Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Frågor om oljebyte saab 9 5 2,0t 02´a

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    24

    Frågor om oljebyte saab 9 5 2,0t 02´a

    Hej alla.

    Skall göra mitt första oljebyte på min saab 9-5 2,0t 02´ i helgen
    Är så att jag inte är så van att skruva, men man måste ju börja någonstans

    Lite frågor: Oljefilter avdragare, går det med en universal avdragare?

    När jag har skruvat av oljepluggen, är det en bra ide att fylla i lite extra olja så den gamla oljan sköljs ut?

    Är det 4 liter som ska i min bil?

    Finns det någon standard fel som man brukar göra första gången?

    Tips är hjärtligt välkomna även bilder på hur allt görs (om någon har det sparat)

    MVH: Peter

    ps. kom på en till sak, oljefiltret kan man komma åt det från motorrummet?
    Eller är det lättast underbilen?
    Saab 9-5 2.0 02´a original

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973

    Re: Frågor om oljebyte saab 9 5 2,0t 02´a

    En lista då:

    1. Köp GM-LLA-klassad olja till din bil/motor.
    2. Universal oljefilteravdragar funkar fint, montera nya filtret med handkraft. Glöm inte lite ny olja på packningen.
    3. Oljefilter byter du underifrån.
    4. Ingen idé att hälla ny olja rätt i uppsamlingskärlet för den gamla oljan. Varmkör motorn ordentligt innan du tappar ur den så får du ut mer gammal olja. Känns det otillräckligt så byter du olja och filter ännu en gång efter ett tag.
    5. 4L låter rätt, kolla instruktionsboken.
    6. Standardfel; att man drar åt pluggen för hårt. Använd även en 1/2"-nyckel eller hylsa, de brukar passa perfekt. Risken för runddragning minskar.
    7. Glödga gärna kopparringen innan återmontering så tätar den bättre. Lägg den på spisplattan en stund.

    Lycka till!

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Frågor om oljebyte saab 9 5 2,0t 02´a

    Bör man använda en GM-LLA olja på en bil där man byter med ett intervall på 1000 mil?
    Isf varför?
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Frågor om oljebyte saab 9 5 2,0t 02´a

    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008
    Bör man använda en GM-LLA olja på en bil där man byter med ett intervall på 1000 mil?
    Isf varför?
    http://forum.saabturboclub.com/viewt...80108#p1880108

    Ingen detaljerad info om skälen dock.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    475

    Re: Frågor om oljebyte saab 9 5 2,0t 02´a

    Läste länken, synd att det inte gick att få någon klarhet i varför det är bra även om man inte kör med långa serviceintervaller.
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    771

    Re: Frågor om oljebyte saab 9 5 2,0t 02´a

    Hej,

    Ett tips är också att du fyller lite ny olja i oljefiltret innan du monterar det!

    Om jag inte minns fel skall oljepluggen dras med 15Nm? Någon som kan bekräfta?
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    24

    Re: Frågor om oljebyte saab 9 5 2,0t 02´a

    Tackar så mycket för alla tips!

    Fick höra av syrrans gubbe att han har en vaccum sug som bilverkstäder använder.
    Låter lite små skumt tycker jag, får man med all olja då? Finns det inte risk att paja någon packning eller dylikt?

    Att man inte behöver skruva av oljepluggen utan kör där man häller i oljan...
    Saab 9-5 2.0 02´a original

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 077

    Re: Frågor om oljebyte saab 9 5 2,0t 02´a

    Bara följ råden här inne så går det bra.

    Suga ut oljan låter hel dumt, varför?
    Köp ny mutter samt packningsring på Meca för 29kr.

    Och som några glada amatörer kan få problem med, titta noga så inte den gamla packningsringen ifrån oljefiltret sitter kvar när du sätter dit det nya oljefitret.
    Saablös dåre

  9. #9
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935

    Re: Frågor om oljebyte saab 9 5 2,0t 02´a

    Någon avdragare för oljefilter har jag aldrig behövt.
    Lossnar det inte med handkraft knackar man helt enkelt en skruvmejsel rakt genom filtret och använder den som hävstång. Filtret ska ju ändå kasseras så att det förstörs spelar mindre roll.

    Att det ska vara GM-LLA även om man byter ofta är väl självklart, specifikationen är inte enbart hur länge oljan håller, den specar även alla andra egenskaper.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 077

    Re: Frågor om oljebyte saab 9 5 2,0t 02´a

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Någon avdragare för oljefilter har jag aldrig behövt.
    Lossnar det inte med handkraft knackar man helt enkelt en skruvmejsel rakt genom filtret och använder den som hävstång. Filtret ska ju ändå kasseras så att det förstörs spelar mindre roll.

    Att det ska vara GM-LLA även om man byter ofta är väl självklart, specifikationen är inte enbart hur länge oljan håller, den specar även alla andra egenskaper.
    Jo men då får du olja överallt, inte alltid så skoj
    Saablös dåre

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615

    Re: Frågor om oljebyte saab 9 5 2,0t 02´a

    Om vi gör en enkel spec

    Material: Olja 4liter, filter, kopparpackning till oljepluggen (inte fel att ha en komplett reservplugg också)

    verktyg: 13mm fast nyckel eller hylsa, oljefilteravdragare kan behövas om det sitter tight. Mejselmetoden funkar bra men är väldigt sölig. Tratt och avtappningskar, jag gillar Biltemas avtappningsdunk.

    Steg 1: varmkör motorn riktigt ordentligt, lossa pluggen och släpp ut oljan i karet.
    låt oljan rinna ut minst 10-15 minuter, gärna längre.

    2. Dra till pluggen med ny packning, dra nu inte för hårt.

    3. Flytta karet in under filtret, och lossa filtret, det kommer nu att rinna ut någon deciliter olja från filtret. Kolla att ingen gammal packning sitter kvar på tätningsytan på oljefilterhållaren. Smörja gummipackningen på det nya filtret med lite olja, skruva dit det nya filtret och dra åt det 1/2-3/4 varv ungefär så blir det lagom.

    4. Fyll på med olja, starta upp motorn och låt den gå någon minut på tomgång medan du kollar under bilen att det inte läcker olja.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  12. #12

    Re: Frågor om oljebyte saab 9 5 2,0t 02´a

    5W50 är bra att ha nu på sommaren. De som byggt bilen anser att man ska ha det när tempen ligger över +15 gr. Särskilt om man ska dra något tungt kan det vara bra att följa detta.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Frågor om oljebyte saab 9 5 2,0t 02´a

    Citat Ursprungligen postat av Agnesson
    5W50 är bra att ha nu på sommaren. De som byggt bilen anser att man ska ha det när tempen ligger över +15 gr. Särskilt om man ska dra något tungt kan det vara bra att följa detta.
    Varifrån har du fått dessa uppgifter?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    24

    Re: Frågor om oljebyte saab 9 5 2,0t 02´a

    Hej alla tackar igen för alla bra råd, det gick så där att byta olja. Fick inte av olje pluggen tog fram rör tången när det inte gick... Men fick inte bort den, hade jag tagit i mer så var jag rädd att ha av bulten. Men jag använde mig av olje sugen, sög upp så mycket olja som det gick (slangen var för kort) men filter är bytt är det någon som har nått bra tips på att få bort olje pluggen? Den sitter soooom faaaan! Trevlig helg alla!
    Saab 9-5 2.0 02´a original

  15. #15
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja

    Re: Frågor om oljebyte saab 9 5 2,0t 02´a

    Citat Ursprungligen postat av Draco
    Hej alla tackar igen för alla bra råd, det gick så där att byta olja. Fick inte av olje pluggen tog fram rör tången när det inte gick... Men fick inte bort den, hade jag tagit i mer så var jag rädd att ha av bulten. Men jag använde mig av olje sugen, sög upp så mycket olja som det gick (slangen var för kort) men filter är bytt är det någon som har nått bra tips på att få bort olje pluggen? Den sitter soooom faaaan! Trevlig helg alla!
    Värme och/eller mer våld.

    Det skulle ju kunna vara så enkelt som att du inte tog i tillräckligt hårt. Eftersom du inte gjort detta förut kan det vara svårt att veta hur mycket man skall ta i. Smart är väl att be en kunnig kompis om hjälp, eller låta en bra verkstad byta oljan nästa gång och vara med och se hur de löser det. OBS: Återmontera inte den gamla misshandlade pluggen!

    Om du nu inte fick ur 4liter, så kanske du bör byta med kortare intervall nästa gång, eftersom det finns smutsig olja kvar.

    Trevlig nationaldag!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  16. #16

    Re: Frågor om oljebyte saab 9 5 2,0t 02´a

    5W50 är bra att ha nu på sommaren. De som byggt bilen anser att man ska ha det när tempen ligger över +15 gr. Särskilt om man ska dra något tungt kan det vara bra att följa detta.[quote:20ehx5c6]
    Varifrån har du fått dessa uppgifter?[/quote:20ehx5c6]

    Instruktionsboken. Men jag såg jag hade tappat en 1:a....sorry. 15W50 ska det vara, eller 20W50 går också bra.
    Själv tycker jag dock att 5W50 borde passa lika bra. Det är ju den högre siffran som är viktig i hettan.

    /Agnesson

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Frågor om oljebyte saab 9 5 2,0t 02´a

    Citat Ursprungligen postat av Agnesson
    Instruktionsboken. Men jag såg jag hade tappat en 1:a....sorry. 15W50 ska det vara, eller 20W50 går också bra.
    Själv tycker jag dock att 5W50 borde passa lika bra. Det är ju den högre siffran som är viktig i hettan.
    Ur instruktionsboken för din -98? Kan du inte scanna in den sidan och posta?
    Det vore intressant att se i detalj hur man skrev om motoroljans specifikationer på den tiden.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Inlägg
    128

    Re: Frågor om oljebyte saab 9 5 2,0t 02´a

    Jag körde Mobil1 0W40 sommar som vinter i min B205'a från 1998. Drog lite mer olja men jag inbillade mig att det var bättre för motorn. Senast jag hade bilen på verkstad blev jag fakturerad för 4,2 liter olja.

  19. #19
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243

    Re: Frågor om oljebyte saab 9 5 2,0t 02´a

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Agnesson
    Instruktionsboken. Men jag såg jag hade tappat en 1:a....sorry. 15W50 ska det vara, eller 20W50 går också bra.
    Själv tycker jag dock att 5W50 borde passa lika bra. Det är ju den högre siffran som är viktig i hettan.
    Ur instruktionsboken för din -98? Kan du inte scanna in den sidan och posta?
    Det vore intressant att se i detalj hur man skrev om motoroljans specifikationer på den tiden.
    Här är lite fornnordiska data för 9-5 olja innan GM-LL

    Ur bok för 9-5 M-00 står det grundrek. SAE10W30 al. 10W40
    SAE 5W30 kan även rekomenderas om den är del eller helsyntet av ACEA kraven A3/B3.

    Oljor med lägre viskositetet som 0W/-40/50 blir vanligare på marknaden och får användas. Dock måste dessa oljor vara av helsyntetsik typ och av välkänt fabrikat samt uppfylla ACEA A3/B3

    Jag ställer mig tvekande till till Agnessons idéer om 15W50 eller 20W50. Ser gärna en inscanning som LM säger. Agnesson kanske skulle meddela vilken bok han läst i samt till vilken bil upplysningarna gäller.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 077

    Re: Frågor om oljebyte saab 9 5 2,0t 02´a

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Ur instruktionsboken för din -98? Kan du inte scanna in den sidan och posta?
    Det vore intressant att se i detalj hur man skrev om motoroljans specifikationer på den tiden.
    Här är lite fornnordiska data för 9-5 olja innan GM-LL

    Ur bok för 9-5 M-00 står det grundrek. SAE10W30 al. 10W40
    SAE 5W30 kan även rekomenderas om den är del eller helsyntet av ACEA kraven A3/B3.

    Oljor med lägre viskositetet som 0W/-40/50 blir vanligare på marknaden och får användas. Dock måste dessa oljor vara av helsyntetsik typ och av välkänt fabrikat samt uppfylla ACEA A3/B3

    Jag ställer mig tvekande till till Agnessons idéer om 15W50 eller 20W50. Ser gärna en inscanning som LM säger. Agnesson kanske skulle meddela vilken bok han läst i samt till vilken bil upplysningarna gäller.

    /Fred
    76olja ligger väl på 20w50? Dock så är ju den mineral. Vet flera som kör med saabar på den oljan.
    Saablös dåre

Liknande ämnen

  1. Oljebyte Saab 9-3 SS -03
    Av Nikon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-11-28, 16:47
  2. Oljebyte av min Saab 9-3 2.0 LPT -00
    Av KeWm i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-01-03, 01:57
  3. Oljebyte i växellåda[Saab 9-5]
    Av lätttryckarn i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-06-09, 19:22
  4. Oljebyte, saab 9-3 ss -05
    Av strankan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-09-09, 21:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •