Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hur stifta ur kontakt?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681

    Hur stifta ur kontakt?

    Hejsan!

    Den här kontakten sitter i spjällhuset på min 9-5:a. Trådarna ser inte så vackra ut. Visserligen har jag gått ganska hårt åt dem men iaf.




    Hur tusan bär man sig åt för att stifta ur en dylik kontakt?
    Skaffade ett par sådana här, som tydligen ska vara till för ändamålet, men jag lyckas inte med någon av dessa.



    Är det någon som har en aning?
    Vill ha bort dem så jag kan löda på nya kablar.

    Mvh
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    217
    Medlem#
    5038

    Re: Hur stifta ur kontakt?

    Det brukar kunna funka genom att böja ett gem till ett "U" och trycka ned hårt från framsidan (i detta fall hålen på var sin sida om stiftet)

    Lite "low-tech" men värt att prova..
    9-5 Aero Sedan med X-tra allt, 9-3 Aero cab -00,
    Internet är huvudsakligen textbaserat så skriver du som en idiot kommer folk anta att du är det.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: Hur stifta ur kontakt?

    Citat Ursprungligen postat av Redis
    Det brukar kunna funka genom att böja ett gem till ett "U" och trycka ned hårt från framsidan (i detta fall hålen på var sin sida om stiftet)

    Lite "low-tech" men värt att prova..
    Här ser du lite hur det är tänkt att funka även om det inte är fråga om exakt samma typ av stift tror jag: https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/a...s/04372785.pdf
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681

    Re: Hur stifta ur kontakt?

    Citat Ursprungligen postat av Redis
    Det brukar kunna funka genom att böja ett gem till ett "U" och trycka ned hårt från framsidan (i detta fall hålen på var sin sida om stiftet)

    Lite "low-tech" men värt att prova..
    Gem ska jag faktiskt prova också. Provade med ståltråd men den var nog alldeles för mjuk. Kan tänkas att ett gem är lite styvare.

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Här ser du lite hur det är tänkt att funka även om det inte är fråga om exakt samma typ av stift tror jag: https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... 372785.pdf
    Jag vet hur det är tänkt att funka. Skiljer oftast inte så jättemycket mellan de olika stiften, principen är den samma. Däremot just denna kontakten verkar vara grym. Stiften sitter hårt så in i he...e. De är helt stumma, glappar inte det minsta på något håll när man försöker rucka på dem. Brukar alltid glappa lite på något håll annars tycker jag.

    Hur som så ska jag ge det några försök till. Går det inte får jag klippa kablarna några mm från stiftet och löda på nya. Kanske nån krympslang över också isf.

    Mvh
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681

    Re: Hur stifta ur kontakt?

    Hallå!

    Efter ytterligare några fruktlösa försök att få ur stiften utan resultat , beslöt jag mig för att dissekera kontaktskrället. Skar helt sonika sönder den för att få bort ett stift som man kunde kika på. Som synes på bild så är det inte meningen att man ska kunna stifta ur denna kontakt. Inga som helst fjädrande "vingar" eller liknande. Bara ett antal hullingar som håller fast den i godset. Resten av stiften pressade jag ur med hjälp av skruvstädet. Om man kikar på en av de tidigare bilderna så kan man se att två av stiftparen är byglade med ett bleck imellan. Blecket finns på bild nedan. Dessa sitter dessutom inte löst klämda utan verkar vara lödade/svetsade ihop med stiften. Det fick bli till att borra med ett 1.5mm borr i löd/svetspunkten för att sedan pressa ur dessa också. Hålet syns tydligt på stiftet.



    Jaha. Återstår bara att se om man kan få ihop kontakten igen eller om man ska jaga tag i en annan och göra om operationen. Givetvis då utan att skära sönder den. Frågan är om stiften kommer att sitta fast ordentligt, när hullingarna har tagit med sig lite av godset som håller fast dem.

    Nåja, framtiden får utvisa. Jag återkommer igen när jobbet är klart.

    Mvh
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

Liknande ämnen

  1. Stifta i ISO-kontakt till bilstereo
    Av Anders_aero i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-06-13, 14:12
  2. Stifta ur SAAB kontakter
    Av Pette i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-10-01, 22:46
  3. Vart hittar man grejer för att stifta om?
    Av Tomsan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-12-10, 05:31
  4. [LÖST] Stifta ut kontakter till stereo OG9-5
    Av GubbNicke i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-09, 20:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •