Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Service av automatiskt urverk i klocka - hur ofta och var?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Service av automatiskt urverk i klocka - hur ofta och var?

    Hej

    Jag antar att det finns ett helt gäng personer här med automariska urverk i sina klockor så jag tänkte höra era erfarenheter av service på dessa. Helst i Stockholmsområdet.

    -Hur ofta bör man göra det?
    -Någon som kan rekommendera ett prisvärt ställe att göra det på?
    -Vad brukar det kosta?

    Klockan är en Tag Heuer.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Service av automatiskt urverk i klocka - hur ofta och var?

    Jag har för mig att en bekant anlitade Schiölds ur för service av ett mekaniskt ur och blev nöjd.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Service av automatiskt urverk i klocka - hur ofta och var?

    Känns lite skakigt att skicka klockan med posten till en kille utan fysisk butik. Jag har dock läst om Schiölds tidigare så det kanske är seriöst. Men jag skulle helst ha en butik att gå till.

    Någon som har fler förslag?
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    Re: Service av automatiskt urverk i klocka - hur ofta och var?

    Vilken välkänd handlare som helst som är en riktig urmakare, flertalet klockförsäljare är ju inte urmakare, efter servicen ska ju samma garantier på vattentäthet m.m ställas på klockan, i Stockholmstrakten finns ju ett flertal, kommer dock inte på några vid namn nu, men vänder du dig till Kaplans så kan de iaf hänvisa dig till vart du ska.

    Hur ofta beror ju lite på ur och verk, Omegas mindre seamaster i damserien är ju inte så lyckade så de kräver lite mer, större ur går oftast längre, man märker ju när klockan börjar tappa mer än brukligt. mellan 3 - 6 år brukar man ju få serva, iaf Omega.

    Har skickat en Rolex för service, vi försäkrade enligt vanligt postsystem med rekommenderat, sen stod handlaren för en extra försäkring på 24 000.- så det finns trygga lösningar på det med om nåt skulle hända.
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    827

    Re: Service av automatiskt urverk i klocka - hur ofta och var?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Hej

    Jag antar att det finns ett helt gäng personer här med automariska urverk i sina klockor så jag tänkte höra era erfarenheter av service på dessa. Helst i Stockholmsområdet.

    -Hur ofta bör man göra det?
    -Någon som kan rekommendera ett prisvärt ställe att göra det på?
    -Vad brukar det kosta?

    Klockan är en Tag Heuer.
    Har iaf automatiska urverk i mina klockor och senast förra året så hade jag en på service, i Schweiz, Breitling, blev inte så billigt men i förhållande till vad klockan kostar så var det inte så mkt. Fast så ska det helst utföras var femte till sjunde år och det är inte helt enkelt med frakt av lite dyrare varor till icke eu-land...
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 927

    Re: Service av automatiskt urverk i klocka - hur ofta och var?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Hej

    Jag antar att det finns ett helt gäng personer här med automariska urverk i sina klockor så jag tänkte höra era erfarenheter av service på dessa. Helst i Stockholmsområdet.

    -Hur ofta bör man göra det?
    -Någon som kan rekommendera ett prisvärt ställe att göra det på?
    -Vad brukar det kosta?

    Klockan är en Tag Heuer.
    Ställ frågan på www.timetotalk.se. Där finns Sveriges samlade klockentusiaster. Schiölds Ur finns representerat där också och jag har bara hört gott om dem.

    Finns ingen anledning att skicka klockan till Schweiz för att serva ett vanligt ETA/Valjoux 7750 verk.

    Har den börjat sacka efter? Hur gammal är klockan och vilken modell är det?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Service av automatiskt urverk i klocka - hur ofta och var?

    Jag upplever att den drar sig någon minut eller två per vecka. Vet inte om det är exakt så mycket men känslan är att den alltid är 2 minuter efter numera. Klockan är 3 år gammal och modellen är CAF2112.BA0809.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •