Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 43

Ämne: Ryckig, pulserande vid jämn gas OG9-5 -05

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Ryckig, pulserande vid jämn gas

    Ärligt talat det var nog mest ett skämt. Jag vet faktiskt inte om årsm -05 och efterföljaren -06 och uppåt har skillnader i motorkonstruktion.
    Men det finns nog många andra här på forumet som har koll på detta.
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Ryckig, pulserande vid jämn gas

    Uppdatering av tråden och fenometet med småryckigningar i jämnfart.
    Efter att ha suttit och kört från Linköping till Helsingborg och kännt det där förbaskade ryckandet så beslutade jag mig för att åka förbi Bilpartner i H-borg ohc be dom kolla möjliga felkoder. Som sagt åkte dit och en trevlig mek kom ut och kopplade in sig i bilen, men hittade inget fel. Jag beskrev problemet mer ingående och han öppnade motorhuven för att kika lite. Jag berättade att jag nyss bytt vaccumslangar och backventilen. Killen lyfte på täckkåpan till motorn och skulle kolla på spjällhuset så inget satt löst där. HOPPSAN sade han och visade att den vita backventilen som sitter framför spjällhuset hade gått av i infästningen till slangen som går ner till vevhusventilationen. Slanganslutningen till spjällhuset var hel. Tack för hjälpen sade jag och inget tog de betalt "SNYGGT GJORT" Byte skulle kosta 1000:- men jag kände att det får vänta tills jag kommer hem igen. Snilleblixten slog till och jag åkte bort till Autoexperten och köpte Epoxilim och limmade ihop slangen med ventianslutningen. Vips......!!!!! Så gick bilen bra igen...tror jag. Skall ge det en tid dvs vägen hem och se om det funkar. Väl hemma köper jag delarna och byter själv bara ventilen och slangpaketet kostar 370:-

    Återkommer med resumé hur det blev till slut.
    Så ett tips till er alla som har RYCKIGA Saabar kolla denna ventilkoppling.
    Killen på verkstan sade att det var ganska vanligt att denna torkar i sitt fäste och går av, pga värmen från motorn.
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    40

    Re: Ryckig, pulserande vid jämn gas

    Hej asppie

    Har du möjlighet att lägga upp en bild på detta anslutningen ? hur ser anslutningen ut ??

    Ditt inlägg ger mig ny hopp om fungerande bil
    Tack på förhand.

    mvh
    9-5 2,0T BioPower, -06, BSR steg 2

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    40

    Re: Ryckig, pulserande vid jämn gas

    Hej igen asppie

    gick ut till bilen för att kolla på vita backventilen som du beskriver, var hade det gått av för dig ?? jag hänger inte riktig med...

    Jag kan inte se var slangen tar vägen från spjällhuset, var det där det gick av ?
    eller var det slangarna var sidan av vita backventilen ??

    Tacksam för lite klargörande.

    mvh
    9-5 2,0T BioPower, -06, BSR steg 2

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495

    Re: Ryckig, pulserande vid jämn gas

    Fint inlägg asppie!
    Kanoners med en spontan återkoppling, alltför vanligt att trådarna dör ut så fort folk får ordning på bilen (utan att lösningen kom fram)!
    Utan Saab

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Ryckig, pulserande vid jämn gas

    "Samurajen"
    Om du har lyft bort täckkåpan i plast som sitter över motorn och blottar spjällhuset, så går där ut en hyfsat grov mjuk gummislang framåt i frontens riktning.
    Den är böjd i nästan 90 grader och i slutet av böjen sitter det en vit backventil.
    I backventilens andra ände fortsätter en annan slang, ngt smalare och av hårdare kvalité typ plast. Den viker av nedåt efter en stund, bredvid spjällhuset nedåt på höger sida.
    Det är just i den skarven mellan backventilen och den hårdare slangen det spricker. Detta sker pga värmeutvecklingen som blir från motorn. Slangen och backventilen sitter nämligen fast med ett clips som är fäst i botorblocket.
    Detta clips blir ju lika varmt som motorn och plast åldras otroligt snabbt vid upphettning. Helt enkelt en av Saabkonstruktionsmiss. Bättre att ha låtit denna slang och ventil vilat fritt ihop med fästet till gasvajern (Jag skall modifiera min iallafall) Ännu bättre vore om Saab hade gjort denna backventil i metall.
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    40

    Re: Ryckig, pulserande vid jämn gas

    asspie

    Tack så mycket för din beskrivning, ska ut och kolla den där plastslangen !
    Ska du byta hela slangpaketet ? såg lite marig ut att komma åt andra ändan, den sidan där den dyker nedåt höger sidan sp-hus.
    Berätta gärna hur du ska göra operationen på bilen så ska jag försöka och härma

    Tack
    9-5 2,0T BioPower, -06, BSR steg 2

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Ryckig, pulserande vid jämn gas

    Vad jag fick veta av mekanikern på bilverkstan var att det är lite småknepigt att komma åt. Man måste ta det underifrån, dvs hissa upp bilen.
    Slangen dyker ner mot vevhusventilationen. Min ventil var duktigt igenbeckad inuti med svart goja. Frågan är hur funktionen på den är även om jag lyckats limma ihop det hela provisoriskt. Skall nog byta ut hela rasket ändå så man vet att just den delen är fräsch. Skulle det sedan forstätta rycka och trilskas får man väl fortsätta byta ut delar, för på BIVA säger de att de hittar inga fel.....
    Men de kopplar väl bara in sina instrument och konstaterar att inga felkoder finns DÅ ÄR DET INGA FEL......
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    40

    Re: Ryckig, pulserande vid jämn gas

    aha.. ok, det var trångt och jävligt att komma åt, jag försökte känna uppifrån, rev halva armen och gav upp, får nog hissa upp som asspie säger...

    Hur mycket har din bil gått asspie ?
    9-5 2,0T BioPower, -06, BSR steg 2

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Ryckig, pulserande vid jämn gas

    Mätaren slog över till 12´innan vi åkte till H-borg i torsdags.
    Så för att vara mer nära sanningen så har den nu nästan gått 12.100 mil.
    Jag skall byta slangen och ventilen i veckan OM jag hinner. Sedan blir det en provsväng för att se om den går bättre. För den gick faktiskt mycket bättre på vägen hem från H-borg, men det finns fortfarande en tendens till småryck.
    Det är så jädrans skumt, för det känns precis som när det är obalans i däcken.
    Känns för det mesta inget under 80km/h utan det kommer sedan och känns inte lika mycket vid 130 opppps får man köra så fort?
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    40

    Re: Ryckig, pulserande vid jämn gas

    Tjena

    Berätta gärna hur det har gått med bytet ! hoppas du får ordning på bilen !

    mvh
    9-5 2,0T BioPower, -06, BSR steg 2

  12. #32

    Re: Ryckig, pulserande vid jämn gas

    Har precis praktiserat detta moment ikväll, har haft precis liknande tendenser med obalans och ryckig gång vid jämt varvtal, har en 9-5 2,0t biopower -06.
    Backventilen var av precis som asppie beskriver, limmade ihop min och har testkört några smårundor och ta mig jävelen så går bilen bättre, peppar, peppar ta i trä.
    Ska åka förbi saab imorgon och inhandla ny slang och ventil....
    Tack för tipset asppie....

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Ryckig, pulserande vid jämn gas

    Jag bytte min "ihoplimmade" slang och ventilkoppling igår kväll efter jobbet.
    397:- på ANA i Linköping, i Helsingborg skulle de ha 372:- för samma del..... artikelnummer 5955927.
    Enligt mekanikern i H-borg var man tvungen att hissa upp bilen, men jag gav mig f... på att det skulle gå ändå. Mycket riktigt så var det inga större..... problem att byta den. Visst det är lite småknixigt att få bort kopplingen som sitter under insuget i plastburken för vevhusventilationen. Plastklips som man får trycka ihop för att den skall släppa och sedan dra rakt ut och bakåt. När väl den har släppt så skall man lirka upp den förbi lite slangar och stag bakom DI-kassetten. Samma förfarande när den nya skall dit...lite småknixigt men det går hyfsat smidigt. Där sparar man ca 700kr på att göra det själv.
    Slutresultatet då...? Nja har inte hunnit testa så mycket ännu men tycker trots allt att bilen känns mindre orolig.

    Ett tips är att försöka få bort och rengöra gummislangen som går från backventilen till spjällhuset, den var småskitig innuti. Alternativt köpt en ny och byt den samtidigt, kostar nog inte så möe....
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  14. #34

    Re: Ryckig, pulserande vid jämn gas

    Det här med att det är smutsigt och kladdigt i slangar och backventil osv, har nog med att det är vevhusventilationen att göra tror jag!?!?!
    Sen kanske det inte skadar med rengöring alternativt byte av vissa delar.....
    Ska in till Växjö och hämta reservdelen till min idag, ska till börja med prova uppifrån.....

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Ryckig, pulserande vid jämn gas

    Har nu testat att köra lite långsträck och tycker inte att det är ngn astronomisk skillnad mot innan jag bytte slangen och backventilen. Jag börjar misstänka att de små vibrationerna beror på ngt annat. Varför då.... Jo när jag idag gjorde en hastig omkörning för att sedan bromsa ner till 70 km/h så uppstod SKAPLIGA vibrationer i framvagnen när jag bromsade. Riktigt mycket faktiskt.
    Kan det vara som så att jag har en olustig obalans i däcken eller kan ngn drivknut/axel sitta löst. Blir lite misstänksam eftersom när jag bromsar ner inför en sväng och gasar på igen så hugger det till ibland och ibland med följd av ett metalliskt klonkljud. (Har skrivit om detta i en annan tråd)
    Senast redigerat av Moderator den 2019-07-01 klockan 21:39. Anledning: Länkat till tråden
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  16. #36

    Re: Ryckig, pulserande vid jämn gas

    Kan nog instämma utan att ha bytt min backventil utan körde en längre runda igår med in limmade ventil/slang, så kan jag tycka att beter sig något bättre men långt ifrån bra, vibrationerna finns kvar men inte vid samma hastighet, nu börjar det vid 115-120 och innan fanns de redan vid 100km/h.
    Vet i fan, är grymt besviken på mitt halvår som första gångs saab ägare iallafall.....
    Blir kanske tysk ingenjörskonst igen...

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Ryckig, pulserande vid jämn gas

    "CRILLEZ" Samma sak här, har åkt tyskt hela tiden förut. Haft min 9-5:a -05:a nu i snart 3 månader och så mycket bekymmer jag haft med den har jag aldrig haft med ngn av mina Audibilar jag haft innan. Hade en A6:a -98 innnan. Den kändes mer modern och framförallt mer rejält byggd än Saaben. Det känns som att Saab försöker vara ett premiummärke men man har inte kunskapen att bygga kvalitétsbilar. Man tror att man kan överföra den hightech-teknik som finns i flygindustrin men misslyckas totalt. Det som förbryllar mig ännu mer är att verkstäderna, inte alla dock..... men många vet inte vad det kan vara för fel när man frågar dom utan enda hjälpen man får är här via forumet.
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  18. #38
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    282

    Re: Ryckig, pulserande vid jämn gas

    Citat Ursprungligen postat av asppie
    "CRILLEZ" Samma sak här, har åkt tyskt hela tiden förut. Haft min 9-5:a -05:a nu i snart 3 månader och så mycket bekymmer jag haft med den har jag aldrig haft med ngn av mina Audibilar jag haft innan. Hade en A6:a -98 innnan. Den kändes mer modern och framförallt mer rejält byggd än Saaben. Det känns som att Saab försöker vara ett premiummärke men man har inte kunskapen att bygga kvalitétsbilar. Man tror att man kan överföra den hightech-teknik som finns i flygindustrin men misslyckas totalt. Det som förbryllar mig ännu mer är att verkstäderna, inte alla dock..... men många vet inte vad det kan vara för fel när man frågar dom utan enda hjälpen man får är här via forumet.
    Hej!

    Måndagsexemplar finns ju överallt. Din bil är ju inte direkt ny heller. Jag vet folk som kör Audi som har problem med sina bilar, du menar väl inte att Audi är skonat från problem? Att du inte haft problem med dina gamla bilar kan ju bero på att vissa saker blivit utbytta innan du köpte bilarna? Sen kan man ha en jäkla tur att inget rasar under tiden man har en bil också. Min 9-5 -00:a har jag bara bytt soppapumpen på samt de blåa backventilerna, annars har den gått utan problem sen jag köpte den 4:e Juli förra året. Dock är den välservad innan mig också så det är ju en fördel.

    När du säger att verkstäderna "inte vet vad det är fel när man frågar dom", vad menar du då? Ringer du o frågar om dom vet varför din bil går ryckigt eller åker dit och frågar? Lämnar du in bilen för felsökning så dom kan göra sitt jobb? Jag är rätt säker på att dom får in en hel del människor som ställer frågor som kräver en felsökning innan dom kan svara. Dom vill ju tjäna pengar som alla andra så det är klart att dom inte står och ger dig en massa gratistips på allt det kan vara som felar, sen har dom inte heller tid. Att du får mer svar här är ju att dom som sitter här tar sig tid att svara vilket verkstäderna inte gör alla gånger när det trillar in nån. Det är ju som en läkare får en massa frågor på exempelvis en fest i stil med: "Du som är läkare, vad har jag för fel på mitt öra? Det gör ont ibland..."

    Hoppas du hajade mitt resonemang och att det löser sig med bilen din, för det är ingen dålig bil iaf. Annars är ju KIA billiga och har 7-års nybilsgaranti....


    Mvh Fredde

  19. #39
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    379

    Re: Ryckig, pulserande vid jämn gas

    Aj då Fredde trampade jag på en ond tå?
    Så klart jag förstår att verkstäderna inte kan stå och dela ut gratistips på vad man skall göra och inte göra. Men har man haft bilen inne på en verkstad för både det ena och det andra och de inte hittar ngt, men när man själv börjar söka efter tips på vad det kan vara och hittar felet och åtgärdar det då förstår du kanske min frustration över deras odugliga service.
    Sedan finns det verkstäder som tipsar om både det ena och det andra för att hjälpa till för de vet att man kommer tillbaka när det är dags för de återkommande servicana. En sådant tydligt exempel är JiDe´s i Linköping. Klart den bästa Audiverkstan.
    Nå Saab måhända vara bra bilar fast inte samma kvalité som Audi det står jag fast vid. Jag får nog ge det en tid och se om jag får i ordning på 9-5:an för att den beter sig som den gör är inte normalt.

    En sak till som verkar skumt är att den verkar inte ladda som den skall.
    Ligger man på jämngas och trycker ner pedalen aningens för att ex. köra om så ser man nålen sticka upp på orange och sedan till rött för att sedan gå ner och upp igen. Aningens tvekande tryck alltså. Vad kan det bero på?
    Tycker att den svarar mycket snabbare med sportläget inkopplat och inte alls lika velande.....
    Mvh Pierre i Linköping
    Saab 9-5 2,3t SC Vector -05

  20. #40
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    282

    Re: Ryckig, pulserande vid jämn gas

    Citat Ursprungligen postat av asppie
    Aj då Fredde trampade jag på en ond tå?
    Så klart jag förstår att verkstäderna inte kan stå och dela ut gratistips på vad man skall göra och inte göra. Men har man haft bilen inne på en verkstad för både det ena och det andra och de inte hittar ngt, men när man själv börjar söka efter tips på vad det kan vara och hittar felet och åtgärdar det då förstår du kanske min frustration över deras odugliga service.
    Sedan finns det verkstäder som tipsar om både det ena och det andra för att hjälpa till för de vet att man kommer tillbaka när det är dags för de återkommande servicana. En sådant tydligt exempel är JiDe´s i Linköping. Klart den bästa Audiverkstan.
    Nå Saab måhända vara bra bilar fast inte samma kvalité som Audi det står jag fast vid. Jag får nog ge det en tid och se om jag får i ordning på 9-5:an för att den beter sig som den gör är inte normalt.

    En sak till som verkar skumt är att den verkar inte ladda som den skall.
    Ligger man på jämngas och trycker ner pedalen aningens för att ex. köra om så ser man nålen sticka upp på orange och sedan till rött för att sedan gå ner och upp igen. Aningens tvekande tryck alltså. Vad kan det bero på?
    Tycker att den svarar mycket snabbare med sportläget inkopplat och inte alls lika velande.....
    Hej igen.

    Haha näe du, ingen "ond" tå Tycker bara det lät lite obefogat och okonkret det du skrev. Men nu förstår jag dig bättre. Apropå odugliga verkstäder, såg du det där programmet Aschberg hade för nåt år sen? När dom ryckte kontaker och satte in trasiga delar i en bil som dom senare hade in på diverse verkstäder för att se om dom hittade "felen". Resultatet var skrämmade.

    Apropå laddet där, testa sök på "tvekande laddtryck", har för mig det finns lite trådar om det. Kan ju vara att det hänger ihop med ditt andra problem.

    Mvh Fredde

Liknande ämnen

  1. [LÖST] OG9-3 T5 Hög tomgång och ryckig vid jämn gas
    Av grobs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2016-11-30, 14:25

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •