Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 43

Ämne: Ryckig, pulserande vid jämn gas OG9-5 -05

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Ryckig, pulserande vid jämn gas OG9-5 -05

    Idag när jag var ute och åkte så upptäckte jag ett nytt fel på bilen.
    Ett av alla senaste tiden, just nu har bilen passerat uttrycket finn fem fel
    När jag hade farthållaren på i 90km/h så började den få en typ pulserande gång, dvs man kunde känna och se på turbomätaren hur nålen rörde sig fram och tillbaka.
    Kopplade ur farthållaren för att gasa manuellt och låg fortfarande i 90km/h samma fenomen kvarstod. Efter en stund kom jag till en 70 sträcka och även där fanns tendens till detta pulserande. Vad kan det vara för ngt?
    Dessutom känns det som att bilen "misständer" eller som att den inte går riktigt rent på marschfart. Det känns ungefär som att den inte går rent på alla 4, fast den bluddar inte men det känns vibrationsmässigt som så ungefär.

    Dessutom så har jag tidigare skrivit om (se tråd under transmissionsavdelningen) att nerväxlingarna hugger när man ex. bromsar in inför en sväng och återupptar gasen, då hugger växeln i. Inte mjukt och smidigt som den gjorde på min förra bil Audi A6 med tiptronic.
    "Tillägg bilen har automatlåda!"
    Fler tips ang. detta tack!!!!

    Mycket på en gång blev det....
    Senast redigerat av Moderator den 2019-07-02 klockan 16:26. Anledning: Länkat till tråden
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495

    Re: Ryckig och svajig

    Min bil har börjat rycka diffust ett antal omgångar men går bra idag. Det som hittills genererat ryck och misständningar har varit Spjällhus, bränslepump respektive vevaxelgivare.

    Spjällhuset gav liknande symptom som du har, men den ska ge felkod.
    Bilen pendlade ett tag i ca 10km/h upp och ner i ca 90. Efter några veckor tändes CE-lampan. Då var det lätt att hitta.

    Bränslepumpen skar på motorvägen efter några månader av diffusa ryck, förvarningen var dock att pumpen lät rätt illa när man startade bilen i kyla under denna perioden.

    Vevaxelgivaren gav ett ordentligt hugg under första milens körning vid varje tur, och sen gick ju bilen såklart inte att starta när den var varm heller. Så det var lätt spårat.

    Senast bytte jag även vacuumslangar i förebyggande syfte. De kan tydligen också ge diffusa fel. Detta genererade iallafall en bra mycket piggare bil.
    Utan Saab

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Ryckig, pulserande vid jämn gas

    Tack för tipsen, tar gärna mot fler tips om sådana finns!
    Vacumslangar är inte fel att byta. Hade strul med en Golf VR6:a jag hade och bytte då alla vacumslangar, den hade tygomspunna dessutom och gummit innanför var totalt upptorkat.
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495

    Re: Ryckig, pulserande vid jämn gas

    Citat Ursprungligen postat av asppie
    Tack för tipsen, tar gärna mot fler tips om sådana finns!
    Vacumslangar är inte fel att byta. Hade strul med en Golf VR6:a jag hade och bytte då alla vacumslangar, den hade tygomspunna dessutom och gummit innanför var totalt upptorkat.
    Ja, mina i silicon kostade 70SEK och tog 45min att byta. Minimal insats!
    Utan Saab

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Ryckig, pulserande vid jämn gas

    Vaccumslangarn är bytta och har även bytt tändstift till NGK BCPR7ES-11.
    Detta enligt rekommendation när bilen är chippad.
    Tyvärr så har jag fortfarande kvar de där smårycken ungefär som att bilen misständer och går orent.
    Detta märks i jämn fart och när man kör med farthållaren i och när den motorbromsar i nedförslut.
    Dessutom så svarar inte motorn på direkt gaspådrag utan tvekar aningens + att det känns som att turbon laddar för att sedan tappa laddtryck och sedan laddar på igen.....
    Detta har kommit sista tiden nu när det blivit varmare ute.
    En av mekarna på BIVA sade att det berodde på programvaran och att det var ngn liten....parameter som var fel som påverkade detta.
    SKALL jag lägga tillbaka originalprogramvaran och testa eller kan det vara ngt mekaniskt fel?
    Hjälp!! Jag störs så förbannat på att den går orent.
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: Ryckig, pulserande vid jämn gas

    Jag hade problem med att bilen gick ryckigt vid jämn fart och låg belastning. Satte i en sprollans ny tändkasset, men det hjäpte inte. Då bytte vi vevaxelgivaren, och med det försvann rycken. Hade kvar den gamla kasseten som åkte i bilen igen, och fick lämna tillbaka den jag köpt ny. Det har gått ryckfritt ett drygt år nu.

    "edit" Hade inga problem att starta bilen när den var varm.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Ryckig, pulserande vid jämn gas

    Bilen har jävlats en eller ett par gånger med att starta när den varit varm.
    Kanske kan vara läge att byta den givaren alltså.
    Tar gärna emot andra tips också på vad det kan vara.
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Ryckig, pulserande vid jämn gas

    Citat Ursprungligen postat av asppie
    En av mekarna på BIVA sade att det berodde på programvaran och att det var ngn liten....parameter som var fel som påverkade detta.
    SKALL jag lägga tillbaka originalprogramvaran och testa eller kan det vara ngt mekaniskt fel?
    Men vad säger leverantören av mjukvaran om det då?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Ryckig, pulserande vid jämn gas

    Leverantören är en garagetrimmare, iofs som jag tyckte seriös sådan.
    Jobbar som ingenjör på Ericsson så han vet nog var 1:or och 0:or är
    Men programmet är väl som alla andra garagetrimmare ursprungligen från typ Maptun, Nordic, Trollspeed eller ngt annat softwarebaserat.
    Sedan körs det ju via T7 Tuning programmet.
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Ryckig, pulserande vid jämn gas

    Citat Ursprungligen postat av asppie
    Leverantören är en garagetrimmare, iofs som jag tyckte seriös sådan.
    Jobbar som ingenjör på Ericsson så han vet nog var 1:or och 0:or är
    Men programmet är väl som alla andra garagetrimmare ursprungligen från typ Maptun, Nordic, Trollspeed eller ngt annat softwarebaserat.
    Sedan körs det ju via T7 Tuning programmet.
    Utan att alls förringa kompetensen hos denne "garagetrimmare" skulle jag ändå vilja hävda att det är väsentligt mycket viktigare att förstå funktionen hos förbränningsmotorer än att kunna skilja mellan 0 och 1 för att kunna göra ett fullgott trimjobb.

    Det är dock inte alls uteslutet att leverantören ifråga kan bådadera och att felorsaken därför är något helt annat.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698

    Re: Ryckig, pulserande vid jämn gas

    Om den pendlar i hastighet så är det troligast spjällhuset som är skitigt eller slitet. Ibland funkar det att rengöra och ev isolera kablar där isoleringen vittrat sönder.

    I värsta fall får man byta hela skiten och det är inte billigt. Runt 5k har jag för mig.

    Ska ta loss mitt för rengörning och inspektion i morgon. Har inga problem med att den pendlar i hastighet, däremot smårycker den vid små trottelrörelser och motorbroms.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Ryckig, pulserande vid jämn gas

    Det är mer som du beskriver det Idlewild, att den smårycker vid små trottelrörelser och motorbroms. Du får gärna och andra med dig beskriva vad ni gjort med era bilar som haft/har dessa symptom. Gärna en beskrivning med bild och text om sådan behövs.
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681

    Re: Ryckig, pulserande vid jämn gas

    Min 9-5:a betedde sig också så där.

    Började så smått med att hastigheten pendlade svagt upp och ner vid jämn hastighet, dock inte alltid. Blev också värre när det var varmt ute.
    Tiden gick och det blev bara värre och värre. Till slut gick det knappt att köra bilen öht, speciellt då den blivit varm. Slängde i ett nytt spjällhus och bilen gick som en klocka.

    Köpte det på skruvat för ca 3500:-. Tog inte mer än 3 dagar så hade jag det hemma och då var det ändå restat hos leverantören.

    Håller just nu på att renovera mitt gamla. Har plockat isär det för att löda på nya kablar. De gamla var totalt söndervittrade i isoleringen.

    Mvh
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Ryckig, pulserande vid jämn gas

    Jag testade efter att ha läst mångas inlägg på forumet att rycka returslangen till magnetventilen för laddluftregleringen (E724S022). HOPPLA!!!!! Helt plötsligt kändes det som att jag hade de exta kusarna under huven som jag petade i för 2 månader sedan. Tror även ryckningarna försvann. Den blev mer rapp i växlingarna och gick allmänt bättre. Kan det vara den här magnetventilen som jäklats hela tiden?
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    283

    Re: Ryckig, pulserande vid jämn gas

    Citat Ursprungligen postat av asppie
    Jag testade efter att ha läst mångas inlägg på forumet att rycka returslangen till magnetventilen för laddluftregleringen (E724S022). HOPPLA!!!!! Helt plötsligt kändes det som att jag hade de exta kusarna under huven som jag petade i för 2 månader sedan. Tror även ryckningarna försvann. Den blev mer rapp i växlingarna och gick allmänt bättre. Kan det vara den här magnetventilen som jäklats hela tiden?
    Hej!

    Den eller de 2 blå backventilerna det finns en hel del trådar om

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Landön Offerdal
    Inlägg
    240

    Re: Ryckig, pulserande vid jämn gas

    Någon bild vart denna returslang sitter, har själv en ryckande 9-5:a.
    /Magnus

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    40

    Re: Ryckig, pulserande vid jämn gas

    Hej

    De berömda "backventilerna" gäller detta på en 9-5 2.0T BP -06:a ? jag har varit kontakt med Saab som sa att "backventilerna" som brukar strula gäller de tidigare modeller.
    Jag har en ryckig och orkelös bil, nån som vet vad som gäller för en -06:a ??

    Tacksam för svar
    9-5 2,0T BioPower, -06, BSR steg 2

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Ryckig, pulserande vid jämn gas

    En 2,3t 05:a i mitt fall
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Ryckig, pulserande vid jämn gas

    Med tanke på att 9-5:orna har sett ut mest intill likadana från -98 så skulle det förvåna mig om de ändrat ngt på ett vinnande koncept från -06 och uppåt.
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    40

    Re: Ryckig, pulserande vid jämn gas

    jaha, ok, så de berömda backventilerna och VAG ventilerna som finns omnämnd här på forumet gäller för en -06:a också då.

    Att bilen inte riktig svara på gas, det blir "fördröjning" innan varvnålen rör på sig, är det backventil symtom det ?

    Jag har prövat och rengöra spjällhus nyligen... utan resultat.
    9-5 2,0T BioPower, -06, BSR steg 2

Liknande ämnen

  1. [LÖST] OG9-3 T5 Hög tomgång och ryckig vid jämn gas
    Av grobs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2016-11-30, 14:25

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •