Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Handbromsen tar inte tillräckligt OG9-3

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Gränna
    Inlägg
    214

    Handbromsen tar inte tillräckligt OG9-3

    Som rubriken lyder så tar inte min handbroms nånting alls nästan och nu är det dags för besiktning. Skivorna bak (trummorna) är nya och backarna är inte på långa vägar slut. Spaken till handbromsen går inte dra upp särskilt långt och definitivt inte hela vägen. trots detta tar handbromsen nästan inge alls. Så frågan är vad jag ska göra före besiktningen?

    Saab 9-3 Aero-01

    Tacksam för snabba svar! Mvh M

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    174

    Re: Handbromsen tar inte tillräckligt.

    jag hade satsat en femma på wiren.
    hade samma problem med min ng 900. sprillans nya backar samt fjädrar.
    Ny wire. fungerade kanon i en vecka sedan tog den nästan ingenting. Rev bort wiren. smorde. Tog bra på höger sida men nästan ingenting på vänster.

    Nu vet jag inte riktigt om det är samma utförande på wiren 9-3 aero som på ng 900. dock...
    Saab 9-3 Aero - 02 - Går på sprit!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    edsele västernorrland
    Inlägg
    21

    Re: Handbromsen tar inte tillräckligt.

    Hej
    Mycket vanligt att wiren kärvar, kolla också att armen som sticker ut genom bromsskölden går lätt.
    Är bromsbackarna rätt justerade?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Gränna
    Inlägg
    214

    Re: Handbromsen tar inte tillräckligt.

    okej. Stor operation att byta wiren eller? kanske är den jag ska satsa på istället då. ja backarna är rätt justerade och tappen längst ut rör sig bra.

    Mvh M

  5. #5
    Grundladd dinos avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Sollefteå
    Inlägg
    299

    Re: Handbromsen tar inte tillräckligt.

    Inte svår alls att byta.
    Lossa lite på det högra tankbandet bara så wiren går igenom.
    Sport eller Comfort
    1984 900 Aero, 2011 9-5 Aero TTiD
    2004 9-3 2,2 TiD

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Gränna
    Inlägg
    214

    Re: Handbromsen tar inte tillräckligt.

    okej men vi tror alltså att det är wiren som är boven i dramat?

    Mvh M

  7. #7
    Grundladd dinos avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Sollefteå
    Inlägg
    299

    Re: Handbromsen tar inte tillräckligt.

    Annars gör så här.
    Ta bort en ´hjulbult, justera skruven med en mejsel tills att det går trögt att dra runt hjulet. Släpp tillbaka skruven lite.
    Dra handbromsen 1-2 hack, spänn wiren tills att det blir stumt!

    '
    Klarrt å betarrt
    Sport eller Comfort
    1984 900 Aero, 2011 9-5 Aero TTiD
    2004 9-3 2,2 TiD

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    527
    Medlem#
    6148

    Re: Handbromsen tar inte tillräckligt.

    Nu är detta några år sedan och jag vet inte om 93:an har samma wirersystem som ng900.

    Men jag gjorde iaf så på min ng900 att jag spände för mycket i framjusteringen under spaken typ. Då kunde man inte dra spaken mera än halvvägs sen var det stop och den tog inte ett dugg. Löstes med att släppa på spänningen i framjusteringen och dra åt justiringarna back istället.
    Dock var ju aldrig handbromsen bra på den bilen men efter några försök så lyckades den ta sig egenom besiktningen iaf.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Gränna
    Inlägg
    214

    Re: Handbromsen tar inte tillräckligt.

    Hej. Problemet är inte löst har idag haft bort backar osv smörjt upp och rengjort allt samt satt dit ny monteringssats sedan justerat backarna noggrant. Vajern är spänd under bilen som bara den men handtaget går nästan ända upp och nästan obefintlig bromsverkan, Snälla hjälp besiktningen närmar sig.

    Mvh M

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454

    Re: Handbromsen tar inte tillräckligt.

    Citat Ursprungligen postat av Matte765
    Hej. Problemet är inte löst har idag haft bort backar osv smörjt upp och rengjort allt samt satt dit ny monteringssats sedan justerat backarna noggrant. Vajern är spänd under bilen som bara den men handtaget går nästan ända upp och nästan obefintlig bromsverkan, Snälla hjälp besiktningen närmar sig.

    Mvh M
    De enda tipsen jag kan bidra med har du redan fått.

    1. Kolla så att vajern dels sitter rätt, och dels löper som den ska i höljet. Har du fått vatten och smuts i vajerhöljet kärvar vajern fast omgående, och rör sig inte fastän du drar handbromsen.

    2. Släpp på justerskruvarna bak i naven tills skivorna snurrar fritt utan något som helst motstånd med handbromsen på första hacket (tror jag, jag kanske kommer ihåg fel), och dra sedan åt ungefär ett kvarts varv. Ha gärna hela bakvagnen upphissad under detta moment så att du kan pilla med båda sidor samtidigt.

    3. När bromsarna tar jämnt, men ändå otillräckligt kan man skruva på justerskruven under bilen och spänna åt.

    Handbromsen blir aldrig "bra" på de flesta ng900/og9-3. Konstruktionen är helt enkelt värdelös, med för många riktningsbyten på vajern. Man brukar få nöja sig med att justera in den rätt till besiktningen, och så har man dålig verkan igen någon månad senare. Då orkar i alla fall inte jag bry mig förrän nästa besiktning. Jag har aldrig fått handbromsen så bra att det går att låsa hjulen ens på grus i 30 km/h, på sin höjd låser det när man nästan stannat. Man får tänka på var man parkerar istället, och backen måste man ju ändå ha i, så bilen sticker ingenstans i alla fall.
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    527
    Medlem#
    6148

    Re: Handbromsen tar inte tillräckligt.

    På min ng900 var också den lilla armen som skall hålla emot vajern (strax innan den delar sig till två vajrar) för vek så den böjde sig när man drog i bromsen. Kan ju vara värt att kolla iaf.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Gränna
    Inlägg
    214

    Re: Handbromsen tar inte tillräckligt.

    Citat Ursprungligen postat av Dirq
    På min ng900 var också den lilla armen som skall hålla emot vajern (strax innan den delar sig till två vajrar) för vek så den böjde sig när man drog i bromsen. Kan ju vara värt att kolla iaf.
    Mm min är inte böjd i nuläget men hur löste du det problemet? Du menar den där man spänner mitt under bilen?

    Mvh M

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    527
    Medlem#
    6148

    Re: Handbromsen tar inte tillräckligt.

    Citat Ursprungligen postat av Matte765
    Citat Ursprungligen postat av Dirq
    På min ng900 var också den lilla armen som skall hålla emot vajern (strax innan den delar sig till två vajrar) för vek så den böjde sig när man drog i bromsen. Kan ju vara värt att kolla iaf.
    Mm min är inte böjd i nuläget men hur löste du det problemet? Du menar den där man spänner mitt under bilen?
    Mvh M
    Det syntes inte på min häller förens någon drog i handbromsen då vek sig hela armen framåt. Löstes med att svetsa dit en extra bit så anlägningsytan blev större och armen blev tjockar så den kunde man fan inte böja efter det.
    Jag menar den armen som sitter under baksättet presis så det är nog samma vi tänker på. Var försiktig och lyft mattan inne i bilen om du svetsar dock. Min svetsare brände ett ganska fult hål på min bil .

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Handbromsen tar inte tillräckligt.

    är det rätt justerat bak då?

    Man skruvar skruven till hjulet låser sig, sen släpper man 1 hack så att det rullar, när det är gjort så ger man sig på vajern.

    Men det är ju tämligen lätt att konstatera om vajern spänner eller inte, det är ju bara att dra åt och känna på vajern där den ansluter på baksidan av trumman.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2010
    Ort
    Gränna
    Inlägg
    214

    Re: Handbromsen tar inte tillräckligt.

    Citat Ursprungligen postat av Matte765
    Hej. Problemet är inte löst har idag haft bort backar osv smörjt upp och rengjort allt samt satt dit ny monteringssats sedan justerat backarna noggrant. Vajern är spänd under bilen som bara den men handtaget går nästan ända upp och nästan obefintlig bromsverkan, Snälla hjälp besiktningen närmar sig.

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    är det rätt justerat bak då?

    Man skruvar skruven till hjulet låser sig, sen släpper man 1 hack så att det rullar, när det är gjort så ger man sig på vajern.

    Men det är ju tämligen lätt att konstatera om vajern spänner eller inte, det är ju bara att dra åt och känna på vajern där den ansluter på baksidan av trumman.
    Som du hade sagt om du hade läst tråden ordentligt så är det rätt justerat. Men får väl se om den klarar besiktningen.

Liknande ämnen

  1. Går inte att få till handbromsen på OG9-5 '05
    Av GlennB i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2019-07-31, 21:34
  2. Og900 Aero 4vxl/600nm-platta frikopplar inte tillräckligt?
    Av HFR i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-11-17, 14:47
  3. 9-3SS kyler inte tillräckligt i kupén
    Av Vfr i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-06-26, 18:30
  4. [LÖST] Höger ytterbackspegel går inte att justera in tillräckligt OG9-5
    Av a.sarebro i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-03, 21:32
  5. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-06-16, 12:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •