Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Hur svårt att byta transmissionskåpa 9000-2,3t-95

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    223

    Hur svårt att byta transmissionskåpa 9000-2,3t-95

    Tjena. Någon som byt denna kåpa över kamkedjan? Går det att göra det med motorn kvar i och hur jävligt är det?
    Mvh//John
    Saab 9-5 Aero
    Bästa bil jag haft

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    309

    Re: Hur svårt att byta transmissionskåpa 9000-2,3t-95

    Tjo, japp du kan behålla motorn i bilen, funkar att byta den ändå, man tar ju inte ur motorn bara för att byta kamkjedjan ex, akta så att du inte rundar skruven, vet inte om du har torx, jag har det och jag hade ett helvete med en skruv, fick använda våld för att få ut den hahahaha.. glöm inte 2 st skruv som sitter igenom toppen... mvh micke.
    Kör 9000cde 2.0ltt 96a

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    223

    Re: Hur svårt att byta transmissionskåpa 9000-2,3t-95

    Citat Ursprungligen postat av fabbebock
    Tjo, japp du kan behålla motorn i bilen, funkar att byta den ändå, man tar ju inte ur motorn bara för att byta kamkjedjan ex, akta så att du inte rundar skruven, vet inte om du har torx, jag har det och jag hade ett helvete med en skruv, fick använda våld för att få ut den hahahaha.. glöm inte 2 st skruv som sitter igenom toppen... mvh micke.

    Hur lång tid tog det för dig? Var du tvugen att släppa på motorfästen för att komma åt eller?
    mvh//john
    Saab 9-5 Aero
    Bästa bil jag haft

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    309

    Re: Hur svårt att byta transmissionskåpa 9000-2,3t-95

    Hej igen...hmm sitter här och funderar, nej tror inte du behöver ta bort det för att du skall bara byta kåpan? du skall inte byta kjedja o så? jag gjorde hela op på typ 5 timmar men då byte jag kamkjeda o allt där omkring
    Kör 9000cde 2.0ltt 96a

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    223

    Re: Hur svårt att byta transmissionskåpa 9000-2,3t-95

    Citat Ursprungligen postat av fabbebock
    Hej igen...hmm sitter här och funderar, nej tror inte du behöver ta bort det för att du skall bara byta kåpan? du skall inte byta kjedja o så? jag gjorde hela op på typ 5 timmar men då byte jag kamkjeda o allt där omkring
    Hej. Nej ska bara byta kåpan pga abruten bult till remspännaren. Kommer inte åt att borra ut den och det har blivit total gängsallad av allt. Sen om kedjan är slut kanske jag tar den också. Men då vet jag ungefär vad det hadlar om i tid. Antar att man får riva rätt mkt i det området...
    Saab 9-5 Aero
    Bästa bil jag haft

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    309

    Re: Hur svårt att byta transmissionskåpa 9000-2,3t-95

    Hade jag varit dig så kolla upp på kjedjesträkaren hur långt den e ute, för om du ändå skall skruva bort kåpan så tycker jag att det e dumt att inte byta den, jag tog bort min balanskjeda samtidigt, och jag märkte ingen skillnad alls
    Kör 9000cde 2.0ltt 96a

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    73

    Re: Hur svårt att byta transmissionskåpa 9000-2,3t-95

    Lånar tråden lite...
    har råkat ut för exakt samma sak som trådskaparen..trasigt fäste till spännaren och bult som är av..har redan börjar lossa transmissionskåpan men undrar nu om någon vet vilken storlek på hylsa det ska vara till vevaxelns bult? jag köpte fel.

    Mvh Jakob
    9000 2.0t Classic -98
    96 V4 -70

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    169

    Re: Hur svårt att byta transmissionskåpa 9000-2,3t-95

    inget skjutmått?? borde vara lika självklart som en pilsner

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    73

    Re: Hur svårt att byta transmissionskåpa 9000-2,3t-95

    det står på önskelistan har inte ens garage eller riktiga verktyg men ska se om jag kan mäta på något vis alt. fråga på saab..lite drygt när man får cykla 4 km för att handla verktyg sen åka tillbaks för att det blev fel..
    9000 2.0t Classic -98
    96 V4 -70

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    808
    Medlem#
    11844

    Re: Hur svårt att byta transmissionskåpa 9000-2,3t-95

    27mm på bulten på remskivan
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    73

    Re: Hur svårt att byta transmissionskåpa 9000-2,3t-95

    Tackar nu ska skruvas!
    9000 2.0t Classic -98
    96 V4 -70

Liknande ämnen

  1. Byta transmissionskåpa och remspännare 9000
    Av Rikard.S i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-12-15, 20:54
  2. byta transmissionskåpa (sprängkåpa) saab ng900
    Av tommie87 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-07-20, 23:50
  3. E det svårt att byta elantenn på 9000?
    Av Elfredrico i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-27, 22:48
  4. är det svårt att byta värmepaketet på en 9000-92,a
    Av bilarärbäst i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-11-17, 08:01
  5. Är det svårt och byta cupéfläkt på en 9000 cd?
    Av Aspha i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-11-05, 01:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •