Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Saab 9-3 2.0T 185 HK -00 Turboras eller nått annat?

  1. #1

    Saab 9-3 2.0T 185 HK -00 Turboras eller nått annat?

    Hej!
    Det är så att jag under en längre tid haft en del blårök efter bilen, detta har blivit ganska bra mycket värre på sista tiden och nu börjar jag fundera på om de kan vara något annat då det även kommer vit rök efter bilen..

    Symptomen är följande:
    Efter ordentligt gaspådrag så turbon laddar så kommer det efter växling först en rejäl dos blårök, efter detta så slutar det rycka helt och sen kommer det en ännu tjockare dos med vit ganska tjock rök. Vet även att nån gång när jag dragit på så har de känts som att bilen sackar lite eller att accelerationen "hackar".

    Låter detta som en rasad turbo eller kan det vara något annat problem?

  2. #2

    Re: Saab 9-3 2.0T 185 HK -00 Turboras eller nått annat?

    Jag har läst att vit rök också kan förekomma när turbon är kass inte bara blå.
    Rattar en Saab OG 9-3 -03
    På garaget: http://www.garaget.org/Jockessaab

  3. #3

    Re: Saab 9-3 2.0T 185 HK -00 Turboras eller nått annat?

    Okej som jag misstänkte då kanske, är det någon annan som kan tänka sig att det kan vara något annat?
    Vill ju gärna inte skruva ner turbon o byta o sen upptäcka att jag fortfarande har samma problem

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: Saab 9-3 2.0T 185 HK -00 Turboras eller nått annat?

    Det är ju ganska lätt att kolla turbon. Om du lossar 'avgasröret' (dp) från turbon kan man känna på 'propelleraxeln' (impeller) om den är glapp. Om det dessutom är oljigt så är diagnosen rätt enkelt ställd.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    196

    Re: Saab 9-3 2.0T 185 HK -00 Turboras eller nått annat?

    har du gjort komptest på cylindrarna? det skulle jag göra innan jag drar någora slutsatser!! Jag är väl ingen expert.. men när man snackar både vit och blå rök.. så låter det väl lite som topplockspackningen.. Kan vara helt ute och cyklar.. men gör en komp så får du ju svar på det.

  6. #6

    Re: Saab 9-3 2.0T 185 HK -00 Turboras eller nått annat?

    Citat Ursprungligen postat av miche.f
    Det är ju ganska lätt att kolla turbon. Om du lossar 'avgasröret' (dp) från turbon kan man känna på 'propelleraxeln' (impeller) om den är glapp. Om det dessutom är oljigt så är diagnosen rätt enkelt ställd.
    Okej tackar för det tipset!

    Citat Ursprungligen postat av donaldduc
    har du gjort komptest på cylindrarna? det skulle jag göra innan jag drar någora slutsatser!! Jag är väl ingen expert.. men när man snackar både vit och blå rök.. så låter det väl lite som topplockspackningen.. Kan vara helt ute och cyklar.. men gör en komp så får du ju svar på det.
    Okej, då jag inte kan allt för mycket så undrar jag först hur jag gör en komptest?
    Vad kan de kosta att göra de på en verkstad?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    196

    Re: Saab 9-3 2.0T 185 HK -00 Turboras eller nått annat?

    Vill du göra en riktig komp test kostar väl från 500 och uppåt på en verkstad.. går ganska snabbt.

    men du kan ju göra den själv.. och det är att köpa en komptestare på biltema.. 200 kronror kostar den.. och då tar du bort tänd modulen och skruvar bort ett tändstift i taget och skruvar in komptestaren.. och kör några varv med startmotorn.. och mäter av värdet du får på cylindern.. skruva tillbaka tändstiftet och ta nästa cylinder..

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    89

    Re: Saab 9-3 2.0T 185 HK -00 Turboras eller nått annat?

    kolla backventilen som ligger i insuget det första du gör. går en tunn slang från ventilkåpan. ta loss den och sug lite i den, släpper den igenom är backventilen kass. kostar 350:- på saab och 49:- på speedparts. Är den paj går turbotrycker ner i vevhuset och trycker upp olja förbi kolvarna och ger blårök
    VW golf 1,9tdi 110hk original AHF -99
    Chevrolet K3500 4x4 -94
    SM-släpet 2565 -13

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    171

    Re: Saab 9-3 2.0T 185 HK -00 Turboras eller nått annat?

    Citat Ursprungligen postat av donaldduc
    Vill du göra en riktig komp test kostar väl från 500 och uppåt på en verkstad.. går ganska snabbt.

    men du kan ju göra den själv.. och det är att köpa en komptestare på biltema.. 200 kronror kostar den.. och då tar du bort tänd modulen och skruvar bort ett tändstift i taget och skruvar in komptestaren.. och kör några varv med startmotorn.. och mäter av värdet du får på cylindern.. skruva tillbaka tändstiftet och ta nästa cylinder..
    Så vitt jag vet så tar man ut alla stift o kör en cylinder i taget? Så gör jag åtminstone. Men det kanske inte har någon roll? Amatör som man är!
    Men att göra ett komptest själv tar inte mer än 10 minuter.
    jag hade liknande symtom på min bil. Och jag var övertygad att det var topplockspackingen. Hade dålig komp på 2ans cylinder. Men till min förvåning så var det bara vevhusventilationen som var HELT ihjäl.
    Bytte denna och allt är frid och fröjd..(än så länge)
    Saab 9-3 Aero - 02 - Går på sprit!

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 868

    Re: Saab 9-3 2.0T 185 HK -00 Turboras eller nått annat?

    Citat Ursprungligen postat av timpa.
    jag hade liknande symtom på min bil. Och jag var övertygad att det var topplockspackingen. Hade dålig komp på 2ans cylinder. Men till min förvåning så var det bara vevhusventilationen som var HELT ihjäl.
    Bytte denna och allt är frid och fröjd..(än så länge)
    Hur kunde VHV påverka kompressionen i en cylinder?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11

    Re: Saab 9-3 2.0T 185 HK -00 Turboras eller nått annat?

    Okej, vevhusventliationen hade jag ändå tänkt byta när jag ändå håller på :P
    Har inte gjort komp test än men börjar ändå tro mer o mer på turbon, var ute o lyssnade lite hur de lät o de rassla bra mycket från det hållet.. Kollade även oljan o bilen har fan pissat ut olja så lite som var kvar jämfört med när jag kolla för 2 veckor sen! Hur som haver ska jag nog göra ett komp test innan jag ger mig på att byta turbon för säkerhetsskull..
    Btw vad anser ni om biltema turbo? Är de skit eller funkar det?

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    89

    Re: Saab 9-3 2.0T 185 HK -00 Turboras eller nått annat?

    Biltema turbo fungerar väl bra om man inte har trim? har hört att dom inte är balanserade och inte bör övervarvas typ.. Glöm inte bort att göra ren ledningarna till och från turbon. Det kan koxa igen ganska fint i dom så oljeflödet och kylarvattenflödet stryps
    VW golf 1,9tdi 110hk original AHF -99
    Chevrolet K3500 4x4 -94
    SM-släpet 2565 -13

  13. #13

    Re: Saab 9-3 2.0T 185 HK -00 Turboras eller nått annat?

    Citat Ursprungligen postat av cyberk2
    Biltema turbo fungerar väl bra om man inte har trim? har hört att dom inte är balanserade och inte bör övervarvas typ.. Glöm inte bort att göra ren ledningarna till och från turbon. Det kan koxa igen ganska fint i dom så oljeflödet och kylarvattenflödet stryps
    Okej, tackar för de tipsen! Jag har väll haft lite tankar på att trimma bilen men känner att jag inte riktigt har de pengarna som krävs just nu då jag studerar, men säg att jag skulle vilja göra detta om ett år eller så kan jag då i nuläget sätta i en större bättre turbo utan att behöva ändra om alltför mycket o lägga ner många tusenlappar extra?

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    89

    Re: Saab 9-3 2.0T 185 HK -00 Turboras eller nått annat?

    Om jag vore du så montera i en mitsubishiturbo, speedparts har ombyggnadssats. Det är ju aeroturbon, den håller mycket bättre är garrett. Men programvaran blir nog inte så glad då dom turbomodellerna jobbar på helt olika sätt. Beror väl på hur mycket du ska trimma och vad du vill göra. annars kan du ju köpa en begagnad turbo att ha så länge?
    VW golf 1,9tdi 110hk original AHF -99
    Chevrolet K3500 4x4 -94
    SM-släpet 2565 -13

Liknande ämnen

  1. Renovera motorn saab 900 aero -84, Tips på firma eller nått?
    Av Saab Turbo Karlsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-06-24, 17:52
  2. Misstänker att tryckvakten slår i eller är de nått annat?
    Av wbugs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-12, 19:50
  3. Spikningar eller nått annat??
    Av Bulbazar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-06, 18:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •