya ppc dosan och den får du köpa för 4000 pix.
    Försökte få dom och göra en goodwill eftersom det inte var något jag visste om då jag köpte bilen. Men nej, bsr är icke sammarbets villiga.

    Tog kontakt med maptun som verkligen ställt upp. bästa servicen och underbart trevligt bemötande.

    BSR får av mig 0 av 5 toasters. Kanon värdelöst!!
    Ja visst är det förjävligt att man inte kan utnyttja den första köparens förmåner..
    Men fick du ett steg 3 från Map Tun för 4000 så är det bara att gratulera.

  11. #11
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 098
    Medlem#
    1941

    Re: BSR's PPC egentligen en dold prenumeration?

    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Jag har en fråga till er, och speciellt Maptun, då de är mig veterligen de enda som förutom BSR erbjuder något liknande PPC.

    Kräver övriga trimföretag också att man fortsätter att betala efter en viss tid för att kunna utnyttja sitt ändå förhållandevis dyra mjukvarutrim?
    Så här står det på MapTuns hemsida:

    http://www.maptun.se/servicesSupport.php

    Vid köp av trimsteg från MapTun ingår naturligtvis full support av vår kunniga personal antingen via telefon eller mail. Vår ledstjärna har alltid varit, och kommer alltid att vara, att ha 100% nöjda kunder, och det är därför en självklarhet för oss att ta hand om våra kunder även efter trimning.

    Givetvis är denna service helt kostnadsfri och följer med bilen, dvs. även kommande ägare har rätt till samma support som den som ägde bilen vid trimningstillfället.

  12. #12

    Re: BSR's PPC egentligen en dold prenumeration?

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Citat Ursprungligen postat av DIFRobban
    Jag köpte min ng 9-3 förra året och då var den redan steg 2 chippad med bsr och PPC dosa fick jag med. Kung tänkte jag, perfekt om man vill uppgradera till steg 3 i framtiden.

    Sen i början på sommaren iår så vart jag sugen på uppgradera till steg 3, då jag såg att det skulle kosta 1500:-. Tar kontakt med bsr och då kommer det fram att jag har en för gammal PPC. Tydligen bytte dom ut den mot en ny för ca 2 år sen och då fick kunde stå för en ny för en vissa summa pengar.

    Va fan sa jag, jag har köpt en bil med bsr och PPC och jag vill ha en steg 3 uppgradering.
    Nix säger bsr, du måste ha den nya ppc dosan och den får du köpa för 4000 pix.
    Försökte få dom och göra en goodwill eftersom det inte var något jag visste om då jag köpte bilen. Men nej, bsr är icke sammarbets villiga.

    Tog kontakt med maptun som verkligen ställt upp. bästa servicen och underbart trevligt bemötande.

    BSR får av mig 0 av 5 toasters. Kanon värdelöst!!
    Ja visst är det förjävligt att man inte kan utnyttja den första köparens förmåner..
    Men fick du ett steg 3 från Map Tun för 4000 så är det bara att gratulera.

    Ja, visst är det förjävligt att man måste betala för nya produkter. Jag har ett liknande fall med min gamla mobiltelefon, det går inte att ladda ner appar i den. Tror ni jag kan få en ny mobil, med android, från Samsung?
    Signaturlös

  13. #13
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458

    Re: BSR's PPC egentligen en dold prenumeration?

    Det brukar ju vara så att dom rabatter man för uppgraderingar och liknande följer med den person som köpt det första trimsteget och inte bilen. Helt ok så långt. Däremot i DIFRobbans fall så tycker jag det är en annan sak. Han borde kunna fortsätta använda dom hjälpmedel (PPC) som sålts till bilen tidigare, även om han uppgraderar. Sedan är det en annan sak att han skulle få betala full uppgraderingskostnad från steg X till steg Y därför att han inte själv är den tidigare kunden.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  14. #14
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: BSR's PPC egentligen en dold prenumeration?

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941
    Citat Ursprungligen postat av slaktarn
    Jag har en fråga till er, och speciellt Maptun, då de är mig veterligen de enda som förutom BSR erbjuder något liknande PPC.

    Kräver övriga trimföretag också att man fortsätter att betala efter en viss tid för att kunna utnyttja sitt ändå förhållandevis dyra mjukvarutrim?
    Så här står det på MapTuns hemsida:

    http://www.maptun.se/servicesSupport.php

    Vid köp av trimsteg från MapTun ingår naturligtvis full support av vår kunniga personal antingen via telefon eller mail. Vår ledstjärna har alltid varit, och kommer alltid att vara, att ha 100% nöjda kunder, och det är därför en självklarhet för oss att ta hand om våra kunder även efter trimning.

    Givetvis är denna service helt kostnadsfri och följer med bilen, dvs. även kommande ägare har rätt till samma support som den som ägde bilen vid trimningstillfället.
    Det står även
    Från ett trimsteg till ett högre blir kostnaden skillnaden i pris för respektive programvara + 500 kr, plus arbetskostnad. Detta under förutsättning att bilen ej har bytt ägare sedan senaste uppgradering och att hårdvaran till uppgraderingen köps av MapTun Performance.

    Om bilen har bytt ägare får den nye ägaren 50% rabatt på programvara vid uppgradering till ett högre trimsteg. För att erhålla rabatten krävs uppvisande av kvitto samt att bilen kommer till oss i Örebro för urläsning av programvara och att hårdvaran till uppgraderingen köps av MapTun Performance.

    Uppgradering från bensinprogram till program med BioPowerfunktion för motsvarande trimsteg kostar 2.000 kr, plus arbetskostnad. Detta under förutsättning att bilen ej har bytt ägare sedan senaste uppgradering och att hårdvaran till uppgraderingen köps av MapTun Performance.
    Vilket jag tycker är en schyst deal.
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    110

    BSR's PPC egentligen en dold prenumeration?

    Men troligtvis så har han en ppc box och inte en ppc2 box så det är därför han inte kan få steg 3

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    53

    Sv: BSR's PPC egentligen en dold prenumeration?

    Så bsr kan plötsligt inte ändra mjukvara i sin ppc bara för att det är en gammal modell? Fanns det inte steg 3 när denna ppc lanserades?
    Saab 9000 a50 2.0t -98
    Saab 900 Aero -88

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    379

    Re: BSR's PPC egentligen en dold prenumeration?

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Citat Ursprungligen postat av DIFRobban
    Jag köpte min ng 9-3 förra året och då var den redan steg 2 chippad med bsr och PPC dosa fick jag med. Kung tänkte jag, perfekt om man vill uppgradera till steg 3 i framtiden.

    Sen i början på sommaren iår så vart jag sugen på uppgradera till steg 3, då jag såg att det skulle kosta 1500:-. Tar kontakt med bsr och då kommer det fram att jag har en för gammal PPC. Tydligen bytte dom ut den mot en ny för ca 2 år sen och då fick kunde stå för en ny för en vissa summa pengar.

    Va fan sa jag, jag har köpt en bil med bsr och PPC och jag vill ha en steg 3 uppgradering.
    Nix säger bsr, du måste ha den nya ppc dosan och den får du köpa för 4000 pix.
    Försökte få dom och göra en goodwill eftersom det inte var något jag visste om då jag köpte bilen. Men nej, bsr är icke sammarbets villiga.

    Tog kontakt med maptun som verkligen ställt upp. bästa servicen och underbart trevligt bemötande.

    BSR får av mig 0 av 5 toasters. Kanon värdelöst!!
    Ja visst är det förjävligt att man inte kan utnyttja den första köparens förmåner..
    Men fick du ett steg 3 från Map Tun för 4000 så är det bara att gratulera.
    Alltså, jag köpte bilen för att det just fanns en ppc. Så jag lätt skulle kunna göra den orginal på vintern. Dock var den ju totalt kass, då det inte funkade alls.
    Samt att om bilen skulle börja gå dåligt eller liknande, så man behövt ställa den till orginal så skulle inte det funka.


    Vad är då meningen med ppc om den helt plötsligt slutar funka?

  18. #18

    Re: BSR's PPC egentligen en dold prenumeration?

    Citat Ursprungligen postat av DIFRobban
    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Ja visst är det förjävligt att man inte kan utnyttja den första köparens förmåner..
    Men fick du ett steg 3 från Map Tun för 4000 så är det bara att gratulera.
    Alltså, jag köpte bilen för att det just fanns en ppc. Så jag lätt skulle kunna göra den orginal på vintern. Dock var den ju totalt kass, då det inte funkade alls.
    Samt att om bilen skulle börja gå dåligt eller liknande, så man behövt ställa den till orginal så skulle inte det funka.


    Vad är då meningen med ppc om den helt plötsligt slutar funka?
    Har du testat dosan? Den slutar inte att fungera bara för att bilen bytt ägare.
    Du har originalprogramet+det som är köpt av förra ägaren i dosan, det är bara att plugga i och byta hur många gånger du vill.

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    379

    Re: BSR's PPC egentligen en dold prenumeration?

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Citat Ursprungligen postat av DIFRobban

    Alltså, jag köpte bilen för att det just fanns en ppc. Så jag lätt skulle kunna göra den orginal på vintern. Dock var den ju totalt kass, då det inte funkade alls.
    Samt att om bilen skulle börja gå dåligt eller liknande, så man behövt ställa den till orginal så skulle inte det funka.


    Vad är då meningen med ppc om den helt plötsligt slutar funka?
    Har du testat dosan? Den slutar inte att fungera bara för att bilen bytt ägare.
    Du har originalprogramet+det som är köpt av förra ägaren i dosan, det är bara att plugga i och byta hur många gånger du vill.
    Har iofs inte testat den, men efter det bemötandet jag fick av bsr så försöker jag inte direkt värva några nya kunder åt dom.

  20. #20

    Re: BSR's PPC egentligen en dold prenumeration?

    Citat Ursprungligen postat av DIFRobban
    Har iofs inte testat den, men efter det bemötandet jag fick av bsr så försöker jag inte direkt värva några nya kunder åt dom.
    Men hur kan du då skriva att den är helt kass om du inte testat den...

Liknande ämnen

  1. Vad vill egentligen min SID?
    Av EuphoniC i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-01-28, 21:21
  2. "Dold" kontakt, og900
    Av tomas-900 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-21, 22:22
  3. Vad är egentligen ett WD40-bad?
    Av hostarn i forum Off Topic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-12-02, 15:45
  4. Dold slutdämpare 9-5 Kombi
    Av Cagner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-28, 18:34
  5. Skillnader på LMM till 9000
    Av ctg_putte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-11-15, 19:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •