Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Lågnivåutgång originalstereo?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Borås
    Inlägg
    9

    Lågnivåutgång originalstereo?

    Tänkte kika om någon vet hur det ser ut med lågnivåutgångar på originalstereo i Saabarna. Jag har en Saab 93 -08 med 6 vxl mp3 spelare.

    Hade även vart bra att veta hur man får loss stereon

    MVH Magnus

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Lågnivåutgång originalstereo?

    Finns icke, så mycket kan jag säga iaf. Men vet att det ska gå att få ut någon form av signal från kablarna som går till originalförstärkaren, tror det är balanserad lågnivå.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    193

    Re: Lågnivåutgång originalstereo?

    Hej.

    Annars kan du ju använda en hög/lågnivåomvandlare, alltså en omvandlare som gör högnivå till lågnivå, tex ta högnivå från 6*9'or i hatthyllan.

    Påverkar 6*9orna minimalt.
    Samt att folk säger att det inte blir "rent ljud" men då jag anser att detta är skitsnack då jag använd denna omvandlare i 2 bilar, och har inte påverkat ljudet någonting, trots bra basar och slutsteg.

    // D

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: Lågnivåutgång originalstereo?

    Att signalen man får från en hög till lågnivåomvandlare inte är riktigt bra är sant, men ska man ha signalen till en bas så är det inget problem. Men det är en fullösning om det inte går att göra på något annat sätt, anser jag. Bättre att ta en ren befintlig signal om det går.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    193

    Re: Lågnivåutgång originalstereo?

    Jo, håller såklart vid mig vid att omvandla från hög till lågnivå är ju själklart inte lika bra som lågnivå direkt från stereon.

    Då jag kopplade in omvandaren gjorde jag det för att jag hade orginal stereo, men sedan bytte jag, för ca ett år sedan, till en vanlig stereo med lågnivå utgångar, men har ändå inte idas dra lågnivåkablar från den, då jag anser att det funkar så pass bra som det gör nu

    Inga problem med mitt ljud i alla fall och det finns stort urval av omvandlare.
    Bla. så har biltema, mekonomen, brl och mds olika omvandlare.
    Har en från Mds.se

    // D

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Borås
    Inlägg
    9

    Re: Lågnivåutgång originalstereo?

    Det låter kanon det.

    Tack för hjälpen.

    Vet ni om det går att uppgradera stereon till sabbs stora stereo smidigt annars, om man kan komma över alla högtalarna via nätet?

    //Magnus

  7. #7

    Re: Lågnivåutgång originalstereo?

    Hej! VEt inte om jag är rätt men skriver här ändå, har en saab 9,3 årsmodell 99. Tror det är ljudpaket as1 eller vad det heter. Jag vill koppla till ett slutsteg och en bas hade jag tänkt, hur gör jag det på enklaste sätt? Där finns inte sånna lågnivå utgångar på stereon? tacksam för hjälp / Oscar

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    193

    Re: Lågnivåutgång originalstereo?

    Citat Ursprungligen postat av lunsen
    Hej! VEt inte om jag är rätt men skriver här ändå, har en saab 9,3 årsmodell 99. Tror det är ljudpaket as1 eller vad det heter. Jag vill koppla till ett slutsteg och en bas hade jag tänkt, hur gör jag det på enklaste sätt? Där finns inte sånna lågnivå utgångar på stereon? tacksam för hjälp / Oscar
    Finns ju väldigt många olika sätta man kan göra det på.
    Vet inte hur det är med As1 osv ang. lågnivå då jag inte har erfarenhet av dom men här kommer ett exempel på hur du kan göra.

    Köp en hög/lågnivåomvandlare på tex mekonomen (ca 200 - 300kr) och koppla in till högtalarna i bakdörrarna eller i hatthyllan om du har några där= då kan du dra lågnivå till slutsteget från omvandlaren.
    Dra en pluskabel från slutsteget i bagaget till batteriet och avsäkra den med lämplig säkring, max 30cm från batteriet.
    Dra en minuskabel från slutsteget i bagaget till en lämplig jordpunkt någonstans i bagaget. (Det kommer inte funka om du har dålig kontakt, så ta en multimeter och mät upp. Du kan måsta skrapa bort lack.)
    Dra remotekabeln från slutsteget till någon lämplig källa. Finns det inte på stereon så kan man ju tex dra den till positionsljuset bak.
    Nackdelen blir då att du måste ha på parkeringsljuset för att kunna använda slutsteget då du står still och har slagit av bilen. Annars funkar det ju alltid då du kör.
    Ett annat alternativ är att dra remotekabeln till plus på batteriet och sätta en brytare i närheten av där du sitter när du kör, men då måste du ju slå av och på slutsteget varje gång du går in och ur bilen.
    Inget vidare att glömma slutsteget på för länge, då det kan tömma batteriet.

    Hoppas detta hjälpte dig något i alla fall.
    // D

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Borås
    Inlägg
    9

    Re: Lågnivåutgång originalstereo?

    Tackar tackar

Liknande ämnen

  1. Vart hittar jag lågnivåutgång på 95 -00
    Av crazy d i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-07-14, 11:31
  2. Lågnivåutgång Infotainment 150???
    Av marcus133 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-03-11, 16:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •