Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Härliga vägar att köra

  1. #1
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Härliga vägar att köra

    Satt och funderade lite på Top Gear och hur de flera gånger letat efter den "ultimata vägen". Är nog svårt att konkurrera med dem, men visst finns det härliga vägar även här hemma i Sverige! Har du någon favorit-väg eller bara något ställe du kört på och allt bara känts rätt?


    Kan själv berätta om en tillfälle i början av sommaren när jag vara på väg hem från Stockholm med omnejd. Körde från Kårsta och skulle ut på E4:an norrut (hade varit med tjejjen och kollat på när kossorna släpptes ut på grönbete). Var nu dags att ensam åka hem till kalla norrland, så jag hade knappa hundra mil framför mig. Lätt som en plätt i en bra bil.

    För att smidigast komma ut på E4:an knappade jag in Uppsala i navigatorn, valde snabbaste rutten och drog iväg. Visade sig att navigatorn planerade in mig på vad som var en lagom kuperad 70-väg (har jag för mig) med härliga kurvor. Efter att ha varit fast bakom ett äldre par i en beige (minns inte märket) bil fick jag efter någon kilometer vägen för mig själv när de svängde av. Passade på att stå på lite när sikten var bra och vägen var tom, kände att såhär skulle det alltid vara när man kör bil!

    Allt som allt handlade det bara om ett par mil, men det fina soliga vädret tillsammans med vägen gjorde att allt bara kändes helt rätt. Många mil och ett par pissepauser senare var jag åter hemma i Luleå, inte det minsta trött trots många timmars bakom ratten. Men det bästa var ändå de där två första milen.

    Här är en länk till Google Maps hur jag tror det var jag körde:
    http://maps.google.com/maps?f=d&source= ... 93448&z=12

    Fyll nu på med era egna favoritvägar och liknande!


    (Finns det verkligen ingen tidigare tråd i detta ämnet? Jag lyckades inte hitta någon...)

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Härliga vägar att köra

    Det beror ju på om man skall ta sig någonstans eller bara köra för körandets skull.
    Jag har ett favoritområde:
    Södra Rörum - Häglinge - Ludvigsborg - Tjörnarp - Ekeröd
    Man svänger av E22 strax söder om Ekerödsrasten och sen kan man köra massor av mil i detta område. Kurvigt, smalt, nästan helt tomt på folk. Omväxlande åkrar med kossor, vackra bokskogar. För 2 år sen hade vi ju en liten SAAB-träff i området och körde lite runt där

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Härliga vägar att köra

    Ducatiklubben har tidigare gett ut en karta med roliga vägar även dugliga för bilkörning.
    Har för mig att den kallades "Utmärkta Vägar" eller något liknande.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    "StorSthlm"
    Inlägg
    356
    Medlem#
    7338

    Re: Härliga vägar att köra

    MC Kartor införskaffades för två år sedan, rekommenderas varmt.

    Är alltså även utmärkta cab glidarvägar med kurvor och ofta trevliga utsikter. Hastigheten är ju upp till var och en, staten har ju angivit "rekommenderade" hastigheter .......

    Cat
    Skribentens inlägg kan innehålla spår av ironi.....
    RödBus, 9-3 Cab Aero BioPower 2.0t 10, MapTun sänkt/steg 1+ m m.
    Mullret, Turbo X SC, MapTun steg 2 m m.
    Conrad, Passat Alltrack 12 (Borde varit NG 9-5 SC 4wd)

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    422
    Medlem#
    8398

    Re: Härliga vägar att köra

    Bor i Södertälje, och hade en veckas truckutbildning i västerhaninge. Tog då vägen förbi Vårsta, för den var närmast. Men jag tyckte den vägen var riktigt underhållande att köra. Massa svängar, uppåt och nerför, och fin asfalt.
    Väghållningen är ju faktiskt helt okej original i min 9-3ss, så jag led inget större av att köra dom 4milen enkel resa varje dag.
    Have you ever seen horses pushing?!!

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Härliga vägar att köra

    Brudfjället är väl en svårslagen sträcka. Själv hittade jag den av en slump under en semestertur

    Finns väl någon film på tuben
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  7. #7
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Härliga vägar att köra

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Ducatiklubben har tidigare gett ut en karta med roliga vägar även dugliga för bilkörning.
    Har för mig att den kallades "Utmärkta Vägar" eller något liknande.
    Exakt.



    Alla rödmarkerade vägar är inte 100% bra längre (svenskt vägunderhåll...) men de flesta funkar. Finns att beställa här i 3'e verisionen:
    http://www.fyndtorget.se/annons.php?id=56036

    Om annonsen försvinner:
    Pris: 100 kr Beställs av Per Erixon i Katrineholm, tel: 070-4833260



    http://www.ducceklubben.org kräver medlemskap för att kunna beställa från web-shopen.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

Liknande ämnen

  1. Vågar jag köra bilen?
    Av DameEdna i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-12-20, 19:45
  2. Vågar ni köra på E85
    Av TurboLamko i forum Allmänt
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2011-04-18, 23:16
  3. servicemedelande (9-3SC)- Hur långt vågar man köra?
    Av Expressoblack i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-01, 15:06
  4. Vågar jag köra??
    Av Mangeboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-06-01, 11:43
  5. vågar jag köra
    Av 9-5mednyturbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-01-27, 17:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •