Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Larm för att undvika dörruppslag

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    26

    Larm för att undvika dörruppslag

    Hej,

    Jag börjar bli riktigt trött på alla genier som slänger upp dörrarna på en så snart man parkerar i p-hus osv och funderar på att sätta in nått extra larm i min 9000 CSE -96. Ungefär som ett glaskross/tilt men som reagerar på dörruppslag och slänger ur sig några 120dB vrål så att folk praktiskt taget skiter ner sig och förhoppningsvis tänker efter nästa gång dom öppnar bildörren, eller kanske rent utav sätter en lapp på rutan och ber om ursäkt.

    Det kanske inte räddar mig från fler bucklor när man parkerar offentligt, men det är i alla fall payback, må hända att det är lite barnsligt, men jag är bara så otroligt less. Och om inte annat så kommer ju inte grannarna på hemmaparkeringen att slänga upp dörren mer än en gång.

    Vad tror ni, finns det något sånt här man kan köpa och stoppa in och kan man få det att fungera tillsammans med orginallarmet?

    Kanske man kan lägga till 9000'ens tiltsensorerer (för sånna fanns väl?) och ställa upp känsligheten samt gasa på larmet så att det tutar lite högre än vad det gör idag?

    // christoffer, umeå

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    454

    Re: Larm för att undvika dörruppslag

    Citat Ursprungligen postat av voltagecontrol
    Hej,

    Jag börjar bli riktigt trött på alla genier som slänger upp dörrarna på en så snart man parkerar i p-hus osv och funderar på att sätta in nått extra larm i min 9000 CSE -96. Ungefär som ett glaskross/tilt men som reagerar på dörruppslag och slänger ur sig några 120dB vrål så att folk praktiskt taget skiter ner sig och förhoppningsvis tänker efter nästa gång dom öppnar bildörren, eller kanske rent utav sätter en lapp på rutan och ber om ursäkt.

    Det kanske inte räddar mig från fler bucklor när man parkerar offentligt, men det är i alla fall payback, må hända att det är lite barnsligt, men jag är bara så otroligt less. Och om inte annat så kommer ju inte grannarna på hemmaparkeringen att slänga upp dörren mer än en gång.

    Vad tror ni, finns det något sånt här man kan köpa och stoppa in och kan man få det att fungera tillsammans med orginallarmet?

    Kanske man kan lägga till 9000'ens tiltsensorerer (för sånna fanns väl?) och ställa upp känsligheten samt gasa på larmet så att det tutar lite högre än vad det gör idag?

    // christoffer, umeå
    Om det finns vet jag inte. Men om du skulle lyckas lösa det på det sättet, och ställa in det så känsligt att larmet går av ett dörruppslag, skulle det inte gå igång så fort det började blåsa ute då?
    saab 9000 CSE 2,3T -95 http://www.garaget.org/?car=254000
    saab 9-3 Aero -02 http://www.garaget.org/?car=201674 *SÅLD*
    saab 9000 CSE 2,3i -95 http://www.garaget.org/?car=229754

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Larm för att undvika dörruppslag

    Finns väl gott om larm som reagerar på slag och stötar och har inställbar känslighet?

    Bara att köpa ett sånt isf. Nackdelen blir väl som sagt att ett dörruppslag inte behöver vara särskilt stort så larmet kanske reagerar över minsta sak.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    26

    Re: Larm för att undvika dörruppslag

    Antagligen har ni rätt... jag kanske bara ska byta ut dörrlisterna mot utfällbara spikar

  5. #5

    Re: Larm för att undvika dörruppslag

    Citat Ursprungligen postat av voltagecontrol
    Antagligen har ni rätt... jag kanske bara ska byta ut dörrlisterna mot utfällbara spikar
    eller trampminor

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Larm för att undvika dörruppslag

    Har själv varit i dessa banor men i förebyggande syfte! har inte ett märke på hela bilen, dock så brukar jag faktiskt föredra en extra promenda och ställa mig så långt bort ifrån andra bilar det bara är möjligt på parkeringsplatser om det är möjligt! Kanske det som har räddat mig? Brukar i regel en dag i veckan stå på den ökända parkeringen Valbo Köpcentrum som borgar för mest dörruppslag i mellansverige!

    /J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  7. #7
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502

    Re: Larm för att undvika dörruppslag

    Intressant idé med dörruppslagslarm! Ett litet piezo-element fäst direkt mot plåten i dörrsidan, köra utsignalen det genom en DSP för att plocka ut snabba flanker, och man borde få ganska så bra indikation på om en dörr slås upp. Synd bara att man inte kan larma innan man får märket i lacken.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    14

    Re: Larm för att undvika dörruppslag

    Montera ett kitt backsensorer i dörrarna så tjuter det INNAN uppslaget
    Hårda bud i Mellerud

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    26

    Re: Larm för att undvika dörruppslag

    Skulle åter igen haft ett olagligt högljut monsterlarm med elektrifierat chassie i helgen då nått jävla fyllo bestämde sig för att kliva upp och sätta sig på bilen och gnussa in en massa nycklar och grus i lacken så att det blev både en massa roliga repor samt en fet jävla buckla över hela huven...

    I samma veva passade dom på att sno positionsljusen från grannens 9-3 Aero också.

    Glöm larm - nästa gång jag lämnar bilen så hyr jag in en

Liknande ämnen

  1. Dörruppslag med lackskada
    Av Sundance Kid i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-08-04, 15:27
  2. Undvika tändkassett 3.4D
    Av Falcy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-31, 13:09
  3. Dörruppslag. Vad gör jag?
    Av Jolmar i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2010-04-27, 20:12
  4. Dörruppslag..
    Av Expressoblack i forum Off Topic
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2009-07-19, 00:45
  5. Dörruppslag, F*** J**** S****!
    Av Epitaph i forum Allmänt
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2008-07-15, 17:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •