Vad behövs mer än kamkedjesats o spännare när man ska byta kamkedjan på en 9-5a.
Tack o hej sålänge
Vad behövs mer än kamkedjesats o spännare när man ska byta kamkedjan på en 9-5a.
Tack o hej sålänge
Hej!
*Balanskedjesats om inte denna ingår i satsen du nämt ovan!
*Ventilkåpspackning
*Packning för bröstkåpan
*Kanske multirem samt spännare och löphjul om det är nära bytesintervallen.
Nästan lättare att köpa packningssats för motor, menar EJ sotningssats. Finns hos Speedparts.
MVH J
Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk
Finns ingen packning till bröstkåpan, tätas endast med saab's eminenta "rödklet" samma som till oljetråget.
Ett tips, köp en komplett kedjesats från speedparts så får du med allt som behövs för själva kedjebytet.
Kan även vara bra att byta vattenpump när den ändå blir borttagen.
Så detta är det som behövs alltså, från speedparts:
Reparationssatser Kam och balansaxeldriving artnr: OE.4480
Ventilkåpspackning artnr: OE,2041
Sen tänkte ja höra om det är väldigt invecklat o byta sj, eller ska man lämna in på verksta?
Du behöver bara '4480'. Där finns redan båda pckningarna till ventilkåpan. Dessutom en massa andra braattbyta-grejjor, bla o-ring och packbox till oljepumpen och o-ringar till rören i oljetråget som suger upp oljan till pumpen. Använd sökfunktionen för att få koll på vad som krävs för att byta hela satsen. Det finns länkar och bilder som ger bra vägledning. SAAB-åf har samma pris på satsen som speedparts har, så den måste inte beställas därifrån.
9-5 1.9 tid -08
9-5 2.0t vector -06
9-5 2.3T -05
9-5 2.0t -01
Finns två sätt att byta kamkedjetransmissionen.Ursprungligen postat av Mr_Cooler
Det ena är att göra det med motorn kvar i bilen, det andra är att lyfta ur motorn och göra det sittandes på en stol med motorn i ett motorstativ.
Personligen föredrar jag alternativ 2 för att slippa alla fula svordommar över att det är så trångt
Invecklat? Ja, om du inte är en van mekaniker.
Jag har gjort alt 1 (motor i).. och gör aldrig om det..Det blir svårt att få tätt och det är för trångt.. Slutatde med att jag nu gör alt 2.(motor ur). och det gick betyligt fortare att lyfta hela motorn.. än att hålla på att ta pilla utan plats.