Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Vibrationer i ratt + bilen drar åt höger OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    14

    Vibrationer i ratt + bilen drar åt höger OG9-3

    Hej jag har en 9-3 från -00. Har problem med att ratten skakar vid körning i hastigheter i 80km/h och snabbare. Den drar även ganska mycket åt höger. Jag har haft in den på en gummiverkstad och fått alla däck balanserade samt gjort en framvagnsinställning utan någon skillnad. Bilen knakar även när jag svänger i kryphastighet.

    Vad kan felet vara? Har forsökt läsa runt på forumet men svaren har varit så olika. Alltifrån drivknut till bussningarna eller slitna stötdämpare.

    Mvh Ptrk

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163

    Re: Vibrationer i ratt + bilen drar åt höger

    Det är inte någon av bromsarna som ligger an på högersidan? Jag utgår från att döcktrycket är korrekto och lika i alla hjul?
    /Johan

  3. #3

    Re: Vibrationer i ratt + bilen drar åt höger

    Knakande/klonkande tyder ju oftast på dålig drivknut. Är det främst vid vänstersvängar i låga hanstigheter? Isf är antagligen det höger drivknut dålig.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    14

    Re: Vibrationer i ratt + bilen drar åt höger

    @JSN Däcktrycket är korrekt. Tror inte bromsarna ligger an, har precis bytt bromsbelägg och detta gjorde ingen skillnad på problemet.

    @thecap. Ska prova det imorgon och återkomma med svar. Kan dåliga drivknutar leda till vibrationer i ratt + att bilen drar till höger?


    Mvh Ptrk

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    252

    Re: Vibrationer i ratt + bilen drar åt höger

    Jag har en gång haft ett däck där slitbanan separerat från stommen inne i däcket, gick inte se, men bilen var riktigt märklig att köra, kraftiga vibrationer i högre hastigheter och drog kraftigt åt ena hållet, jag bytte helt enkelt fram och bakhjul för att konstatera vart felet låg, fick reklammera däcket och problemen var borta. Då hade jag kört rätt längen på den uppsättningen, det tråkiga var att köra hela vägen hem från södra Jylland och hålla i ratten hårt för att inte köra i diket.
    Så prova sätt framhjulen bak och se om det slutar dra, i så fall har du ju problem med något av de däcken.
    | Kör: SAAB 9-3 Aero '01 | Åker: Volvo 965 '95

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Umeå/sollefteå
    Inlägg
    509

    Re: Vibrationer i ratt + bilen drar åt höger

    Har det löst sig?
    Har liknande problem. Har prövat att byta däck från mina 17" till de gammla 16" utan framgång.
    Gjorde hjulinställning igår utan resultat.

    Problemet för mig är att bilen inte alltid drar åt höger men vibrerar nästan alltid i lite högre hastigheter.

    Bilen är en SAAB 9000 -97 2,0T
    Saab 9000cse 2,0t A50 -97

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    14

    Re: Vibrationer i ratt + bilen drar åt höger

    Jag var in på verkstan med mitt problem. Det visade sig vara en slarvig balansering av däcken på gummiverkstan där jag tidigare balanserade däcken. Detta plus att en fälg är ganska skadad. Ny balansering gjordes och den skadade fälgen flyttades till bakdäcket. Dock så kvarstår problemet med att bilen drar åt höger. Verkstadskillen visste inte vad detta beror på men han hade en liten teori om att det fanns någon saabmodell som drog åt höger automatiskt.. Men jag ställer mig skeptisk till det. Vad säger ni? Drar 9-3 -99 automatisk åt höger?

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Vibrationer i ratt + bilen drar åt höger

    Citat Ursprungligen postat av Ptrk
    Verkstadskillen visste inte vad detta beror på men han hade en liten teori om att det fanns någon saabmodell som drog åt höger automatiskt.. Men jag ställer mig skeptisk till det. Vad säger ni? Drar 9-3 -99 automatisk åt höger?
    Tråden "Är fordon konstruerade att dra litegrann höger?"
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    252

    Re: Vibrationer i ratt + bilen drar åt höger

    Bilen är knappast konstruerad att dra åt höger. Dock är det så att bilar ofta gör det pga av vägens lutning åt höger vilket är normalt. Drar den åt höger om du kör på mötande sida? Eller går den rakt på plan mark?
    | Kör: SAAB 9-3 Aero '01 | Åker: Volvo 965 '95

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    14

    Re: Vibrationer i ratt + bilen drar åt höger

    @tompathepilot

    Den drar konstant höger och ganska kraftigt dessutom. Har även provat att köra i motgående fil med samma resultat. Släpper jag ratten är jag i diket inom två sekunder..

    Mvh Ptrk

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Götheborg
    Inlägg
    202

    Re: Vibrationer i ratt + bilen drar åt höger

    Har du kollat fjäderbenen? Mitt fjäderben var helt avrostat och stötdämparen levde jävel i benet med följden att bilen drog extremt mycket åt höger, klonkade samt gav grova vibrationer i ratten i högre hastigheter.

    Under korrosionsprocessen var samtliga av dessa symptom lite mindre, men när kung Bore och den retarderade konstruktionen/rostskyddet gjort sitt var det "unleash hell" i framvagnen.

  12. #12

    Re: Vibrationer i ratt + bilen drar åt höger

    Citat Ursprungligen postat av Ptrk
    Jag var in på verkstan med mitt problem. Det visade sig vara en slarvig balansering av däcken på gummiverkstan där jag tidigare balanserade däcken. Detta plus att en fälg är ganska skadad. Ny balansering gjordes och den skadade fälgen flyttades till bakdäcket. Dock så kvarstår problemet med att bilen drar åt höger. Verkstadskillen visste inte vad detta beror på men han hade en liten teori om att det fanns någon saabmodell som drog åt höger automatiskt.. Men jag ställer mig skeptisk till det. Vad säger ni? Drar 9-3 -99 automatisk åt höger?
    haha min drar lite åt vänster och det är en 99a vibrerar lite gör den med. ska göra en hjulinställning i dagarna. låter även när jag svänger men det tror jag beror på sänkfjädrarna mot skålen i fjäderbenet, ska försöka lägga på en gummislang längst ner på fjädern och se

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    14

    Vibrationer Saab 9-3 og -99

    Hej!

    Jag har problem med vibrationer när jag ligger i 80-120km/h. Bilen drar även ganska kraftigt till höger.

    Jag har bara detta problem när jag har mina sommardäck med original-alufälgar. Så fort jag slänger på vinterdäcken med plåtfälgarna så slutar problemen. Så problemet borde ligga i fälgarna.

    Jag har balanserat alla däck och även gjort framvagnsinställning utan positivt resultat.

    Jag hade en skada på en av bakfälgarna så jag bytte ut dom två till två nya originalfärg med nya däck utan positivt resultat.

    Alltså borde problemet ligga i framfälgarna. De är dock ganska nya däck på dom, endast två år gamla kanske. Borde inte däckverkstaden märkt om dom var dåliga när dom slängde på dom nya däcken?

    Har ni någon idé hur jag kan gå vidare med det här? Bör jag byta ut framfälgarna också?

    Mvh Ptrk

  14. #14
    Vad är det för däck?
    Signaturlös

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Vad är det för däck?
    195 60 15. På framdäcken har jag ett billigare märke och på bakdäcken är det Michelin.

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av Ptrk Visa inlägg
    På framdäcken har jag ett billigare märke
    Där har du svaret!
    Signaturlös

  17. #17
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Eller slitna inre drivknutar. Sänkningar eller trasiga fjädrar kan ju göra att de kommer i nytt läge och då vill det gärna vibrera.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Där har du svaret!
    Jag kollade upp det lite noggrannare och jag har ett par Tracmax. De var till och med dyrare än Michelindäcken. Men jag vill minnas att jag hade problemet även innan jag bytte däcken fram.



    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Eller slitna inre drivknutar. Sänkningar eller trasiga fjädrar kan ju göra att de kommer i nytt läge och då vill det gärna vibrera.
    Men om jag har trasiga drivknutar borde det inte märkas på annat sätt också? Jag får inget brummande/klonkande vid kraftiga svängar eller acceleration.

    Jag hade in bilen för två år sen för åtdragning av framvagn eftersom det då klonkande vid inbromsning. Jag tycker att de borde ha hittat en dålig drivknut då.

    Sedan så är det bara med sommardäcken som vibrationerna kommer.

    Fälgarna är till synes helt okej. Men jag ska försöka kolla insidan på dom ifall det är något asfaltsstänk där.

  19. #19
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Det är de inre klockorna som slits ink i en viss vinkel. Om en fjäder går av eller om man sänker bilen så hamnar knuten i en annan vinkel och då kommer vibrationerna. Det man brukar märka det på är att det är olika med gas eller motorbroms.
    På en 9-3 jag hade så märktes inte så mycket vid gaspådrag men när man släppte efter så dallrade det betänkligt i ratten.

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 457
    Som jag förstått dina fälgar är inte bra.
    @ Ptrk->Sedan så är det bara med sommardäcken som vibrationerna kommer.

    Har byt själv och bilen slutade vibrera vid ratten o karossen.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Bilen drar åt höger NG9-3
    Av d_st02 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-04-30, 19:43

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •