Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Missljud - växellåda eller något annat?

  1. #1

    Missljud - växellåda eller något annat?

    Har en 9-5 2005 aut och fått problem med ett dovt vinande ljud i varvtal över 1500. Det uppstår inte varje gång som jag kör men oftare och oftare. Det finns också tendenser till mer eller mindre vibrationer som känns som obalans i däcken - men har balanserat dom och de ska vara hyfsat ok. Det känns som ljudet långsamt tilltar i omfattning, det börjar bli svårt att kunna prata i kupén och frun får ont i huvudet (och det vill man ju inte...)

    Pallade upp framvagnen här om dagen och spelade in en film för att kunna spela upp ljudet (hörs bäst med hörlurar tror jag):
    http://tankesmedjanombildning.se/pub/2010%20473.MOV

    Kan det vara växellådan, eller är det något lager som ger sig?

    Tacksam för alla idéer om hur jag går vidare för att åtgärda detta. :-)

    /Thomas

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    570

    Re: Missljud - växellåda eller något annat?

    Jag har av PC-tekniska skäl inte lyssnat på din inspelning, men utifrån din beskrivning gissar jag på hjullager.

    Ändras ljudet när du kör och vrider ratten åt något håll? Är ljudet enbart varvtalsberoende, eller hastighetsberoende?
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    598

    Re: Missljud - växellåda eller något annat?

    Citat Ursprungligen postat av Draupner
    Har en 9-5 2005 aut och fått problem med ett dovt vinande ljud i varvtal över 1500. Det uppstår inte varje gång som jag kör men oftare och oftare. Det finns också tendenser till mer eller mindre vibrationer som känns som obalans i däcken - men har balanserat dom och de ska vara hyfsat ok. Det känns som ljudet långsamt tilltar i omfattning, det börjar bli svårt att kunna prata i kupén och frun får ont i huvudet (och det vill man ju inte...)

    Pallade upp framvagnen här om dagen och spelade in en film för att kunna spela upp ljudet (hörs bäst med hörlurar tror jag):
    http://tankesmedjanombildning.se/pub/2010%20473.MOV

    Kan det vara växellådan, eller är det något lager som ger sig?

    Tacksam för alla idéer om hur jag går vidare för att åtgärda detta. :-)

    /Thomas
    hej!

    tycker det låter som läckage av nå slag?

    tycker inte ja hör nå dovt vinande ljud iallafall, eftersom du inte kör bilen på filmen dvs står still å gasar så kan det ju inte vara växellåda som ger ifrån sig ljudet.

    skulle kolla upp vakumslangar/avluftning till tank (heter det så?, den där lilla motorn som på ng900 sitter typ på högra fjädertornet under huven (vänstra tornet om du tittar på motorn framifrån).

    kanske avgassystemet som läcker lite annars? låter som pulsande pys ljud tycker jag...

    lycka till!

    EDIT: såg att du skrev att du pallat upp bilen fram, då kan det ju vara lådan men tycker ljudet inte låter som så... kolla upp slangar å avgas först!

  4. #4

    Re: Missljud - växellåda eller något annat?

    Citat Ursprungligen postat av Sasjjj
    Jag har av PC-tekniska skäl inte lyssnat på din inspelning, men utifrån din beskrivning gissar jag på hjullager.

    Ändras ljudet när du kör och vrider ratten åt något håll? Är ljudet enbart varvtalsberoende, eller hastighetsberoende?
    Det förstärks en aning när jag svänger fram och tillbaka. Det är ju också så att det inte är konstant (= inte relaterat till växellåda?) utan ibland är det mindre oljud och ibland mer, men det kommer oftare och oftare och blir högre och högre.

    Har svårt att säga om det är varvtalsberoende eller hastighetsberoende. Det finns inte vid tomgång, utan dyker upp när man gasar lite men jag upplever att det är något som "kopplas på" efter ett visst varvtal (= relaterat till växellådan ändå..?)

  5. #5

    Re: Missljud - växellåda eller något annat?

    Citat Ursprungligen postat av saab_xturbo
    Citat Ursprungligen postat av Draupner
    Har en 9-5 2005 aut och fått problem med ett dovt vinande ljud i varvtal över 1500. Det uppstår inte varje gång som jag kör men oftare och oftare. Det finns också tendenser till mer eller mindre vibrationer som känns som obalans i däcken - men har balanserat dom och de ska vara hyfsat ok. Det känns som ljudet långsamt tilltar i omfattning, det börjar bli svårt att kunna prata i kupén och frun får ont i huvudet (och det vill man ju inte...)

    Pallade upp framvagnen här om dagen och spelade in en film för att kunna spela upp ljudet (hörs bäst med hörlurar tror jag):
    http://tankesmedjanombildning.se/pub/2010%20473.MOV

    Kan det vara växellådan, eller är det något lager som ger sig?

    Tacksam för alla idéer om hur jag går vidare för att åtgärda detta. :-)

    /Thomas
    hej!

    tycker det låter som läckage av nå slag?

    tycker inte ja hör nå dovt vinande ljud iallafall, eftersom du inte kör bilen på filmen dvs står still å gasar så kan det ju inte vara växellåda som ger ifrån sig ljudet.

    skulle kolla upp vakumslangar/avluftning till tank (heter det så?, den där lilla motorn som på ng900 sitter typ på högra fjädertornet under huven (vänstra tornet om du tittar på motorn framifrån).

    kanske avgassystemet som läcker lite annars? låter som pulsande pys ljud tycker jag...

    lycka till!

    EDIT: såg att du skrev att du pallat upp bilen fram, då kan det ju vara lådan men tycker ljudet inte låter som så... kolla upp slangar å avgas först!
    Ska kolla upp det, tusen tack för tipsen!! :-)

Liknande ämnen

  1. Är felet turbo eller något annat?
    Av calle_p40 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-08, 12:57
  2. Är det ventilknack jag hör eller något annat?
    Av Travis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-03-29, 19:56
  3. Hirsch eller chippa med något annat?
    Av hadward i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2010-11-19, 22:39
  4. tillfällighet eller något annat
    Av Olde i forum Allmänt
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 19:13
  5. Defekt växellåda eller något annat?
    Av tyrell i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-08, 08:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •