Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Skillnader på fjäderben bak OG9-5

  1. #1

    Skillnader på fjäderben bak OG9-5

    Hej

    Har en 9-5 kombi 2003 med nivåreglerande stötdämpare bak och där en av dämparna börjat läcka olja. Att byta till nya är det inte tal om med en skönt tilltagen prislapp. Fjäderben med tillhörande stördämpare och nivåreglering ser ut att finnas på skroten för runt 2000kr/st. Är det någon som prövat att montera beg fjäderben utan nivåregleringen istället? Tänker att fästen och allt borde fungera rakt av om man byter hela satsen. Någon som testat detta ingrepp?

    Om det fungerar kan man som bonus byta till mekonomens dämpare om det skulle uppstå nytt läckage. Jag drar inte ofta släp och lastar sällan tungt så med mig är det ok om nivåregleringen blir ett minne blott.

    Skiljer sig fjäderbenen åt beroende på årsmodell eller kan man lika gärna köpa 02 - 04 fast man har en 03:a?

    Tar tacksamt emot tips
    Anders

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    332
    Hej!
    Att byta till vanlig dämpning torde inte vara några problem, då det ju är en extra utrustning att få nivåreglerad.
    Om det passar i mellan årsmodeller kan jag dock inte svara på.
    Men borde väl vara samma
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    22
    Du måste sannolikt också byta fjädrarna.

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Varför det?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 284
    Hej

    Standarddämparna är mycket tunnare så du måste byta fjädrar också. Annars kommer dom inte sitta fast. Men varför inte forfsätta med nivåreglering det är ju så mycket bättre?

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  6. #6
    Hej

    Men om jag byter hela fjäderbenen följer även stötdämpare och allt med. Alltså bör jag komma undan med att byta hela fjäderbenet. Frågan är bara om det passar rakt av. Någon som testat och vet till 100? Har ingen lust att köpa begagnade delar från skroten som sedan inte passar.

    Anders

  7. #7
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346
    Ja, ett fjäderben från 9-5 kombi passar rakt av.
    Jag bytte mina fjäderben utan problem, från vanliga dämpare till nivåreglering, så då går det givetvis att göra tvärtom.
    Kompletta fjäderben är det absolut enklaste, då slipper man krångla med fjäderspännare och mothåll för stötdämparna m.m.
    All makt åt Thengil!

  8. #8
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Anders_T96
    Hej

    Men om jag byter hela fjäderbenen följer även stötdämpare och allt med. Alltså bör jag komma undan med att byta hela fjäderbenet. Frågan är bara om det passar rakt av. Någon som testat och vet till 100? Har ingen lust att köpa begagnade delar från skroten som sedan inte passar.

    Anders
    Jag har gjort det.

    Kolla färg-koderna på dina så att du får likadana.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #9
    Guest
    Finns nivåreglerande dämpare till sedanmodellen med sportchassie?

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Nej.

    Finns endast med standardchassi till sedan.

    Till kombi finns bägge varianterna.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bredared/Borås
    Inlägg
    1 189
    Ja hade standard nivådämpare på min kombi innan, och bytte för ett tag sen till sport chassi med nivådämpare, va ingen stor skillnad alls.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    14
    Fjäderben bak är lika på 9-5 hö/vä från -98 till 2010, det enda som skiljer är hårdhet på dämpare och fjädrar.
    Inget som en normal person märker
    9-5 Vector sedan -02 Aerokonverterad

  13. #13
    Guest
    Glöm inte skillnaden i höjd mellan dämpare/fjädrar för sport och standardchassie. Det märker en normal person.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2018
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Kapar tråden lite.

    Tänkte byta fjäderben bak på min gamla 9-5a från 2000. Priserna på skroten är dock densamma för fjäderben från 2006-2008. Någon som vet om det var samma (stsndard) fjäderben på alla 9-5orna i 2.0 utförande?

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    9-5 har inte fjäderben bak on vi ska vara petiga. Den har fjäder och dämpare monterade i en konsol som man fäster i hjulhuset.

    Dämpare/fjäder beror på om bilen har sportchassi eller ej.

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Man behöver ju även beakta om det man tänkt köpa är från en sedan eller kombi, beroende på vad man själv har.
    Över lag är det rätt högt slitage på både stötdämpare och fjädrar bak på 9-5. Stötdämparna är ofta förbrukade inom 10.000mil och fjädrarna verkar bli permanent deformerade om man kör bilen med lite mer last eller nyttjar dragkroken ofta.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -
    Jag bytte i bak på min SAAB 9-5 OG 2,3L 2002 tidigare.
    Tyvärr var KONE dämparna tillfälligt slut, varför jag satte dit Proparts istället, men motsvarande original Lesjöfors fjädrar.
    Det blev kanon.
    Nu får vi se hur Proparts dämparna håller, för de ersatte tillsvidare de önskade KONE (motsvarande original) som sagt var.
    Men drygt 9000 km har de i alla fall hållit ihop fram till idag.

  18. #18
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Varenda 9-5 kombi har slutkörda dämpare bak. Man ser det tydligt på däckets slitbana slitaget är större på insidan av däcket.

    Speciellt är detta stort om bilen har dragkrok.
    Jag måste byta mina men jag orkar inte.
    Vill köpa kompletta fjäderben med dämpare men finns inte. Allt är i delar.
    En grej jag aldrig förstått.

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Hallsberg
    Inlägg
    545
    Medlem#
    11576
    Nja, jag vill minnas att snedslitna däck beror mer på slitna bussningar än på dämparen.
    Dåliga dämpare är vanliga på 9-5 och gör ingen glad, men när de yttre bussningarna mellan spindel och länkarm ger sig och kollapsar så lutar hjulet vilket ger snedslitage på däcket.

    //Niklas
    9-3 SS Aero -05, 9-5 Aero -02, 9000 CSE 2,3t -97 med Maptun steg 1, 900s -91, Porsche Cayenne Turbo -04 samt en 96 V4-73

    Har också haft: 9000 CSE 2,3t -96 med Speedparts steg 1, 900s -90, 95 v4-75, 9000cc -88b, 900 EMS -80, 99 GL injection -76

  20. #20
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Menar du nr 1 på skissen övre och ynedre bussning bak, de bytte jag.

Liknande ämnen

  1. Fjäderben SS vs SC OG9-5 -99
    Av Fredrik Z i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-03-13, 01:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •