Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Vevaxelgivare eller effektsteg?

  1. #1

    Vevaxelgivare eller effektsteg?

    Har en bil med B202-motor -92. Har nyligen bytt motor. Har hunnit köra drygt 100 mil efter det. Bilen går klockrent! Men dom senaste 30 milen har den börjat stöka lite. Starta går alldeles utmärkt men efter ca 2-8 min körning och framförallt i svängar t.ex i rondeller så dör bilen i ngn sekund och sen är det bara att köra vidare när bilen "rätat" upp sig ut ur kurvan. Det är klockrent, det händer nästan enbart i kurvor liknande rondeller och bara inom ovan intervall. Det är inga problem när man kör motorväg eller annars. Har gjort en kabel med brytare för att plocka ur felkoder men det sa bara "fel blandning luft/bränsle vid tomgång och drift" och det känns inte som om det hänger ihop med det här.
    En verkare på saab jag pratat med tror vevaxelgivare alt effektsteg. Ngn annan som har en annan idé eller varit med om samma märkliga fenomen? Var sitter detta effektsteg isf? Och kan man se om denna pryl är dålig?
    Ideér

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    206

    Re: Vevaxelgivare eller effektsteg?

    Tycker det osar kabelbrott lång väg om detta

    Ställ bilen på tomgång och gå metodiskt igenom alla kablar till motorstyrningen genom att röra/rackla lite på dem
    Föroppningsvis kommer den börja dumma sig då och du kan ringa in felet

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 916

    Re: Vevaxelgivare eller effektsteg?

    låter som en dåligt åtdragen jordkabel...........
    lagade en volvo 460 engång med ungefär liknande problem, dummade sig ibland när man gav gas och div andra märkliga situationer. Hittade aldrig nåt uppenbart fel men damen ifråga var hit senare och med motorn igång skulle jag snabbt hissa upp ena framhjulet för det var nåt som lät och helt plötsligt när karossen kom i spänn så började den missa, sänkte ner så gick den bra...........Då var det en jordpunkt uppe vid ventilkåpan för spridare och annat där en kabel nästan var av och rörde sig alltså vid gaspådrag.

  4. #4

    Re: Vevaxelgivare eller effektsteg?

    Ska kolla det där med att ställa den på tomgång och rycka i lite kablage. Ska även följa vevaxelgivarens kabel för att se "skicket" och anslutningen.
    En sak jag glömde nämna som ligger till grund för verkaren på Saab var att när bilen slår av så går varvräknaren ner på noll. Hans teori eftersom varvräknaren slår av är då att då får bränslepump, tändning mm ingen signal från vevaxelgivaren och då slår allt ifrån.
    Ska kolla kablaget, enklast att börja där. Annars får man väl dra till skroten och köpa en beg givare och hoppas att den är schysst. Köper inte en ny iaf (kostar 2-3000). Är ju en del meck för att få bort givaren, sitter bakom remskivan...Tack för tipsen så länge.

  5. #5

    Re: Vevaxelgivare eller effektsteg?

    Ok, nu har jag ryckt och dragit i allt kablage, kollat jordningsansl mm mm. Ingen skillnad. Men igår åkte jag till ett ställe där jag kan prova lite saker i lugn och ro utan att bli idiotförklarad om nu nån skulle se mig .
    Det jag kom fram till var att när man svänger till vänster med mer än 50% rattutväxling då visar sig felet. Det var klockrent, åt höger ingenting men i ca 40 km/h i lite kraftigare vänstersväng visar sig felet. Inte annars! Har hittat en vevaxelgivare på skroten från en bil som inte gått så långt som jag ska prova och byta till helgen om jag orkar. Har inget annat att gå på. Någon som har ngn ny idé med denna info?

Liknande ämnen

  1. 9-3 og -02, troligen trasig vevaxelgivare. Eller?
    Av pinoccio i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-26, 13:32
  2. Vevaxelgivare eller bränslepumpen?
    Av Semb i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-07-17, 18:12
  3. Bränslepump eller vevaxelgivare
    Av FenioN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-09-09, 01:17
  4. Vevaxelgivare pirat eller orginal?
    Av Mr_Andersson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-08-10, 20:50
  5. Vevaxelgivare eller vad????
    Av Joninbyn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-04, 14:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •