Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Bästa dåliga egenskapen?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710

    Bästa dåliga egenskapen?

    Ska på arbetsintervju på Torsdag och på Fredag och som alltid så lär ju frågan "nämn en dålig egenskap du besitter" komma. Vilken är egentligen den minst dåliga egenskapen man kan säga? Vill ju inte säga nåt som får arbetsgivaren att börja fundera på om jag är rätt person eller inte. Menar det funkar ju kanske inte riktigt att säga att jag är morgontrött för vem vill anställa någon som är en zombie varje morgon?

    Har funderat på att vara helt ärlig och säga att en dålig egenskap jag har är att jag är halvnorsk

    Vad vill en arbetsgivare höra på den frågan egentligen?
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Bästa dåliga egenskapen?

    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    Vad vill en arbetsgivare höra på den frågan egentligen?
    Ett ärligt svar?

    Inte skulle jag tveka att anställa någon bara för att denne är lite morgontrött så länge han masar sig till jobbet ändå och om övriga egenskaper är tilltalande för arbetsuppgiften.

    Det beror ju också på vilket jobb det gäller.
    Om jag skulle anställa någon som teamledare skulle jag kanske inte bedöma omdömet "otålig" lika positivt som om det gällde en som enbart ska utföra egna arbetsuppgifter på eget initiativ och då inte riskerar att stöta sig med sina arbetskamrater.

    "Ärlighet varar längst." så kör på det spåret är mitt råd.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710

    Re: Bästa dåliga egenskapen?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Mafnus
    Vad vill en arbetsgivare höra på den frågan egentligen?
    Ett ärligt svar?

    Inte skulle jag tveka att anställa någon bara för att denne är lite morgontrött så länge han masar sig till jobbet ändå och om övriga egenskaper är tilltalande för arbetsuppgiften.

    Det beror ju också på vilket jobb det gäller.
    Om jag skulle anställa någon som teamledare skulle jag kanske inte bedöma omdömet "otålig" lika positivt som om det gällde en som enbart ska utföra egna arbetsuppgifter på eget initiativ och då inte riskerar att stöta sig med sina arbetskamrater.

    "Ärlighet varar längst." så kör på det spåret är mitt råd.
    Med andra ord så blir det till att erkänna att jag är halvnorsk
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    269

    Re: Bästa dåliga egenskapen?

    Detta är en frekvent återkommande fråga!

    Det bästa du kan göra är att i förväg klura ut positiva samt negativa saker med dig själv, många intervjuare ställer denna frågan för att se hur stor självinsikt personen ifråga har.

    Jag tror att intervjuaren är ute efter saker som är relaterade till arbetet, att du är halvnorsk påverkar ingenting egentligen. Ungefär som att säga att man inte har en negativ sida. Alla personer har sina negativa sidor, kanske inte direkt att man är usel men något som man borde bli bättre på.

    Jag själv är morgontrött, men det ska inte påverka mitt arbete så det nämner jag inte. Att skämta om det på fikat sen är ju helt okej om man kommer i tid och sköter sina sysslor dvs.

    Ett generellt exempel:
    Positiva: Jag har en otrolig drivkraft när det kommer till större projekt, jag arbetar väldigt strukturerat och har inga som helst problem att avsluta projekten i tid.
    Negativ: Jag har problem att lämna ifrån mig uppgifter till andra medarbetare. Fast att jag egentligen borde. Men detta är något som jag ständigt försöker att utveckla, för att jag är en person som alltid vill ta mig an nya utmaningar och jag ser detta som en utmaning.

    En Systemtekniker:
    Jag har arbetat mycket med nätverkslagring samt belastning i cluster.
    Dock så är jag inte så väl insatt i oracle databaser. Det skulle ha hjälpt mig väldigt mycket. Men eftersom att jag kan grunderna för hur databaser fungerar så kommer jag att lära mig detta under tidens gång.

    En följd fråga som kan dyka upp är: Hur löser du detta?
    Jo med hjälp av mina kunskaper ifrån "MSSQL"/XXXX databaser så ska jag försöka se logiken i oracles uppbyggnad och utifrån detta arbeta mig framåt. Det är även här jag får hjälp av min otroliga förmåga att lära och ta åt mig av kunskap. Eftersom att jag arbetar väldigt strukturerat så kommer detta att ske inom en snar framtid.

    Ja du förstår vad jag menar..
    Oavsett om det handlar om datatbaser eller projektledning så handlar det om att veta om sina nackdelar.. Men att även kunna redogöra för hur en förbättring kan ske. Egentligen är det inte nackdelen dem är ute efter utan ditt sätt att lösa denne på!

    Någon som är medveten om sina minus men ständigt arbetar för att förbättras. Är enligt mig en person som intervjuaren kommer se en framtid för.

    Ovan är min uppfattning såklart

    Mvh.
    Almy

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 074

    Re: Bästa dåliga egenskapen?

    Dåliga egenskaper för mig:
    Utan snus, zombie på crack.
    Utan morgonkaffe, ilsk bäver
    Saablös dåre

  6. #6
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 273

    Re: Bästa dåliga egenskapen?

    Sedan ska man inte svara "jag är inte så bra på" utan svara istället "jag skulle vilja bli bättre på"

  7. #7
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396

    Re: Bästa dåliga egenskapen?

    Jag skulle gärna se fler exempel på hur anställningsintervjuer är strukturerade numera, liksom vilken sorts frågor som är "på modet".

    Senast jag befann mig på en anställningsintervju var en av de obligatoriska frågorna "vad gör du om fem år?". Vilket jag då tyckte var en idiotisk fråga för den ville gärna få mig att hålla långa föredrag om alla olika förhållningssätt till tillvaron i stort som man kan hålla sig med...
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710

    Re: Bästa dåliga egenskapen?

    Var på två intervjuer förra veckan. Det mesta är standardfrågor som fritidsintressen, vad gör du om fem år, bra/dåliga egenskaper, vad vill du få ut av att jobba här. Så tror inte att det har ändrats så mycket i utformningen.

    På Måndag däremot börjar jag på mitt nya jobb
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Re: Bästa dåliga egenskapen?

    Grattis!

    Jobba som/med?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Bästa dåliga egenskapen?

    Som arbetssökande tycker jag man bör passa på att under intervjun i största möjliga grad bilda sig en uppfattning om företaget och dess representater också genom att själv ställa frågor.

    Bara för att de vill ha mig är det inte alls säkert att jag vill jobba åt dem.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    I vilket ärende ställer arbetsgivaren frågan "vad gör du om fem år"?
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av cedete
    I vilket ärende ställer arbetsgivaren frågan "vad gör du om fem år"?
    Man tror sig kanske kunna utröna dels hur länge den potentielle anställde vill stanna på sin arbetsplats, dels vilken "drivkraft" personen ifråga har?

    "Då har jag ditt jobb." brukar inte alltid vara så populärt att svara den tilltänkte chefen även om det är helt ärligt menat.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Bästa dåliga egenskapen?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Som arbetssökande tycker jag man bör passa på att under intervjun i största möjliga grad bilda sig en uppfattning om företaget och dess representater också genom att själv ställa frågor.

    Bara för att de vill ha mig är det inte alls säkert att jag vill jobba åt dem.
    Bra tips, tänkte själv skriva det men som så ofta annars var du före.

    Att själv ställa frågor, och försöka fiska om information gör att intresset för personen i fråga oftast ökar. (Men se till för guds skulle till att inte enbart fråga om förmåner)
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    240

    Re: Bästa dåliga egenskapen?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Bara för att de vill ha mig är det inte alls säkert att jag vill jobba åt dem.

    Har man inte tagit reda på det INNAN man sätter sig i intervjun?!?
    Saab Aero 9-5 00
    Saab Og 900i 91
    Bilder på bilen, http://www.minhembio.com/Niklas%20F/241163/

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Bästa dåliga egenskapen?

    Citat Ursprungligen postat av Niklas F

    Har man inte tagit reda på det INNAN man sätter sig i intervjun?!?
    Oftast väldigt svårt att veta, företag har ju en känsla av att enbart lyfta fram det positiva. Handlar det även om att man blivit headhuntad så har man ju inte aktivt sökt.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Bästa dåliga egenskapen?

    Citat Ursprungligen postat av Niklas F
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Bara för att de vill ha mig är det inte alls säkert att jag vill jobba åt dem.

    Har man inte tagit reda på det INNAN man sätter sig i intervjun?!?
    Nej.

    Du kan förvisso googla och söka referenser kring själva företaget men det är alls inte alls säkert att du kommit i direktkontakt med de närmaste personerna du i så fall kommer att jobba med.
    Många företag använde ju också rekryteringstjänster och headhunting innan de kallar till den första intervjun vilket gör att du kanske inte ens talat med någon från företaget i telefon.

    Jag har själv de senaste åren dragit tillbaka ansökan och/eller tackat nej till jobberbjudanden ett flertal gånger baserat på vad jag kunna känna vid intervjuer och är nog knappast ensam om detta.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Bästa dåliga egenskapen?

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Oftast väldigt svårt att veta, företag har ju en känsla av att enbart lyfta fram det positiva.
    Precis. De brukar uppföra sig ungefär som den på andra sidan bordet: Inga direkta felaktigheter och lögner men koncentrerar sig på att framhäva det som är positivt.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Bästa dåliga egenskapen?

    I mitt senaste PU samtal så kan man säga att det kändes som en arbetsintervjuv och där lyftes samma fråga!

    Dock visste dom svaret på frågan, men ja gjorde som ovan nämt o sa att är det något ja vill bli bättre på så är det att behärska mitt morgonhumör!
    Något ja avskyr så är det skit direkt på morgonen, obefogad som befogad!
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  19. #19
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av cedete
    I vilket ärende ställer arbetsgivaren frågan "vad gör du om fem år"?
    Ja det kan man undra! Själv fick jag den frågan på en intervju för några år sedan. Satt i fikarummet med några anställda på företaget och de ställde lite lagom avslappnade blandade frågor till mig. Sen kom "var ser du dig om fem år"-frågan upp... Tre sekunder senare, lagom för mig att få hjärtat i halsgropen, brister alla ut i skratt och erkänner att de ställde den frågan bara jävlas med mig!

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borås.
    Inlägg
    2 710

    Re: Bästa dåliga egenskapen?

    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Grattis!

    Jobba som/med?
    IT-branschen. Vilket är en väldig avstickare från vad jag har pluggat men har fått in en fot i en bra koncern så jag är nöjd. Förväntade mig inte direkt att gå in som marknadschef utan börjar långt därifrån.
    #5607 | 9-3ss 2.0t 2008

Liknande ämnen

  1. Dåliga turbo på 9-5
    Av mattso i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2009-09-09, 17:23
  2. Dåliga strålkastare
    Av Dab i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-20, 15:03
  3. dåliga bussningar??
    Av ANDREAS H i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-01, 12:40
  4. Dåliga strålkastare
    Av crille i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-03-24, 19:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •