Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Routerfrågor. Trådlöst nätverk hemma

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Routerfrågor. Trådlöst nätverk hemma

    Har en IBM 3000 V100 bärbar ned Vista Business som jag äntligen kompletterat med en trådlös router. En D-Link DIR-615. Fått det att funka riktigt bra men idag gick det segt för att slutligen stanna. Har fått igång det igen

    1. Trots att routern står i samma rum når jag bara tre av fem signalstyrkepinnar. Borde väl vara fem? Programmet säger 60% styrka.

    2. Hur vet jag att det är skyddat? Jag valde lösenord när jag installerade så jag antar att det funkar och ingen kan gå in

    3. Var kollar man om flera skulle vara inne?

    4. Sändarlampan på routern blinkar fast bärbara datorn är avstängd. Tyder på att den sänder/jobbar?

    Mvh H-M

    edit:gick in datorns program för nätverk och fick upp olika option att klicka i. Då var signalstyrkan plötsligt 100%. Vågade inte klicka i utan gick tillbaka till grundinställningar längst ttill höger och där det 60% igen.

    Förslag på inställningar-please
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    384

    Re: Routerfrågor. Trådlöst nätverk hemma

    1. Häng inte upp dig på sgnalstyrkan, men prova att gå iväg en bit. Flytta runt både router och dator. Det kan finnas inställningar att gör, men börja med de fysiska testerna. Vrid lite på antennerna. 3 st?


    192.168.0.1 skriver du i en webbrowser.
    Logga in med det lösenord som står på kartongen eller var det nu står.
    Sätt ett nytt lösenord. (Tror det är admin:admin default och det bör ändras)

    2. Gå till fliken Setup, välj wireless, läs information om kryptering till höger och gör inställningar enligt eget smak ochj tycke.

    3. Fliken Status och sedan Wireless så ser du vilka som är uppkopplade.

    4. Är det Wan-Led:en som bilnkar

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533

    Re: Routerfrågor. Trådlöst nätverk hemma

    Citat Ursprungligen postat av H-M
    Har en IBM 3000 V100 bärbar ned Vista Business som jag äntligen kompletterat med en trådlös router. En D-Link DIR-615. Fått det att funka riktigt bra men idag gick det segt för att slutligen stanna. Har fått igång det igen

    1. Trots att routern står i samma rum når jag bara tre av fem signalstyrkepinnar. Borde väl vara fem? Programmet säger 60% styrka.
    Det borde utan tvekan vara max, ja.

    2. Hur vet jag att det är skyddat? Jag valde lösenord när jag installerade så jag antar att det funkar och ingen kan gå in.
    Om du väljer att koppla ifrån din nätverksanslutning och återansluta så märker du om du måste knappa ett lösenord. Det finns fler vägar, men detta är ju ett enkelt test. Ännu bättre är kanske att be datorn visa alla trådlösa nät som finns och då bör det stå om näten är skyddade eller inte. Ett skyddat nät bör köra wpa eller wpa2. Om du har wep så är skyddet dåligt och du bör konfigurera om det, vilket du gör i routern.

    3. Var kollar man om flera skulle vara inne?
    Gå in i routerns administrationsgränssnitt. Det gör du genom att ta en vanlig webbläsare som IE eller FireFox och köra mot den. För att veta vilken adress du ska gå mot så kan du göra så här:
    Starta en kommandotolk (Tryck start och skriv cmd<enter>)
    I kommandotolken skriver du ipconfig /all
    Kolla på värdet där det står gateway och surfa till det. Ett vanligt värde är 192.168.0.1, men det kan variera.

    4. Sändarlampan på routern blinkar fast bärbara datorn är avstängd. Tyder på att den sänder/jobbar?
    Den sänder lite då och då. Annars kan inte nya datorer hitta till den. Det betyder inte nödvändigtvis att någon kör på den för tillfället.

    edit:gick in datorns program för nätverk och fick upp olika option att klicka i. Då var signalstyrkan plötsligt 100%. Vågade inte klicka i utan gick tillbaka till grundinställningar längst ttill höger och där det 60% igen.
    Hmm, frågan är vad du gjorde. Om du skriver ner de inställningar du har nu, som funkar om än halvbra, så är det ju bara att testa. Lirar det så är det fint, om inte så kan du alltid backa tillbaks till de inställningar du har nu.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Routerfrågor. Trådlöst nätverk hemma

    Stort tack för konkreta och handfasta råd! Skall gå igenom allt i lugn och ro

    Mvh H-M
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Stockholm/Söderort
    Inlägg
    42

    Re: Routerfrågor. Trådlöst nätverk hemma

    Tips är att kolla på D-link's hemsida efter ny mjukvara till routern också.
    Brukar fixa en del saker som "kanske" har varit buggig förut.

    Sen att mottagningen kan visa "lite" är lite lotto
    Saab 9-3 Vector SS -09

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Routerfrågor. Trådlöst nätverk hemma

    Jo updaterade direkt. Det som gör mig lite förvirrad att man kan styra routern via nätet ( via D-Links hemsida) men tydligen finns det eget eget windowsprogram i bärbara också man kan använda. Men tillverkarens eget brukar vara att föredra

    Tänkte dessutom använda den routern att sovrumssurfa med min snart anlända SE W995. Borde väl funka?

    Tack igen. STCS är fantastiskt. Sett folk som tom. lagt upp äktenskapsproblem och fått kloka råd
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Re: Routerfrågor. Trådlöst nätverk hemma

    Åtrekommer med några bilder.

    Signalstyrkan når bara 60% trots att IBM:en står precis bredvid routern. Flyttas den till dotterns rum hackar den ibland och signalerar dålig täckning. Har testat olika inställningar. 59% är gul= lika med varning så 60 är på gränsen till att den levererar

    Tog just den till Stadsbiblioteket i Farsta C. Här borde signalstyrkan nå 100% då de säkert har kraftiga saker. Men blev även 60% här...

    Kan det vara något med nätverkskortet?

    OBS! Det märkliga är ( se bifogad bild) att jag får 100% på en täckningskarta ( vi är "familjen"). Men så fort anslutning sker sjunker signalstyrkan. Några idéer? Verkar som om något i datorn gör att styrkan sjunker. Annars borde det funkat på bibblan. Tror routern är OK


    Här syns det som det ser ut normalt:

    http://www.flickr.com/photos/25993084@N ... 2/sizes/l/


    Här syns 100% signalstyrka på routern. Men det är INNAN datorn ansluts;

    http://www.flickr.com/photos/25993084@N ... 4/sizes/l/

    Mvh H-M
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

Liknande ämnen

  1. Trådlöst nätverk och elektrisk golvvärme
    Av SaabAero i forum Off Topic
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2013-01-15, 14:58
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-05-08, 17:52
  3. Problem med trådlöst nätverk.
    Av Spawn i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-05, 10:52
  4. Kryptering trådlöst nätverk
    Av bilgalen i forum Off Topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-02-06, 13:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •