Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: 9-5 Aero bromsar på Og9-3. Val av skivor och belägg.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Bara (Utanför malmö)
    Inlägg
    105

    9-5 Aero bromsar på Og9-3. Val av skivor och belägg.

    Som topic.

    1. Är det värt dom extra kronorna att köpa Viggen skivor och Greenstuff belägg istället för standard 308 och standard belägg?

    2. Är det värt pengarna med stålomspunna slangar? Märkbar skillnad?

    3. Behöver även tips på någon bra bromsvätska?

    Bilen är en vardagsbil som körs sportigt lite då och då.
    Kommer även uppgradera bussningar samt koni dämpare och H&R fjädrar.

    Mvh

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    760

    Re: 9-5 Aero bromsar på Og9-3. Val av skivor och belägg.

    Ja alltså nya 308mm skivor och original belägg på en og9-3 är inte kattpiss, slår alla originalskivor med slitzar och hål. Jag kör med 308mm bromsar fram och 300mm bromsar bak, original skivor och belägg samt ATE blue racing bromsvätska i systemet, bromsarna fadear inte ens efter en hård 100-200 inbromsning och bromsverkan är otrolig jämfört med original bromsar. Behöver inte heller trycka lika hårt på pedalen för att få bromsverkan som verkade vara ett typiskt og9-3 syndrom.

    Valet beror på ekonomin, men skillnaden är nog inte enorm. Greenstuff tycker jag dammar rätt friskt också.

    mvh

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Bara (Utanför malmö)
    Inlägg
    105

    Re: 9-5 Aero bromsar på Og9-3. Val av skivor och belägg.

    Citat Ursprungligen postat av Marre90
    Ja alltså nya 308mm skivor och original belägg på en og9-3 är inte kattpiss, slår alla originalskivor med slitzar och hål. Jag kör med 308mm bromsar fram och 300mm bromsar bak, original skivor och belägg samt ATE blue racing bromsvätska i systemet, bromsarna fadear inte ens efter en hård 100-200 inbromsning och bromsverkan är otrolig jämfört med original bromsar. Behöver inte heller trycka lika hårt på pedalen för att få bromsverkan som verkade vara ett typiskt og9-3 syndrom.

    Valet beror på ekonomin, men skillnaden är nog inte enorm. Greenstuff tycker jag dammar rätt friskt också.

    mvh
    Tackar för synpunkterna. Ska givetvis ha 300mm skivor bak också, allting nytt inkl ok.

    Har du lyckats få fading på dom? Hur svårt är det att få fram?

  4. #4
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: 9-5 Aero bromsar på Og9-3. Val av skivor och belägg.

    Har mycket svårt att tänka mig att slitzade och borrade skivor i den storleksklassen ger någon skillnad. Känns mer som en styling-grej...

    På större bromsar och vid mycket hård körning gör det säkert sitt till prestanda.

    Jag kör även som Marre90 med original 308 + 300mm skivor. Dock med Greenstuff belägg som jag kom över billigt. Dom kommer nog åka av inom kort då jag vissnat på att dom gnisslar och verkar inte ge någon ökad bromsverkan.

    Om jag vore du skulle jag satsa på vanliga osliztade 308+300mm skivor tillsammans med originalbelägg om du inte känner att du vill gå upp på t ex Ferrodo DS2500 som jag hört mycket bra om. Kan ju köra Ferrodo endast fram om du känner för det.

    Kör med ATE Super Blue racingbromsvätska.
    Har bara avverkat en konbanekörning än så länge med nya bromsarna och har inte haft några problem. Överlag mycket nöjd.

    Kan tyvärr inte uttala mig om hur stålomspunna bromsslangar beter sig. Är själv intresserad av att veta det.

    Lycka till!

  5. #5
    Racecrew
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 142
    Medlem#
    6252

    Re: 9-5 Aero bromsar på Og9-3. Val av skivor och belägg.

    slitzade standard skivor (308mm och 300mm) ihop med ebc yellowstuff belägg och motul rbf600 åker jag med, funkar kalas!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Bara (Utanför malmö)
    Inlägg
    105

    Re: 9-5 Aero bromsar på Og9-3. Val av skivor och belägg.

    Citat Ursprungligen postat av NickeBagarn
    Har mycket svårt att tänka mig att slitzade och borrade skivor i den storleksklassen ger någon skillnad. Känns mer som en styling-grej...

    På större bromsar och vid mycket hård körning gör det säkert sitt till prestanda.

    Jag kör även som Marre90 med original 308 + 300mm skivor. Dock med Greenstuff belägg som jag kom över billigt. Dom kommer nog åka av inom kort då jag vissnat på att dom gnisslar och verkar inte ge någon ökad bromsverkan.

    Om jag vore du skulle jag satsa på vanliga osliztade 308+300mm skivor tillsammans med originalbelägg om du inte känner att du vill gå upp på t ex Ferrodo DS2500 som jag hört mycket bra om. Kan ju köra Ferrodo endast fram om du känner för det.

    Kör med ATE Super Blue racingbromsvätska.
    Har bara avverkat en konbanekörning än så länge med nya bromsarna och har inte haft några problem. Överlag mycket nöjd.

    Kan tyvärr inte uttala mig om hur stålomspunna bromsslangar beter sig. Är själv intresserad av att veta det.

    Lycka till!
    Fn vad bra Hur är det med bromsvätskan när det gäller bytesintervall? Hr sett på vissa sport/race vätskor att dom måste bytas oftare.

    Mvh

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    760

    Re: 9-5 Aero bromsar på Og9-3. Val av skivor och belägg.

    Citat Ursprungligen postat av NicklasOlsson
    Citat Ursprungligen postat av NickeBagarn
    Har mycket svårt att tänka mig att slitzade och borrade skivor i den storleksklassen ger någon skillnad. Känns mer som en styling-grej...

    På större bromsar och vid mycket hård körning gör det säkert sitt till prestanda.

    Jag kör även som Marre90 med original 308 + 300mm skivor. Dock med Greenstuff belägg som jag kom över billigt. Dom kommer nog åka av inom kort då jag vissnat på att dom gnisslar och verkar inte ge någon ökad bromsverkan.

    Om jag vore du skulle jag satsa på vanliga osliztade 308+300mm skivor tillsammans med originalbelägg om du inte känner att du vill gå upp på t ex Ferrodo DS2500 som jag hört mycket bra om. Kan ju köra Ferrodo endast fram om du känner för det.

    Kör med ATE Super Blue racingbromsvätska.
    Har bara avverkat en konbanekörning än så länge med nya bromsarna och har inte haft några problem. Överlag mycket nöjd.

    Kan tyvärr inte uttala mig om hur stålomspunna bromsslangar beter sig. Är själv intresserad av att veta det.

    Lycka till!
    Fn vad bra Hur är det med bromsvätskan när det gäller bytesintervall? Hr sett på vissa sport/race vätskor att dom måste bytas oftare.

    Mvh
    Kvaliten på ATE blue racing är ju bättre än vanlig DOT4 bromsvätska så att ATE'n skulle behöva bytas mer ofta ser jag som konstigt. Jag byter dock varje år i och med att vätksan är hydroskopisk, men den borde garanterat hålla minst det dubbla eller tredubbla.

    Angående fading har jag inte lyckats få dom att fadea än trots hård gatkörning.

    mvh

Liknande ämnen

  1. 9-5 Aero org bromsar med EBC belägg ?
    Av Aero++ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-04-28, 09:16
  2. 9-5 Aero-bromsar på ng900. Aero-skivor då eller?
    Av Travis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2011-05-05, 18:59
  3. Skrikande bromsar - nya belägg och skivor.
    Av anze i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-23, 01:22
  4. Vilka skivor/belägg till 9-3 Aero -02
    Av peta i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-01, 22:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •