Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Förväntad livslängd bränslepump OG9-5?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    13

    Kan man kontrollera bränslepumpens kondition?

    Min 9-5 2,3 från 98 vägrade starta i söndags vid - 12 men vid nytt försök idag med -2 grader startade den batteriet drog bra men den vägrade tända.
    Jag misstänker att bränslepumpen inte fungerade. Kan jag ha fått is i pumpen som blockerade den eller har jag en dålig pump som håller på att ge upp?
    Kan jag kolla pumpen, ger den lägre tryck eller kan den ge fullt tryck och bara stanna ibland?
    Jag strävar mot en tyst, körglad och miljövänlig bil.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Kan man kontrollera bränslepumpens kondition?

    Lossa returen från tankarmaturen (sitter under baksätet), peta ner den slangen i en flaska och försök starta bilen så bör den börja pumpa ner soppa i flaskan. Försök mät hur mkt soppa du får ner i flaskan på 30 sekunder, bör vara 0,8 liter om jag inte minns fel.
    Senast redigerat av Moderator den 2020-07-16 klockan 15:48. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232

    Förväntad livslängd bränslepump OG9-5?

    Hej !

    Tänkte fråga hur ofta går bränslepump sönder på en 9-5 Aero..??

    Min har gått 15200 mil och ska inom kort på semester utomlands så jag blir lite orolig att den ska strula...

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Bränslepump 9-5

    Nja. Kan hålla 10000 till eller gå imorgon. När jag brukade åka på europasemester med 9-5 hade jag bränslepump, tändkassett och vevaxelgivare med mig...
    I mitt fall gick pumpen på väg hem från jobbet vid 25000 mil.
    Fredrik J

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Fjollträsk
    Inlägg
    74

    Re: Bränslepump 9-5

    På morfars 03 Vector total skar den och brände sönder kontakten ganska exakt på 13k mil. min 98a bytte jag också vid 13k för då lät den väldigt illa


    Bild på kontakt efter skuren pump

    Kan vara bra att ha en hel armatur med sig om detta skulle hända, och så är det ju lättast att bara bara byta armaturer
    135
    ├┼┤ 9-5 Launch 2.0T BioPower -98 Performance by J.K.N
    24R

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    128

    Re: Bränslepump 9-5

    Min gav upp efter ca. 25k mil (1998 års modell på bilen) och jag blev stående i färjekön när jag skulle borda Gotlandsbåten hem efter ett par veckors semester. Två extra övernattningar på ön blev resultatet, så mitt råd är att ha en extra med dig, hehe. Det där med att ha vevaxelgivare och DI-kassett med också är inte så dumt!

    Innan bränslepumpen gav upp minns jag att dess "vinande" ljud ökade i styrka under ett par dagar. Den nya pumpen jag fick monterad hade inte alls samma ljud så jag misstänker att de hade tagit fram nya grejer 2007.

  7. #7
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232

    Re: Förväntad livslängd bränslepump 9-5?

    Hej !

    Tack för alla svar..
    Blir nog att beställa en..

    Vilken verktyg skall man ta vid byte av bränslepump?Svårt att byta ?

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  8. #8
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941

    Re: Förväntad livslängd bränslepump 9-5?

    Min bränslepump höll ca 7000mil. Så livslängden varierer tydligen ganska rejält.

    Viner/tjuter det något från din pump?

  9. #9
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232

    Re: Förväntad livslängd bränslepump 9-5?

    Hej !

    Inget av detta än så länge..

    mVH
    Senast redigerat av Moderator den 2020-07-16 klockan 15:48. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    128

    Re: Förväntad livslängd bränslepump 9-5?

    Det är lite meck att byta pumpen (som du kommer åt genom att lyfta baksätet och bända upp ett lock) och ett specialverktyg kan ev. behövas (men jag vill minnas att det går med en rörtång på ett ställe i demonteringen). Föreslår att du kikar i en Haynesbok. Tänk på att alltid koppla bort minuspolen på batteriet och lägga den långt bort.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698

    Re: Förväntad livslängd bränslepump 9-5?

    17000 mil ungefär

    Angående "specialverktyget" så funkar det jättebra med en bit platt aluminiumstång eller järnstång av rätt tjocklek som man enkelt böjer till ett handtag som man kan skruva med.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    282
    Hej!

    Min pump skar ihop samma dag jag lämnade in den för AC-felsökning. Dem ringde o fråga om det var startspärr på bilen, kul timing va? Fick stå där utanför deras verkstad i regnet o byta pumpskrälle och ja den där ringen satt som f*n. SAAB ville inte sälja/låna ut/hyra ut nå verktyg så jag köpte en 3-armad avdrag som jag vände armarna på. Gick bra med den och en massa perkele, men utan den där 3:e armen vette tusan asså, ringen satt HÅRT. Köpte ny armatur på MECA för 1300:- Tycker det kan komma nå skumma ljud från pumpen ändå när man vrider om nyckeln och bilen stått ett tag, kanske blir så? Tror iaf det är pumpen som låter, låter högt och som om man sätter igång vindrutetorkarna när det inte är nå regn ute. Tyvärr bara att inte o-ringarna på anslutningsnipplarna till pumpen inte följde med, så dem fick jag köpa separat.

    Edit: Min bil har gått 21 000 mil.

    Mvh Fredde

  13. #13
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Kan du beskriva oljudet?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495

    Re: Förväntad livslängd bränslepump 9-5?

    Riktigt smart att ta med en extra pump på resan! Fy fasen vad surt det är att stå där längs motorvägen med fullpackad stendöd bil....

    Been there, done that (18700mil)
    Utan Saab

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    282
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Kan du beskriva oljudet?
    Hej.

    Skrev det ju? "Tror iaf det är pumpen som låter, låter högt och som om man sätter igång vindrutetorkarna när det inte är nå regn ute". Kanske en kass liknelse men ja. Som ett morrande ljud liksom, låter bara ett kort tag och lät iofs lika som med förra pumpen. Kanske inte är den som låter för det låter ju i hela bilen så det är svårt att lokalisera. Kan vara nått spjäll eller nåt som kärvar kanske, man blir ju lite paranoid. Men oddsen att det ska vara så gott som exakt samma ljud med en sprillans pump låter kanske lite otroligt.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Min gnisslar också ibland innan start. Den förra lät dock värre.
    Utan Saab

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    112

    Re: Förväntad livslängd bränslepump 9-5?

    Köp en hel armatur för 1300 kr. Då är det bara att bända upp plåtbiten(går alltid även om det sitter som f-n) med hjälp av de verktyg du har. Jag använde polygrip + skruvmejsel. Och sedan i med armaturen och på med locket.

    Själv gjorde jag snikvarianten med att byta den lilla elmotorn i armaturen istället för hela armaturen. Armaturen är värd sitt pris.

    Tänk på att det är ganska mycket bensin kvar i armaturen när du lyfter över den. Är inte populärt att spilla en deciliter på golvet inne i kupén...

    Min 9-5 SP -03 hade gått cirka 13000 mil när den gav upp.

    MVH
    Magnus
    9-5 2,3t SC -03

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Nässjö
    Inlägg
    305

    Re: Förväntad livslängd bränslepump 9-5?

    Min dog nyss nu vid ca 15700. Beställde en ny walbro pump med armatur från Maptun. Bättre med 2000:- än 6500:- som Saab skulle ha. Bättre pump som även klarar E85.

    Vidare så använde vi 2 skruvmejslar och knackade bort ringen. Men då var vi ju två personer med.. Öva på att plocka upp pumpen innan du åker Men sen går det på ca 10min
    / MVH Jimmy T, Nässjö
    Saab 9-5 Aero SportCombi -03 / Steg1+
    http://www.garaget.org/tannen

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    771

    Re: Förväntad livslängd bränslepump 9-5?

    Jag bytte pumpen strax innan (tror jag) den gav upp. Hade ett vinande/tjutande ljud i ca. 3000mil. Vid 15 000mil började bilen bli svårstartad så då bytte jag pumpen.
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    154

    Re: Förväntad livslängd bränslepump 9-5?

    Alla som skriver verkar ha haft otur med sin pump?.. Min höll 30 000mil innan jag bytte.

Liknande ämnen

  1. Förväntad livslängd för spridare B234E MY97
    Av daspunner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-02-09, 02:53
  2. Förväntad livslängd 9000 2.0t motor
    Av Garten47 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-09-13, 22:43
  3. Förväntad kostand ac service / byte torkfilter / fyllning
    Av risig9000 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-06-22, 15:57
  4. [LÖST] Förväntad åtgärdsplan för 9-5 2.0t -99 20 000mil
    Av Swamp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-12-07, 10:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •