Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Tips på duktig ljudbyggare 9-3 ss aero 06 i Skåne?

  1. #1

    Tips på duktig ljudbyggare 9-3 ss aero 06 i Skåne?

    Hej!
    Köpte mig en 9-3 aero ss 06a idag!
    Problemet är ju givetvis att jag har 150w systemet med navigator!
    Pissljud och detta måste åtgärdas snabbt! Så istället för att ställa massa frågor om var man tar signaler och vad som passar var osv! Någon som har tips på någon privatperson eller företag i Skåne som är duktig på just denna bil? Inte helt okomplicerat om jag förstått det rätt!

    Mycket tacksam för tips! Pm:à om du känner sig träffad och vill hjälpa till mot ersätting!

    Annars mottages företag tacksamt här med!

    Måste bygga ut ljudet direkt! Det blir pricken över i:et :-)

  2. #2

    Re: Tips på duktig ljudbyggare 9-3 ss aero 06 i Skåne?

    Kom igen, ni brukar inte svika! Tips ! Vilka firmor vet ni har installerat ljud i 9-3 ss innan?

    Någon av er här som
    bor i Skåne som kan tänka er några timmars kneg?

  3. #3

    Re: Tips på duktig ljudbyggare 9-3 ss aero 06 i Skåne?

    Hej! Har själv detta problemet! Har 150W systemet och blir galen på det! Har i nuläget bytat dörr och panelhögtalare och detta blir ett jäkla lyft. Så börja med det! Sen finns alternativet AMP2, fixa ett beg. amp2 steg och hiva i det där bak tilsammans med ett par fräscha 6'9:or. Dem ligger skurna vid relativt låga frekvenser så dem spelar i princip bara bas.
    Det är mitt tips! Håller faktiskt själv på med detta nu, hojta till om du vill ha tips.

    /Robban /Skåne

  4. #4

    Re: Tips på duktig ljudbyggare 9-3 ss aero 06 i Skåne?

    Tack Robban !
    Så du menar att framhögtalarna är så kassa orginal? Genom Att byta dessa blir d väsentlig skillnad? Enkel åtgärd ju! Vad driver framsystemet i 150w versionen? Utan bra drivning kvittar de ju hur bra högtalare man köper.

    Och detta Amp2 slutsteget säljes det hos Saab handlare?
    Det är väl mest en ordentlig bas man saknar i systemet, Så ett par 6-9or bak som koncentrerar sig på bas tror jag mycket på, är inte intresserad av någon stor ful baslåda i Skuffen!

    Har du tips på bra högtalare som passar utan mod till framsystemet?
    Priset är ointressant huvudsaken de blir bättre!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    289

    Re: Tips på duktig ljudbyggare 9-3 ss aero 06 i Skåne?

    Mycket matnyttigt här: viewtopic.php?f=30&t=162959

  6. #6

    Re: Tips på duktig ljudbyggare 9-3 ss aero 06 i Skåne?

    Danke schön!

    Blir till att ljuddämpa dörrarna ,Ska köpa nya 6,5" till dörrarna och 3,5" till instrumentbrädan och 4" till Centern!
    Om jag förstått det rätt 2ohm till dörrarna övriga 4ohm?

    Frågan som kvarstår nu är var fan man får tag på amp2 slutsteget? Ringde Saab men dem säljer ej seperat! Googlat, blockat och altavistat slutsteget men inga svar!

  7. #7

    Re: Tips på duktig ljudbyggare 9-3 ss aero 06 i Skåne?

    Förresten, någon som har koll på MAX monteringsdjup på de olika ställena??
    Så man inte köper för djupa högtalare!

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    289

    Re: Tips på duktig ljudbyggare 9-3 ss aero 06 i Skåne?

    Jag kör med JLAudio i min och det gick inte med 4" i mitten, fick köra 3.5" där med, gick inte att få dit gallret med 4".
    Amp2 och dess tillhörande delar kan du leta efter på laga.se det dyker upp såna delar då och då, så du får hålla utkik.

  9. #9

    Re: Tips på duktig ljudbyggare 9-3 ss aero 06 i Skåne?

    Var och köpte ett par Hertz HCX165, ca 1500 spänn paret! Säljaren sa att dem var bra skit! Någon som har erfarenhet? 3,5" blev de något annat tyskt märkte "axton" eller något ...för 700spänn!

    Köpte även någon ljuddämpning dynamate extreme! Skulle räcka till bägge framdörrarna, gick på 1300 spänn!

    Har man gjort en vettig investering? Är helt nollad på detta!

  10. #10

    Re: Tips på duktig ljudbyggare 9-3 ss aero 06 i Skåne?

    Nu är jag sjukt kluven, 6,5orna jag köpte är 4ohm och inte 2ohm som orginal, jag påpekade detta för säljaren men han påstår att dessa Hertz spelar riktigt bra och kontrollerat ändå!


    Kommer jag att få samma bastryck i dessa som i ett par 2ohm? Har ändå lagt en saftig slant på dessa så frågan är om jag får betydligt bättre ljud/tryck med ett par 2ohm i samma prisklass??

    Tacksam för snabba svar , lämnar tillbaka imorgon annars innan jag påbörjar bytet!

  11. #11

    Re: Tips på duktig ljudbyggare 9-3 ss aero 06 i Skåne?

    Ovanpå allt så är det koaxialer han krängt på mig, diskant i mitten om jag förstått de rätt?
    Är de skillnad på koaxialer och midbas? Eller vad kallas högtalare som sitter där orginal? Har svårt att tro att dem har diskanter i mitten?

    Tappar jag mer bas pga koaxialer?

    Många frågor, har försökt söka mig till svar men alla frågor besvaras inte, så tacksam för er hjälp!

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Tips på duktig ljudbyggare 9-3 ss aero 06 i Skåne?

    Dom där 6,5orna som du köpt för 1500kr kan du lämna tillbaks, kommer bara försämra ljudet då du kommer få mer nerifrån och inte få mer tryck än nu. 3,5" koaxialerna kan du också lämna tillbaks och köpa bättre, sen så ett paket eller två med dämpmatta till dörrarna så blir det ett lyft!

    Högtalarna som sitter på brädan original är mellanregister, och inte särskilt bra sådana. Dom i dörrarna är bas/midbas högtalare som faktist kan spela helt okej med lite dämpning och mer effekt.

  13. #13

    Re: Tips på duktig ljudbyggare 9-3 ss aero 06 i Skåne?

    Okey! Tack för svaret!
    Då gör jag det enkelt för mig.

    Jag väljer nu mellan följande midbasar 6,5":
    amega 6 6,5" mid. Pris 1690kr
    Hertz hv165.4L mid. 1590kr
    dls r6a mid. 989kr

    sedan väljer jag mellan följande 3,5 koax:
    amega 3,5" koaxialer 1589kr
    Hertz ecx87.3 3,5" koax. 589kr

    sedan har jag en infinity 4koax liggande som jag slänger in som centerhögtalare, om den inte är för djup vill säga.

    Vad hade ni valt?? Är ute efter ren djup bas! Spelar igentligen inte så högt men vill ha rent ljud med bra bas!
    Orginal steg/ huvudenhet ska behållas.

  14. #14

    Re: Tips på duktig ljudbyggare 9-3 ss aero 06 i Skåne?

    Till detta tänkte jag givetvis köpa silent coat dämpning. 2mm tjocka plattor med självhäftande tejp.
    Paketet innehåller 4kvm , hur mycket räcker de till?

    Köpte först dynamate dämpning men den Kosta 1300kr och räcker till två dörrar. Känns dyrt.?

  15. #15

    Re: Tips på duktig ljudbyggare 9-3 ss aero 06 i Skåne?

    Ja det verkar gå framåt för dig! Tittade runt lite på bildelsbasen.se och där finns ett antal steg nu, så passa på! från 2000kr-3850kr. Ja, dämpning gör mycket, har inte orkat med det själv ännu.

    Ps. tycker du ska köra på Amegas utbud. dem spelar riktigt grymt.
    /Robban

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Tips på duktig ljudbyggare 9-3 ss aero 06 i Skåne?

    Amega utan tvekan! Men då bör du även se till så att dom får nog med effekt, det du får ut från originalgrejerna är inte mycket. Jag mata ett par Amega Q-cox350 och ett par Amega RQ6 med ca 100Wrms/st utan problem.

  17. #17

    Re: Tips på duktig ljudbyggare 9-3 ss aero 06 i Skåne?

    Har nu bytt 6,5orna och 3,5" till amega högtalare! Blev ett lyft men saknar ordentlig bas!

    Till min stora förvåning hade jag 300watt systemet(herregud vad dåligt det är, var helt säker på att jag hade 150w)

    alltså har jag 6x9or i hatthyllan, jag bytte ut 4" i hatthyllan mot infinity som jag hade liggandens.

    Nu till den nya frågan, har sökt runt men blir inte riktigt klok:

    hjälper det att byta ut 6x9orna bak? Får jag mer tryck eller måste jag driva dem på seperat slutsteg? Eller orkar amp2 driva ett par bättre 6x9or så man verkligen märker skillnad?

    Och om jag måste köpa seperat slutsteg var tar jag signalen till detta? Klarar jag mig på kablarna bak och sedan köra ett slutsteg med högnivåingång?

    Tack!

  18. #18

    Re: Tips på duktig ljudbyggare 9-3 ss aero 06 i Skåne?

    Vet att frågan varit uppe innan men eftersom jag antingen är retard eller så har detta forum Sveriges sämsta sökfuntion.

    Men frågan är enkel och konkret:
    hjälper det att bara byta ut 9x6orna mot några bättre eller måste jag koppla dem till eftermarknadsslutsteg?

    Och om nytt slutsteg behövs: kan man ta signalen direkt från 6x9sladdarna? Högnivåingång på steget såfall?

    Tack för svar!

  19. #19

    Re: Tips på duktig ljudbyggare 9-3 ss aero 06 i Skåne?

    Jag tycker helt klart att det räcker med att byta ut 6*9orna mot något bättre, har en polare som gjort det och jag tyckte det blev riktigt grymt ljud i bilen, han kör med dem befintliga slustegen och eftermarknadsprylar. Men det är helt klart en fråga om hur kräsen man är. Enligt källa ska det gå att få signal från befintliga kablar baktill i bilen, antingen från 6*9orna eller 4".

    Men ska du köra på EM slutsteg så får du gärna koppla ur kabelhärvan till AMP2:an och sälja till mig Behöver bara en sådan nu.


    Citat Ursprungligen postat av Niclaza
    Vet att frågan varit uppe innan men eftersom jag antingen är retard eller så har detta forum Sveriges sämsta sökfuntion.

    Men frågan är enkel och konkret:
    hjälper det att bara byta ut 9x6orna mot några bättre eller måste jag koppla dem till eftermarknadsslutsteg?

    Och om nytt slutsteg behövs: kan man ta signalen direkt från 6x9sladdarna? Högnivåingång på steget såfall?

    Tack för svar!

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Tips på duktig ljudbyggare 9-3 ss aero 06 i Skåne?

    Mitt råd: Behåll original 6x9or men koppla in ett slutsteg på kablarna till dom, med steget driver du sen Amegorna i framdörrarna. Självklart ska du även smacka i dämpmatta i dörrarna, då ska du få se på bas!

Liknande ämnen

  1. Tips på rekond/vaxning i Skåne?
    Av RSC i forum Region Syd
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-04-10, 19:03
  2. Lackerare södra skåne, pris, samt tips på "looks"
    Av JAM i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-06, 18:12
  3. måste orginalstereon bytas? seriös ljudbyggare svara nu...
    Av Tobbe-9,3 aero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-07-06, 12:35
  4. Tips på kanon service i Skåne!
    Av hoynala i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-02, 21:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •