Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Hjälp

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2

    Hjälp

    i går köpte vi en Saab 900s -91
    Jag upptäkte sedan jag kommit hem att jag har tomgång då bilen är kall.
    desto varmare bilen blir desto mindre tomgång har jag, då bilen är fullvarm dör den helt om jag inte håller lite på gasen :o(

    I övrigt går bilen jättebra dvs jämn och fin.

    Så vet någon vad felet kan tänkas vara vore jag tacksamm.

    Mvh/Familjen Björkman
    Uppsala
    Saab 900s 2,0 16v -91

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 936
    Hej,

    Har haft detta på min T16 också, och finns många trådar på detta om du söker. Förmodligen är det nåt som populärt kallas tomgångs-motorn eller nåt liknande. Om du tittar på insuget så sitter det ju ett gas-spjäll dit gasvajern är kopplat. När gasen är släppt så är det bomstopp i insuget, då måste man leda förbi luft in i insuget via en tomgångs-ventil, den sitter ovanpå motorn, det går två gummislangar till den, en slang till innan spjället, en slang till insuget efter spjället. Sitter även en kabel till denna ventil. När den lägger av öppnar den inte alls, förmodligen har du nåt vajsing att den stänger då bilen blir varm, jag hade typ samma grej på min. Att den funkar när den är kall beror antagligen på att bilen får extra soppa då och kanske även nån signal som öppnar ventilen.

    Ni motor-gudar får väl rätta mig, men jag vågar mig på en gissning att en ny tomgångsmotor från skroten skulle hjälpa detta fel, det gjorde det på min! En 900S har väl Lucas system tror jag och det finns massor av dessa delar på bildelsbasen.se eller laga.se

    Lycka till!
    MEDLEM 7032.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2
    Hej och tack för det snabba svaret de gillar jag ;o)

    Jag funderar på den jag med.. provade att koppla bort strömmen på den då rusade motorn upp i 2500 varv på tomgången

    Jag får väll prova köpa en sådan 780 kr :o( på skroten och se om det hjälper något..


    Mvh/Familjen Björkman
    Uppsala
    Saab 900s 2,0 16v -91

Liknande ämnen

  1. Byta till Trionic i OG900
    Av tummen87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 69
    Senaste inlägg: 2015-08-21, 02:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •