Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47

Ämne: Problem efter steg 5 trimning dålig effekt/tider

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    760

    Problem efter steg 5 trimning dålig effekt/tider

    Har under vintern uppgraderat trimmet från steg 3 till steg 5 allt hos nordic i borlänge. Jag tycker dock att effekten inte är som den borde utan bilen borde gå betydligt bättre tycker jag. Maxladdet är satt på cirka 1.65 bar. Mappad för BF98
    Bilens hårdvara:
    19T 6#
    630cc
    3" ferrita dp med racekatt och 2.5" ferrita fullflödes
    Forge IC
    Forge AV
    Henko 275lph
    JR filter
    3 bars mapsensor

    Här nedan följer resultat med racelogic (isolerade repor):

    Steg 3 Steg 5

    100-150: 5.65 100-150: 4.9
    100-180: 10.93 100-180: 9.6
    100-200: 16.27 100-200: 14.5

    Följande problem finns: Laddtrycket sjunker över 4200rpm till 1.2bar och det känns i ryggen att effekten avtar och märks på 180-200 tiden. Uppe hos robban i borlänge kontrollerades tändning och laddtryck via tech2 och trionic reglerar inte ner något. Så tändning finns, laddtryck finns men effekten finns inte riktigt? Tändningen är satt till cirka 10.5. Enligt kemal som har lång erfarenhet av mätning med racelogic borde 100-150 klaras på 4.2 och 100-200 på 12 blankt.

    Mina misstankar går till wastegate som inte orkar hålla trycket (GLT provtrycktes till 0.45-0.5bar), och min forge av pyser ut luft på tomgång, kan denna läcka och göra så att laddtrycket minskar med varv? Kan katten vara igensatt och mottrycket i röret blir för högt? Robban snackade om något med kammarna men dom är original och kamkedjan låter inte. Får högst 1.5 i laddtryck nu trots ökat ladd i programvaran...

    mvh marre

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    280

    Re: Problem efter steg 5 trimning dålig effekt/tider

    låter ju som att wg:n kan vara den felande länken .....
    min laddar 1,7-1,72 till varvstopp på alla växlar och jag kör också med en forge wg med 0,6 i GLT har fullt ladd vid ca 3k varv
    Mvh/peppe
    Bruksbilen Og93 /Maptun Steg7http://www.garaget.org/?car=205505

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    760

    Re: Problem efter steg 5 trimning dålig effekt/tider

    Hmm ja får köpa en och testa sen. Har dock fått ett skumt fel, vrider jag nyckeln till ON lyser check engine lampan och jag får 7 blink: adaptation. Uppstod efter senaste besöket hos robban. Startar jag bilen slocknar check engine lampan dock.

    mvh marre

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    760

    Re: Problem efter steg 5 trimning dålig effekt/tider

    Problemet med adaptation löstes genom att göra bilen strömlös och sedan köra på 4ans växeln från 2000rpm till 4000. Tiderna är dock likadana MEN nu laddar bilen MAX 1.5bar, min forge avlastningsventil pyser ut på tomgång, vad är det för symptom när avlastningsventilen felar? Minns jag rätt sa robban att maxladdet låg på 1.65 och när jag åkte från nordic hade jag 1.65 peak men la sig på 1.2, nu har jag dock stabilt 1.5 upp till 4500rpm. Blir galen snart?!?!?!?!?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Nässjö
    Inlägg
    305

    Re: Problem efter steg 5 trimning dålig effekt/tider

    Vad säger Robban?
    / MVH Jimmy T, Nässjö
    Saab 9-5 Aero SportCombi -03 / Steg1+
    http://www.garaget.org/tannen

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    760

    Re: Problem efter steg 5 trimning dålig effekt/tider

    Att han inte kan trolla och det är sant för laddtryck finns, tändning finns, trionic reglerar inte ner något men bilen går inte bra helt enkelt.

    Men det skumma är ju att bilen är felfri mekaniskt, drar ingen olja, vatten eller går dåligt.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-12-17 klockan 13:00. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    206

    Re: Problem efter steg 5 trimning dålig effekt/tider

    Men plugga din AV om du tror den är boven i dramat? Valfri rund sak som passar i hålet går ju att plugga med!

    Hur mår din MV?

    Byttes det stift efter att du monterade nya programvara?

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    760

    Re: Problem efter steg 5 trimning dålig effekt/tider

    Kör med forges öppna, den som säljs på maptun. Blir många hål att plugga :P
    Hade redan nya tändstift vid mappningstillfället men tändkassetten gav upp påväg hem så ny kassett åkte i samt nya tändstift igen. Alltså om programvaran begär maxladd på 1.65 och bilen har STABILT ladd på 1.5 det kan inte stämma? laddet borde svaja?

    har inte testat ny MV.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-12-17 klockan 13:00. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    760

    Re: Problem efter steg 5 trimning dålig effekt/tider

    Problemet ligger inte på avgassidan. Bytte avlastningsventil idag och som misstänkt hade gummipackningen runt kolven i FORGE ventilen spruckit. Tydligen håller inte ens forges måttet. Monterade i ny med rätt fjäder, men icke fortfarande segpelle och max ladd 1.5.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-12-17 klockan 12:58. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    280

    Re: Problem efter steg 5 trimning dålig effekt/tider

    marre vad hade du för wg ? va det en forge? eller har du orginal?

    om du har orginal så kan du om du orkar röra dig till örebro så kan vi testa med min forge wg och se om det blir stabilt ladd för dig?

    Kom att tänka på en annan sak också, om du har möjlighet så testa ett par mindre hjul fram när du klockar tider, för jag antar att du har dina 18" på bilderna på garaget på när du kör? /peppe
    Bruksbilen Og93 /Maptun Steg7http://www.garaget.org/?car=205505

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    760

    Re: Problem efter steg 5 trimning dålig effekt/tider

    Hej peppe, ja jag kör med original wastegate fortfarande. Har några lediga dagar nästa vecka, så får se om jag rör mig mot örebro, riktigt schysst vore det att få testa med din forge. Ja jag kör med 18" men tiderna är inte bra än, körde 100-200 på 14.3 idag som bäst, fattas minst 2 sec och jag ser hur laddtrycket verkligen dalar på högre rpm. Testade en annan tändkasset idag utan skillnad.
    Senast redigerat av Moderator den 2022-12-17 klockan 12:58. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    280

    Re: Problem efter steg 5 trimning dålig effekt/tider

    ok då tror då jag att vi har hittat problemet iaf :-D
    pga det lite för lilla avgashuset på 19t 6# får du så pass högt mottryck att orginal wg inte har en chans att hålla trycket stabilt vid dom effekterna.
    Det va nästan det första grabbarna på maptun sa till mig när jag monerade dit min 19T , det va att en forge wg va ett måste i princip , köpte såklart en då jag har förtroende för dom och jag har aldrig haft några problem alls med ostabilt ladd eller dyl.
    Jag är sjukskriven (förtidspensionerad) så jag är fri så gott som varje dag så ta någon dag som passar dig så testar vi om wg:n är den felande länken :-)
    /peppe
    Senast redigerat av Moderator den 2022-12-17 klockan 12:57. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Bruksbilen Og93 /Maptun Steg7http://www.garaget.org/?car=205505

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Problem efter steg 5 trimning dålig effekt/tider

    Original tryckklocka brukar oftast klara av det utmärkt.

    Har du gjort någon mätning och även försökt logga lite värden för vad som händer med maskinen? EGT, ignition, Ladd osv?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    760

    Re: Problem efter steg 5 trimning dålig effekt/tider

    Robban körde och kollade med tech 2 men såg inget konstigt, dock har varken han eller jag kollat EGT värden. Laddtryck mätte jag med en saab tryckklocka, den visade i borlänge 1.7 peak men dalade sen ner till 1.2 nu har jag som sagt stabilt laddtryck på 1.5 trots att programvaran begär 1.65-1.7

    mvh marre
    Senast redigerat av Moderator den 2022-12-17 klockan 12:56. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    280

    Re: Problem efter steg 5 trimning dålig effekt/tider

    ska vi sätta en 50 lapp på att det är wg:n?
    Senast redigerat av Moderator den 2022-12-17 klockan 12:56. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Bruksbilen Og93 /Maptun Steg7http://www.garaget.org/?car=205505

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnbo
    Inlägg
    957

    Re: Problem efter steg 5 trimning dålig effekt/tider

    [quote="Peppli"]ok då tror då jag att vi har hittat problemet iaf :-D
    pga det lite för lilla avgashuset på 19t 6# får du så pass högt mottryck att orginal wg inte har en chans att hålla trycket stabilt vid dom effekterna.

    Är ganska säker på att detta är ditt problem.
    6# avgashus är för litet för den mängden avgaser som ska ut. Det blir stopp där.
    Hade liknande problem tidigare innan jag bytte till 7# avgashus.
    Prova att sätta dit ett WG portat 7# så kommer du att få ett tokfint och stabilt laddtryck.

    Åke
    Garaget Facebook instagram
    Frågan är inte OM något kommer att rasa.Frågan är bara när och hur spektakulärt? Mvh Åke Jahnson.
    Quicksand´s got no sense of humor

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Problem efter steg 5 trimning dålig effekt/tider

    Citat Ursprungligen postat av Peppli
    Det va nästan det första grabbarna på maptun sa till mig när jag monerade dit min 19T
    Om det nu är så, är det inte anmärkningsvärt dåligt av N-UHR att hela tiden missa detta? Inte för att jag är förvånad men.
    Citat Ursprungligen postat av Peppli
    Jag är sjukskriven (förtidspensionerad) så jag är fri så gott som varje dag så ta någon dag som passar dig så testar vi om wg:n är den felande länken :-) /peppe
    Vad kan du mer göra på din "fritid"?
    Polera en blå 9-5 kanske?
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    760

    Re: Problem efter steg 5 trimning dålig effekt/tider

    Citat Ursprungligen postat av willeviktor
    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Om det nu är så, är det inte anmärkningsvärt dåligt av N-UHR att hela tiden missa detta? Inte för att jag är förvånad men.

    Grejjen är att jag sagt att det är för klen WG då vi mätte upp den till 0.4bar på glt,, de räcker inte för o hålla laddet på varv, MEN den borde gått bättre med den som var monterad, Sen får marre de lite o låta som att den går spikrakt upp på 1.6 o sen raka vägen ner på 1.2, så är de ju kanske inte.


    Det jag tycker är att den ska gå bättre även om den går ner mot 1.2-1.3 vid 5-6000rpm. Speciellt så lambdat är bra och IGN står stabilt utan att reglera ner sig.
    Ja att wastegaten är för klen och lågt glt är redan konstaterat. Men som du säger peakar inte laddet direkt för att sen gå ner till 1.2 utan jag har 1.5 stabilt upp till 4500-5000 och då börjar laddtrycket sjunka till 1.2 och man känner att effekten avtar.

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    760

    Re: Problem efter steg 5 trimning dålig effekt/tider

    Liten update, har idag felsökt och provbytt till en magnetventil som jag vet fungerar. Ingen skillnad alls, fortfarande 1.5bar i maxladd och dalande till 1.2 på höga varv. Testade rycka slangen från magnetventilen till wastegaten för att kolla om turbon överhuvudtaget kan pumpa mer än 1.5 rent mekaniskt, och det gjorde den. Gasade försiktigt och såg hur laddtrycket ökade upp till 1.7 kg och där släppte jag gaspedalen. Det ökar misstankarna mot wastegaten. Ska prata med peppli o se när jag kan åka till örebro och testa med hans forge, hjälper inte det vet jag inte. Alla vaccumslangar är dessutom bytta till nya.

    För er som pratar goja om nordic så kan jag meddela följande, när jag ringde in till maptun och frågade om dom hade forges wastegate till TD04 svarade mannen i telefonen javisst det var vi på lager, men vad ska du med den till? Jo då berättade jag problemen jag hade och då sa han att "Vi har aldrig behövt montera forges wastegate på 19T då dom håller otroligt bra jämfört med andra turboaggregat. Tydligen gällde inte samma sak för peppli (Låter som merförsäljning i mina öron men men)

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    760

    Re: Problem efter steg 5 trimning dålig effekt/tider

    Nu har jag kommit lite längre i felsökningen. Har gått och oroat mig över att bilen inte går riktigt som den ska, och det gör den faktiskt inte. Igårkväll körde jag mot en kompis Bmw M5 E39 med ferrita racekattar, ungefärlig effekt mellan 400-420hk. 100-200 körde vi helt jämnt, han drog inte iväg men jag körde inte om heller, och tydligen gör dom jävlarna 100-200 på ungefär 10-11sec. Hur som testade vi även att köra från 50-110 (jag körde på tvåans växel) och han fick tamejfan stryk i det intervallet. Att han är lite ledsen nu hjälper inte mig och felsökningen men är väl en liten rolig notis ^^

    Efter att vi kört ordentligt hårt igår kväll började motorns varvtal att pumpa?? Varvtalet gick upp och ner upp och ner, la jag i 3an så var det som att ha i farthållaren? Mina misstankar gick direkt till BTRen och den ska bytas, kan även vara den som gör att bilen storknar vid växling när den är kall samt kombination med dålig wastegate ge dalande laddtryck vid högre rpm. Och att den drar sås så in i ---. Återkommer när jag inhandlat ny BTR och Forge wastegate (ska även mappas om hos robban efter detta)

    mvh marre

Liknande ämnen

  1. Problem efter Steg 3
    Av koleaudio i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-03-27, 18:02
  2. Dålig effekt OG9-5 Aero Nordic steg 2
    Av gixxer1000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 17:53
  3. Tider och filmer på og9-3 steg 1 samt steg 3
    Av DashOmid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-17, 12:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •