Hej!
Det börjar bli svårare och svårare att vrida om nyckeln till tändningen. Man får mickla en hel del. Vad måste bytas? Svårt? Hur?
mvh
H
Hej!
Det börjar bli svårare och svårare att vrida om nyckeln till tändningen. Man får mickla en hel del. Vad måste bytas? Svårt? Hur?
mvh
H
Saab 9-3 SS -08
Saab 9-3 SE cab2,0 185 aut -98
upp ....
Ingen som haft samma problem?
mvh
/n
Saab 9-3 SS -08
Saab 9-3 SE cab2,0 185 aut -98
Du behöver byta låscylindern. Det är lätt, bara du inte väntar tills den har slutat funka! Beställ en ny på SAAB, skruva loss plasten runt låset och leta sedan rätt på det lilla hålet på sidan. Du trycker in ett spärrstift genom det lilla hålet på sidan och lirkar samtidigt med nyckeln. När allt står i rätt läge så ploppar cylindern då ut vill jag minnas.
Mvh
Niklas
9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73
Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76
En får tacka så mycket för info!
Har nu beställt cylinder
mvh
Saab 9-3 SS -08
Saab 9-3 SE cab2,0 185 aut -98
Lycka till med bytet!
Skriv gärna en rad här sedan och berätta hur det gick.
Mvh
Niklas
9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73
Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76
Hej!
Äntligen kom mig för att berätta hur det gick:
-Beställde nytt tändlås
- skruvade loss plasten
- stack in ett klent stift i det lilla hålen på tändlåset
- lirkade lite med nyckeln och "plopp" så var det gamla ute.
- In med detnya på samma sätt.
Vad bra att kolla på det nya hur det funkade och i vilket läge nyckeln skulle ligga innan jag började.
Summa summarum, ca 10 min jobb
Saab 9-3 SS -08
Saab 9-3 SE cab2,0 185 aut -98
Skönt att det löste sig, och kul att du skrev om det här också!
//Niklas
9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73
Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76
Jag har inte problem med mitt lås än, men vad kostar en låscylinder?
Det kanske vore bra att beställa en ifallatt tänkte jag
VVFB (Våga vägra facebook)
99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007
Ja priset ja. Var ju ett tag sen jag köpte men vill minnas att det var 140€
(bor alltså i Euroland)
Saab 9-3 SS -08
Saab 9-3 SE cab2,0 185 aut -98
Jag gav 1575:- på SAAB i Hallsberg för tre år sedan, då ingick det två nya nycklar.
9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73
Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76
Runt 1 300 när jag kollade med Carlia i Falun våren 2010. - Då var det en kodad cylinder (som passar originalnyckeln, men utan nyckel)
9000 CSE A50 2,3T200 Aut -97
9-5 SC Vector 2,0 BioPower Aut -09 BSR Steg2
TECH 2 med CANdi-box Senaste SW för 9K, 900, 9-3 (Og+Ng) samt 9-5
Ok!
Låter som ganska "same same but different" priser då.
mvh
/n
Saab 9-3 SS -08
Saab 9-3 SE cab2,0 185 aut -98
Jag rekommenderar att man kostar på sig ett par nya nycklar om man ändå ska byta tändlåscylinder. Nycklarna är ju precis lika slitna som cylindern och riskerar därmed att kärva även i en ny cylinder, alternativt förkorta den nya cylinderns livslängd.
När jag monterade ny cylinder och skiftade till nya nycklar samtidigt så funkade allt klockrent.
//Niklas
9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73
Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76