Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Byta ruta på og900 med airbag

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    162

    Byta ruta på og900 med airbag

    Har en og 900 med airbag. Rutan har spruckit och måste bytas. Till skillnad från övriga og900 med gummilist så skall den här limmas enligt airbag manualen. Antar att det är för att hindra rutan från att hoppa ut vid en krock/utlöst airbag.
    Limmet ska appliceras i botten på gummilisten och sedan tätas med Bostik 1590 butyl tätning

    Har bytt ruta på og900 förr med hjälp av parafinolja och lite pillande, klart genomförbart.

    Tänkte att jag skulle lämna in bilen men hålla med ruta själv. Tyvärr så har jag inte hittat någon glasfirma som känner igen limmad ruta till og900. Det är kanske så att det finns så få bilar att de inte haft problemet tidigare. Bor i Stockholmstrakten.

    Blir eventuellt iallafall att göra det själv.

    Limmet till rutan skall vara något som i manualen kallas Teroson 7390. Efter lite letande har jag fått info om att även detta är en butyl produkt som igenligen inte limmar rutan speciellt bra. Motsvarande ersättningsprodukt heter idag Terodicht
    elastic och finns att få tag på t.ex mekonomen, autoexperten m.fl

    En produkt tekniker jag fick tag på hos Henkel Sweden föreslog en enkomponent polyuretan som härdar med luftfuktigheten. Denna typ av produkt kan appliceras med vanlig spruta. enda problemet är att man inte uppnår ful styrka förrän efter ett par veckor eftersom produkten härdar mha luftfuktigheten. Produkten heter
    Terostat 8597 och kan köpas på samma ställen som ovan. Lösningen blir dock bättre eftersom den butyl "limmade" originalet har sämre hållfasthet.

    Även om det inte rör sig om en passagerar airbag där kudden skall studsa mot rutan utan att den åker ut, så är det viktigt att rutorna kan stå emot trycket vid en airbag utlösning annars uteblir nyttan med airbagen eller iallafall reducerad.

    Någon som har erfarehet av detta. Jag lämnar gäran feedback till forumet om jag lyckas med detta. Några bilar finns det säkert som rullar från 90-93(94 cab) med airbag.

    Mvh
    Guran
    Saab listan: 9-5 Aero 04, ng900 2.0T 95, og900 S 93, og900T16 CAB 87,og900 85, og900 82

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Byta ruta på og900 med airbag

    Jag har en 1993 med Airbag, och rutan är bytt. Hur det gick till vet jag inte, bilen ägdes av Investor i Västerås när detta gjordes. Jag har dock svårt se hur det spelar roll detta med limmet? Airbagen sitter i ratten och rutan torde inte ha med funktionen att göra? Eller går airbagen upp och trycker mot rutan möjligen? Nu sitter ju rutan rätt bra även olimmad, något som många som försökt byta ruta själva kan vittna om, så frågan är hur stort tryck det blir?

    Förerslår att du ringer Saabverkstäderna och kollar med dom. På nån av dom finns säkert nån gammal Saabräv kvar som kan detta! Och säkert nån här som har koll.

    En annan intressant fråga är ju om man vågar lita på en Airbag som är så gammal? Enligt böckerna så skall den ju "Kollas upp" varje 10 år, hur dom nu gör det? Känns som att det bekymret är ett mer aktuellt problem än om din ruta är limmad eller inte, vid en eventuell krock.

    Och bara kollar - det är inte Cab dom menar i boken? Den är ju limmad, som en del av hela konstruktionen med vridstyvhet i karossen, ända från 1987 till 1994.
    MEDLEM 7032.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    162

    Re: Byta ruta på og900 med airbag

    Som svar på frågan, nej manualen behandlar inte cabben utan den vanliga täckta karossen.

    Frågan om hur man kollar upp airbaggen är intressant eftersom det inte kan vara speciellt lätt. Jag har själv kollat att det inte finns några felkoder. systemet är som bekant väldigt kinkigt med en massa kontroller av motstånd, avbrott mm. Om inte allt stämmer vid uppstart så tänds SRS lampan. Om sensorerna resp kudden verkligen fungerar vid en krock är nog omöjligt att testa. Så slutledningen blir kanske att ju äldre en airbag är desto större risk att den inte fungerar om det händer något. Jag föredrar dock att den är kvar. Oddsen att den fungerar är nog inte så dåliga trots allt.

    När det gäller limningen så har jag pratat med en tekniker som specifikt jobbar med limmer som används hos bilglasföretagen. Han håller föreläsningar och utbildning i ämnet. Han hävdar bestämt att det som står i manualen från 91-93 var det bästa man kunde göra då, men att det idag finns bättre sätt att säkerställa att rutan sitter. Kudden når naturligtvis inte rutan men det blir en tryckstöt i bilen och airbaggen uppblåsningsförlopp kan påverkas om rutan trycks ut. Om nu det stämmer så kan man ju fundera på hur det är med en ned-cabbad bil....

    //Guran
    Saab listan: 9-5 Aero 04, ng900 2.0T 95, og900 S 93, og900T16 CAB 87,og900 85, og900 82

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Byta ruta på og900 med airbag

    Räcker ju att en ruta är nere i bilen isåfall, eller hur? Har inte sett i manualen att Airbagen bara funkar med rutorna stängda... En bil är ju absolut inte så tät att trycket inne i bilen borde påverka smällen av airbagen. Dessutom - man sitter ju i bilen??? SKa det bli nån djäkla tryckkammare när Airbagen drar så undrar man ju vad som ger mest skador. "Jodå, jag slapp få ansiktet i ratten men nu har jag två spräckta trummhinnor istället?" (fast jag har faktiskt läst nåt om att Airbagen kan göra folk bra groggy tydligen)

    Byt rutan och satsa på passiv säkerhet istället, dvs bra sikt. Det minskar krockrisken! Sen vill jag ju inte trampa på en og900 entusiasts tår (jag är en själv om det inte framgick) men om säkerhet är din absoluta fokus så köp en 9-5 istället. Det har hänt mkt på dessa år, även om og900 fortfarande är klart säker för sin klass och trotsar sin ålder på denna front. Hade jag fått välja bil att krocka i så hade det dock inte vart en og900. Kör själv mkt bil men bruksar och kånkar familjen i nåt modernare oftast om jag kan.
    MEDLEM 7032.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    162

    Re: Byta ruta på og900 med airbag

    Instämmer till fulla med Ditt inlägg. Kommer nog att rota i det här med varför rutan på en og900 med airbag skulle skilja sig vesäntligt från en utan. Du har helt rätt i att det här med trycket, otät bil, ett fönster nedvevat... Eftersom det här handlar om hobby för min del så gillar jag att jaga lösningar och lära mig mer, vilket forumet verkligen hjälper till med. Köpte en MY93 med flit eftersom det var sista modellen (cab 94) och att den hade den kanske högsta säkerhetsnivån som levererats inom og 900 programmet... airbag och låsningsfria bromsar. Väl medveten om att det skulle bli mer krångel att meka den själv längre fram.

    När det gäller trampade tår så är det ingen fara. Jag är väl i första hand Saab entusiast även om jag har flera og900 så innehar familjen en 9-5 AERO som fungerar som landsvägslok. Så det är klart att säkerhet är viktigt. Ska man hålla på med og900 så för man leva med den nivå av säkerhet som bjöds på den tiden.
    Drar dock inte till fjällen i snöstorm med familjen i en og900 numera...
    Saab listan: 9-5 Aero 04, ng900 2.0T 95, og900 S 93, og900T16 CAB 87,og900 85, og900 82

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Byta ruta på og900 med airbag

    Tja, fast är det inte så att om rutan riskerar hoppa ut vid airbag-utlösning så finns det ju en risk att man får något obra i sig genom "hålet" som uppstår. Rutan är ju faktiskt, även på så pass gamla bilar, en del av krocksäkerheten. Den är ju laminerad så den inte splittras och hänger dessutom ihop så det inte far in grejjer i kupén vid krock.
    Jag tror alltså det mer handlar om att rutan skall sitta kvar _även_ om alla rutor är stängda vid en krock. Sitter den inte limmad kan det ju som sagt hoppa ut, inåt kommer den ju aldrig.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    162

    Re: Byta ruta på og900 med airbag

    Tog mig friheten att ringa upp min kontakt på Henkel som levererar limprodukter till bilglas företagen. Efter lite info om skillnaden mellan EURO NCAP och amerikanska krocktester mm så tror jag att jag har sambandet klart för mig.

    Alltså:

    Det är viktigt att framrutan sitter fast vid en krock ovasett om det gäller en passagerarairbag eller ratt. I passagerar airbagen ingår rutan i konstruktionen genom att kudden träffar rutan under utvecklingsfasen. Det blir en tryckstöt när kudden blåses upp. Stängda fönster och tät bil leder då till att rutan kan hoppa ut av trycket. Alltså en otät bil, ett nedvevat fönster, eller cab minskar risken att rutan poppar ut. I nyare bilar ng900 och framåt så är den limmade rutan en del i den bärande kontruktionen. Enda problemet med nyare bilar är om man krockar direkt efter ett byte av ruta, innan härdningen är fullgången. En utlöst airbag lär kunna göra en ganska groggy, ont i öron , tom svedda ögonbrun men alternativet i form av allvarliga skador alt. död är knappast att föredra....

    Nu till og900:

    Rutan har ingen eller begränsad förstyvande egenskap. Att Saab valde att erbjuda airbag till og900 får väl ses som ett försök att hålla liv i försäljningen de sista åren i väntan på ng900. De flesta airbag 900:or har nog gått till utlandet.
    Att erbjuda airbag i og900 med gummilist monterad framruta får väl ses lite som en kompromiss. Naturligtvis finns det inte heller någon passagerarairbag. Uppenbarligen är det dock av värde att rutan inte åker ut även om det inte på något sätt är en förutsättning för att airbagen skall fungera normalt. Troligen ligger värdet i att man inte vill risker att få in föremål i kupe'n vid en krock och ev. att rutan trots allt bidrar till karossens styrka även om den primärt inte är en integrerad del i den bärande konstruktionen.

    Slutligen hur byter man då ruta på en og900 med airbag:

    Originalmontaget innebar en montering med två olika typer av butylgummi som inte härdar till en homogen massa. Resultatet blir en kombination av limning och tätning mot vattenläckage. Det problem som kan uppstå är under ett het sommardag då butylen blir mjuk. Krockar man då med sidorutorna uppvevade så är risken stor att rutan poppar ut. Att butylen blir mjuk kan jag se på min bil eftersom bitar av butylgummi har krypit ut mellan rutan och listen. Troligen p.g.a. av hög värme sommartid. (kan ju vara dålig rengöring vid montaget också)

    En modernare förbättring om man vill ha en ruta som sitter bättre är att täta/limma med en polyuretan som härdar. Som jag skrev tidigare i tråden så är hållfastigheten begränsad strax efter ett byte om man använder en enkomponent produkt. Bilglasfirmorna kan kanske hjälpa till med tvåkomponets polyuretaner och då handlar härdningen om några timmar. I annat fall så kan det ta dagar tom veckor innan hållfastigheten är optimal.

    En polyuretan tätning/limmning har sannolikt den nackdelen att nästa gång man måste byta rutan så är man kanske tvungen att byta listen också vilket är lite mer jobb...

    Jag gör inte anspråk på att detta inlägg är hela sanningen. Har bara försökt reda ut hur det hänger ihop. Om någon sitter inne med annan info eller mer kunskap/erfarenhet så är det mer än välkommet
    Saab listan: 9-5 Aero 04, ng900 2.0T 95, og900 S 93, og900T16 CAB 87,og900 85, og900 82

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Byta ruta på og900 med airbag

    Du har nog sammanfattat det hela rätt bra där enligt vad jag kan tycka. Helt klart får man känslan av att dom var tvungna ha Airbag 1993 på vissa marknader och för att på något vis ge intryck av en genomtänkt lösning så kletade man lite lim runt rutan för att förstärka konstruktionen....

    Kan tillägga att vi tjötade lite om detta på 900klubben också. Joh900 pratade nyligen med en glasmästare inför rutbyte och denna hade lite koll. Han frågade om bilen hade Airbag eller ej, för då skulle minsann rutan limmas i nederkant! Så han hade helt klart erfarenhet av detta den glaskillen!

    Skall helt klart lägga detta på minnet - dock så är rutan på min 1993 Aero redan bytt och med tanke på dom få sommarmil som jag tänkt lägga på den (om jag inte säljer...) så kommer jag nog aldrig behöva byta.....

    I tillägg så kan man ju även nämna knäbrädan, alltså långa panelen ovanför knäna, under instrument panel. Du har sett att den är längre på bilar med Airbag? Kallas ibland populärt för "Usa modell" också, men det är tydligen så att på bilar med Airbag så satte man denna. Den täcker ju lite mer och kanske att det är nåt säkerhets tänk där också, att den skyddar från lösa grejor som flyger ner mot benen vid krock? Ännu ett ämne öppet för fri diskussion i mysteriet med de Airbagförsedda og900!
    MEDLEM 7032.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    162

    Re: Byta ruta på og900 med airbag

    Jodå Jag har noterat den kraftigare knäbrädan. Vet inte hur man resonerat kring den om den är nödvändig p.g.a airbag eller ger en allmänt högre säkerhet mot skador.

    Intressant med glaskillen och det där med limning i nederkant. Manualen från Saab är faktiskt lite otydlig när det gäller själv limningen. Bilder visar hur man applicerar lim (extra segt butyl) i botten på listen i nederkant. Samtidigt står det att man skall limma utmed hela listen utom i hörnen. Även om det är butyl så tror jag den sitter av bara f..n om det är rätt gjort. Jag måste ge mig på det här snart eftersom jag har besiktning på bilen och det är närmast 100% att jag inte för igenom den med en spricka som går tvärs över. Vi får se hur djävligt det blir att få ut rutan och om befintlig list går att återanvända. Lägger nog ut resultatet här
    Saab listan: 9-5 Aero 04, ng900 2.0T 95, og900 S 93, og900T16 CAB 87,og900 85, og900 82

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Byta ruta på og900 med airbag

    Gör gärna det! Vad jag förstått så finns listerna nya ännu på Saab ifall det skulle behövas. Obs att rutorna finns i olika toning också, men jag är inte säker på att det går att få tag på alla. När jag bytte på min gamla Aero så fick jag en helt klar ruta, skulle vart såkallad bronstonad variant.
    MEDLEM 7032.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    162

    Re: Byta ruta på og900 med airbag

    Tack för tipset. Har kollat up det med Saab's EPC och det finns två varianter en klar och en brons, skall passa till från 79-93. Fanns även en variant med en toning i överkant på rutan. Tror att den ev. bara monterades på Turbo bilar.

    Har sparat två rutor från tidigare skrotningar där rutorna måste ha varit relativt nya eftersom de inte hade några stenskott eller noterbart slitage i form av repor eller likn.
    Saab listan: 9-5 Aero 04, ng900 2.0T 95, og900 S 93, og900T16 CAB 87,og900 85, og900 82

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    162

    Re: Byta ruta på og900 med airbag

    Så var rutan bytt och bilen är besiktigad......

    Skriver ned hur jag gick till väga om det är någon som känner sig manad till lite utmanande händig hemma arbete. Först måste dekortlisterna bort inklusive hörnbeslagen. Rekommenderar att man demonterar torkararmarna. Sedan är det dags för själva rutan. I mitt fall gick det på ett flertal ställen att vika upp listen från rutran. Jag vet inte om den var dåligt monterad eller om butyltätning har släppt efter ett antal år. Enligt Saabs verkstadshandbok så skall man börja med att trycka ut ett av de övre hörnen. I verkstadshandboken visas en fin bild på någon som trycker ut hörnet med handkraft... Lycka till, om rutan är någorlunda rätt monterad med tätning och limning med polyuretn så sitter den rätt bra. Man kan naturligtvis underlätta för den att glida ur med hjälp av lite parafinolja eller lacknafta mellan gummilisten och rutan. Jag tog till lite brutalare metoder och satte mig i förarstolen och satte resolut en gummerad känga på insida i övre hörnet och pressade. Rutan kröp sakta ut men sprack ytterligare en gång på kuppen. Naturligtvis gjorde det inget, rutan skall kasseras och så länge inte gummilisten tar skada så är det ok.

    Därefter vidtog ett rätt tidsödande arbete att skrapa och tvätta bort gammal butyltätning. Butylen är löslig i lacknafta men det är i det närmaste omöjligt att få bort allting. Jag tog bort det mesta så att det skulle gå att få in en ny ruta utan att allt gammalt kladd skulle hindra eller försämra den nya tätningen. Eftersom lite butylgummi fanns kvar i botten på listen insåg jag svårigheten att limma rutan med polyuretan med ett hundra procentigt resultat. Kompromissen blev då att enligt ursprunligt metod från Saab kombinera polyuretan och butyltätning. Enligt verkstadshandboken ska man smörja in gummilisten med parafinolja för att underlätta monteringen. Det underlättar visserligen men oljan blir kvar och måste rimligen försämra vidhäftningen för såväl polyuretanet som butylen. Jag valde att pensla listens insida med lacknafta. Eftersom det är samma som lösningsbasen för butylen så kommer den inte att påverka det långsiktiga resultatet när butylen härdat.

    Lägg upp rutan på rätt plats utanpå gummilisten. kontrollera att den ligger rätt i sidled. Dra ett par remsor tesa band på rutan och upp på taket. Skär av tapen ca 5 cm över gummilisten. Nu har Du en guide till att få rutan rätt i sidled vid montering. Kommer den snett är det inte lätt att justera. Prova gärna att montera rutan en gång utan kladd i listen enligt nedanstående moment. Försök inte montera den helt, bara underkant och de nedre hörnen så att du vet att Du har kläm på hur det ska gå till. Gummilisten har 3 stycken ytor, insida glas, glaskant och utsida glas. Jag började med att lägga en liten sträng med butyl runt listens insida. Därefter var det dags att sätta i rutan. Rutan sätts ned i nederkant. finns tre metallbäck där som kanske bör vara extra inkladdade med butyl så att kontakten mellan glas och metall inte blir för direkt (sprickrisk)

    Så här långt är det ganska lätt om man bara är metodisk. Nu kommer det knepiga -att få in rutan. Jag har använt ett antal begagnade blå plastpackel verktyg från Plastic Padding. De är idealiska eftersom de är fasade i en änden och kan lirkas in under listen och glaset. Skruvmejslar kniv och annat vasst är att be om en spräckt ruta eller en pajjad gummilist. Börja nedifrån och kräng ut gummilisten på hela den nedre delen. Även de nedre hörnen bör gå utan något större problem. En kompis är bra att ha till hands , men jag jobbade ensam och det funkar också. Sedan är det dags för A-stolparna. Kräng ut listen ungefär halvvägs upp på stolpen. Underlättar om man matar på med ett Plastic Padding verktyg från insidan.

    Så till det värsta. Nu gäller det att få in de övre hörnen. ta en gammal tandborte och pensla lite lacknafta mellan list och glas en bit före och efter resp hörn. Börja med att kränga ut en bit av listen innifrån ca 15 cm från hörnet på rutan ovansida. Jobba därefter med resp sida om hörnet . Upp utmed a-stolpen och på rutans ovansida mot hörnet. Ta det försiktigt när sjäva hörnet skall krängas över. Det underlättar om man trycker på rutans överkant så att den kommer så långt ned i gummlistes nederkant som möjligt. När bägge hörnen är inne så återstår bara rutans överkant. Demontera inre backspegeln och jobba Dig undan för undan en bit i taget från resp sida in mot mitten. "olja" med lacknafta så glider gummilisten lättare över glaskanten. Akta tygtaket så att det inte blir smutsigt under slutfasen. Tryck försiktigt på rutan och kontrollera att den sitter som den ska i listen runt om.

    Eftersom jag har Airbag så valde jag enligt tidigare resonemang i tråden att limma med poyuretan. Jag vek upp gummilisten bit för bit och la en sträng med polyuretan i gummilistens botten. Det finns lite utrymme mellan glaset och bottten på listen. Passar precis att trycka in pipen på sprutan och klämma ut en sträng där. Jag vet ju inte hur bra detta kommer att härda mellan glas och gummilist. Men det kommer i vart fall inte att bli mjukt på samma sätt som butylen en het sommar dag. Så var det då dags för tätningen. Jag vek upp listen bit för bit och la en ganska tjock sträng med butyltätning under listen. När sedan dekorlisten monteras så trycks gummlisten mot rutan och överskottet pressas ut . Resultatet blir en del jobb att skarpa och tvätta bort överskott men tätningen blir i det närmaste perfekt och därmed även rutans motstånd mot ett poppa ut vid en eventuell krock med utlöst airbag.

    Slutligen monteras dekorlisterna . Här rekommenderas att man penslar spåren med parafinolja/glycerin. Montera alla plastlisterna först. kontrollera sidoförskjutningen så att hörnblecken täcker skarven men ca 5 mm eller mer. Här kommer universlaverktyget från plastic padding väl till pass. När alla plastlistena är på plats. dra upp en lite bit av varje sida om ett hörn och haka på hörnbeslaget. kräng över gummlisten så att hörnbeslaget kommer på plats.
    Tvätta rutan, montera torkararmarna. Eventuella skrapmärken på hörnbeslagen kan bättras med mattsvart färg.

    Rutan får sin slutgiltiga hållfasthet efter ett par dagar. Om man inte måste åka ut i regn direkt så är det nog bra om bilen står tort i garage över natten.

    Har Du tagit Dig hit utan större missöden så kan Du byta ruta på en 900 med eller utan Airbag.

    Enligt tidigare inlägg i tråden så finns det butyl och polyuretan att köpa hos Autoexperten, Mekonomen mfl. Den ena 300 ml tuben skulle dock kosta ca 350:-
    Den andra ca 150:- Så snålheten fick ta överhanden och det blev Biltemas bilfönstertätningsbutyl och en enkomponenets polyuretan. Kostnad ca 120:-

    Det går säkert att gör momenten på andra sätt och kanske även bättre. Det här beskriver hur jag gick till väga och det funkade för mig.

    Mvh
    Guran
    Saab listan: 9-5 Aero 04, ng900 2.0T 95, og900 S 93, og900T16 CAB 87,og900 85, og900 82

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Byta ruta på og900 med airbag

    Imponerande sammanfattning! Mycket bra!

  14. #14
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182

    Re: Byta ruta på og900 med airbag

    Hej!

    Håller helt och hållet med bollman! Tycker denna borde platsa i FAQ? Kan vara lite jobbigt och söka fram denna vettiga information annars.

    MVH

Liknande ämnen

  1. Byta ruta på förarsidan på 9-5 -98
    Av Conny2857 i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-06-12, 20:58
  2. ta bort airbag i og900
    Av bedda i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-12, 16:42
  3. rost neder kant ruta og900...
    Av dresen i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-08, 16:12
  4. byta ruta med regnsensor
    Av Clas.A i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-28, 09:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •