Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Läsa ut felkoder 9-5 årsmodell -99 och kamkedja?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    461

    Läsa ut felkoder 9-5 årsmodell -99 och kamkedja?

    Hej!

    Nybliven ägare till en 9-5:a 2,3t som gått 17000 mil.
    (Bytte k-kedja, b-kedja och tillhörande drev och skenor nästan direkt efter köp, silen var ren, tråget var rent)

    1. Kan man se på kedjan om den är sliten?
    Jag kan knappt se slitage på drevet till kamkedjan, de andra delarna verkar inte ens slitna, glidskenorna hade knappt slitits.
    Ända var det ett litet rassel 5-10 sekunder efter kallstart.
    Spännaren var ute cirka 14,5 milimeter.

    2. Vad var det som lät? Spännaren till balansaxelkedjan?

    3. Kedjan som jag bytte dvs den gamla, hade färgmarkeringar, är det så original eller bytte jag kedjan för andra gången?

    4. Kan man läsa ut felkoder själv, och isf, vad krävs då för utrustning?
    Jag har försökt söka på forumet, men det verkar som om det är oklart med 9-5 årsmodell -99 och tidigare


    Mvh :-)
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    216
    Medlem#
    5038

    Re: Läsa ut felkoder 9-5 årsmodell -99 och kamkedja?

    1. Det är kedjan i sig som blir slapp och glappar lite mellan länkarna. Om du håller kedjan i handen med nitarna uppåt/nedåt så kan man se hur sliten den är. En sliten kedja hänger ned i nästan 90 grader, en ny står "nästan" rakt ut eller dippar i allafall betydligt mindre. Gränsen för byte enligt SAAB är 15 mm så du har bytt på rätt sida om marginalen. Det kunde ha hållit ett antal tusen mil till om du haft is i magen men vid ett eventuellt ras hade det kostat dig betydligt mer.

    Man kan göra ett s.k "fulbyte" och bara dra runt en ny kedja till kamdrivningen men den brukar gå ner sig ganska snart iom att allt annat är slitet. Dessutom är fortfarande balansaxelkedjan lika sliten.

    2. Förmodligen summan av alla slitna delar som rasslade, exakt vad som lät är svårt att säga.

    3. Alla kedjor jag bytt har haft färgmarkeringar, det är möjligt att vissa piratdelar inte har det.

    4. För att läsa ut och släcka felkoder behövs OBD2 utrustning, det verkar vara en djungel att få reda på vad som fungerar och inte framför allt för 9-5 -99.
    9-5 Aero Sedan med X-tra allt, 9-3 Aero cab -00,
    Internet är huvudsakligen textbaserat så skriver du som en idiot kommer folk anta att du är det.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    461

    Re: Läsa ut felkoder 9-5 årsmodell -99 och kamkedja?

    Hej!

    Tack för ditt snabba svar.

    Men det sitter alltså OBD-uttag på min bil?
    OBD II eller vanligt OBD?
    Mor åt gröt, far åt helvete.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 454

    Re: Läsa ut felkoder 9-5 årsmodell -99 och kamkedja?

    Citat Ursprungligen postat av CFATE2008
    Hej!

    Tack för ditt snabba svar.

    Men det sitter alltså OBD-uttag på min bil?
    OBD II eller vanligt OBD?
    OBD II
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2010
    Inlägg
    461

    Re: Läsa ut felkoder 9-5 årsmodell -99 och kamkedja?

    Ok.

    Hur vet jag om det kommer fungera eller inte med OBD II? Bara chansa?

    Kan det vara så att det fungerar med vissa felkodsläsare men inte andra?
    Mor åt gröt, far åt helvete.

Liknande ämnen

  1. Läsa felkoder Lucas OG900 S -91
    Av -masen- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-02, 23:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •