Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: AC-problem OG9-3 trots verkstadsbesök

  1. #1

    AC-problem OG9-3 trots verkstadsbesök

    Hej,

    eftersom min AC kyler dåligt lämnade jag in den på AC-service igår. Det visade sig dock att det inte var något fel på själva AC'n. Kylmedel finns gott om och kompressor funkar. Så idag åkte jag till en SAAB-verkstad för att kolla det med TECH 2. Mecken lyckades för igång AC'n med hjälp av att koppla förbi en säkring i motorrummet, men inget som han rekommenderade i längden. Den ger alltså ingen signal till kompressorn.

    Styrenheten är bytt, den är kalibrerad och inga felkoder finns.

    Någon som förstår vad jag menar och kanske har något tips?

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: AC-problem OG9-3 trots verkstadsbesök

    Väldigt vanligt på og9-3 är att AC-pumpens magnetkoppling slits ut. Då vill den inte riktigt greppa, kan funka ibland, ibland inte. Till slut funkar det inte alls och då måste magnetkopplingen bytas.
    I övrigt kan det ju såklart vara andra problem. Med TECH-2 kan en SAAB-mek se huruvida systemet rapporterar rätt tryck i anläggningen och att inte frysskyddet löst ut på grund av att evaporator-termometern inte funkar. Han kan också se huruvida ACC-panelen verkligen skickar signal att pumpen skall dra igång.
    Det behöver ju inte rapporteras några felkoder i något av dessa fall. Om trycket rapporteras som för lågt så kommer inte AC att starta och om tempen är fel på evaporatorn så kommer den inte heller starta. Dessa tillstånd är ju normala vid drift och kommer inte generera felkod. Om ACC-panelen har något internt fel eller om den får fel info om kupétemp eller utetemp så kommer den inte heller ge felkod, men inte starta.

    Bra att kolla är ju så du inte har lågtempstyrningen på (kolla bruksen) fast då skall AC gå igång över 13 grader. Kolla också att din yttertemp är rätt så den inte missuppfattat utetempen.

Liknande ämnen

  1. Problem: Xenon fungerar ej trots lampbyte
    Av evomaccan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-12-01, 14:04
  2. Problem med led ljus i skyltbelysning trots cambus
    Av Matte. i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-04-02, 00:12
  3. Lackproblem efter verkstadsbesök.
    Av Jimmy_72 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-06-14, 19:31
  4. Vibrationer vid acceleration trots två verkstadsbesök
    Av Robbanisthlm i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-08-24, 22:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •