Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: en 9000cs -96 ltt 150 hk är det trionic på den?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    491
    Medlem#
    107

    en 9000cs -96 ltt 150 hk är det trionic på den?

    köpt en och mätte nyss upp laddtrycket..0,4 bar
    finns en kabel/kontakt tror jag för magnetventil vid kylaren..
    så det enda sättet att få upp laddtrycket är ny databox/chipp
    men vad skönt den går mot en 10 år gamlare bil..
    någon som vet vad det är för turbo i den här 9000:n
    o vad den klarar som max hk
    9-3 verII -04 175hk

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 513
    Ja det ska vara Trionic på den, och det bör sitta en T25 på den som jobbar bäst upp till strax över 200 Hk men som kan pressas en skaplig bit till om man envisas och inte har krav på evig livslängd eller maxeffekt under långa stunder.

    Laddtrycket skall styras av programvaran och pillande med egna idéer på eller runt wastgatedosa slangar och magnetventiler är gränsande till idioti om man frågar mig. Detta för att systemet är känsligt och det under dessa experiment inte kan tillses att bränsle och tändning passar det upptvingade trycket, med risk för motorskador.

    Kabeln du nämner är säkert den fördragna som skall vara till magnetventilen på Ftt-modellerna.

    Har du kontrollerat att du har en IC på din bil herr Bolin...? Alla Ltt har inte det, samt saknar magnetventilen. Vissa har däremot båda men ett Ltt-progg i styrlådan.

    Har du vägarna förbi mitt garage så kan jag ta en kik i styrlåda/program och se hur bilen gått och mått, och kanske visa dig lite så att du får en liten inblick i hur komplext systemet är. Kanske det kan dämpa din (vad jag förstår) iver att börja fingra på egen hand med glada idéer om att mickla med laddtrycket och trixa med soppan m.m. när du ser hur mycket mer det handlar om än på en gammal KJet eller LH-motor.... :-)

    Kan ju rädda dig från tårar om inte annat... ;-)


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 784
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418

    Har du kontrollerat att du har en IC på din bil herr Bolin...? Alla Ltt har inte det,
    Mig vetligen är det bara MY93 som saknar IC.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    491
    Medlem#
    107
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Ja det ska vara Trionic på den, och det bör sitta en T25 på den som jobbar bäst upp till strax över 200 Hk men som kan pressas en skaplig bit till om man envisas och inte har krav på evig livslängd eller maxeffekt under långa stunder.

    Laddtrycket skall styras av programvaran och pillande med egna idéer på eller runt wastgatedosa slangar och magnetventiler är gränsande till idioti om man frågar mig. Detta för att systemet är känsligt och det under dessa experiment inte kan tillses att bränsle och tändning passar det upptvingade trycket, med risk för motorskador.

    Kabeln du nämner är säkert den fördragna som skall vara till magnetventilen på Ftt-modellerna.

    Har du kontrollerat att du har en IC på din bil herr Bolin...? Alla Ltt har inte det, samt saknar magnetventilen. Vissa har däremot båda men ett Ltt-progg i styrlådan.

    Har du vägarna förbi mitt garage så kan jag ta en kik i styrlåda/program och se hur bilen gått och mått, och kanske visa dig lite så att du får en liten inblick i hur komplext systemet är. Kanske det kan dämpa din (vad jag förstår) iver att börja fingra på egen hand med glada idéer om att mickla med laddtrycket och trixa med soppan m.m. när du ser hur mycket mer det handlar om än på en gammal KJet eller LH-motor.... :-)

    Kan ju rädda dig från tårar om inte annat... ;-)


    MVH Tony
    tjena!!

    ok bra info av dig tony..det sitter en intercooler med mjukare böjar på anlutningarna.. så det är nog den nyare mot för den som sitter på min -86a..
    bra om du kan visa lite, hitta inte boxen ens kanske i akvariet
    sitter någon box där såg jag.. när är du hemma?
    vi höres o du glöm det dumma sms jag skicka dig om apc
    mvh
    stefan
    9-3 verII -04 175hk

  5. #5
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 708
    Medlem#
    3346
    Boxen sitter i akvariet, är i metall och bör synas rätt tydligt när man lyfter på locket.
    All makt åt Thengil!

Liknande ämnen

  1. Trionic 5.2 med TCS konvertera till Trionic 5.2 utan TCS
    Av pallander i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-23, 19:41
  2. Trionic 5.5 på og 900?
    Av Anders 99 turbo-16V i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-08-10, 22:35
  3. Trionic 5,5
    Av Doktorn_R4race i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-04-03, 17:28
  4. Elschema till 9000CS; LH och Trionic
    Av kaka i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-07-28, 23:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •