Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Laddar min bil för mycket? Trimmad OG9-3 B204R

  1. #1

    Laddar min bil för mycket? Trimmad OG9-3 B204R

    Har en saab 9-3 -99a B204R 200hk asså.

    När jag köpte den så visste inte killen riktigt vilket steg bilen var chippad med.

    det som sitter monterad på bilen är

    3" DP med race kat
    3" avgas hela vägen med 2 ljuddämpare
    öppen filter och en dump.

    som högst så vissar mätaren från speedparts 1.4 bar för att sedan sjunka lite på högre varv till 1-1.2 låter väl normalt?

    innan jag bytte magnetventil så gick den högst till 0.7 bar och då testade jag med att koppla ur kontakten till MV och fick 0.5 bar i GLT ganska ok tyckte jag. sen ryckte jag slangen som går till W och bilen tok laddade 1.5 bar borde inte det finnas nåt som stryper bränslet då?
    nu så laddar den 1.3-1.4 med ny magnetventil och jag undrar om original ic tål det eller om det är på gränsen? nån som vet hur mycket en original ic på B204R tål?

    eller hur man får reda på vilken steg bilen är chippad med? den har ju hårdvara för steg 3 och laddar ganska mycket

  2. #2

    Re: HJÄLP! Laddar min bil för mycket??

    Det kan nog vara normalt om du har steg 3.
    Ett steg 3 brukar kunna ladda 1,3-1,35 bar.


    /hedlunde

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: HJÄLP! Laddar min bil för mycket??

    Citat Ursprungligen postat av hedlunde
    Det kan nog vara normalt om du har steg 3.
    Ett steg 3 brukar kunna ladda 1,3-1,35 bar.


    /hedlunde
    stämmer min steg 3 og 9-3 laddade med 1,3-1,35.

    angående intercoolern så skall denna helst bytas vid steg3 då den är ganska liten på og9-3. men på 200hk modellen tror jag det skall vara crossflow om jag inte missminner mig fel? denna är lite bättre än vanliga men inte bra för steg3. man märker väl på sommaren att den inte fungerar riktigt som den skall.
    kan tappa ladd mm vid fullgas repor.

    har för mig om jag inte är helt ute och cycklar att mapsensorn säger ifrån vid 1,54bar om man har orginalet? eller är det något annat?
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  4. #4

    Re: HJÄLP! Laddar min bil för mycket??

    Citat Ursprungligen postat av Euroman
    Citat Ursprungligen postat av hedlunde
    Det kan nog vara normalt om du har steg 3.
    Ett steg 3 brukar kunna ladda 1,3-1,35 bar.


    /hedlunde
    stämmer min steg 3 og 9-3 laddade med 1,3-1,35.

    angående intercoolern så skall denna helst bytas vid steg3 då den är ganska liten på og9-3. men på 200hk modellen tror jag det skall vara crossflow om jag inte missminner mig fel? denna är lite bättre än vanliga men inte bra för steg3. man märker väl på sommaren att den inte fungerar riktigt som den skall.
    kan tappa ladd mm vid fullgas repor.

    har för mig om jag inte är helt ute och cycklar att mapsensorn säger ifrån vid 1,54bar om man har orginalet? eller är det något annat?

    Det ska stämma att den slår av vis 1,54bar. Iaf enl t5suite steg 3 wisard

    /hedlunde

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: HJÄLP! Laddar min bil för mycket??

    Citat Ursprungligen postat av hedlunde
    Citat Ursprungligen postat av Euroman

    stämmer min steg 3 og 9-3 laddade med 1,3-1,35.

    angående intercoolern så skall denna helst bytas vid steg3 då den är ganska liten på og9-3. men på 200hk modellen tror jag det skall vara crossflow om jag inte missminner mig fel? denna är lite bättre än vanliga men inte bra för steg3. man märker väl på sommaren att den inte fungerar riktigt som den skall.
    kan tappa ladd mm vid fullgas repor.

    har för mig om jag inte är helt ute och cycklar att mapsensorn säger ifrån vid 1,54bar om man har orginalet? eller är det något annat?

    Det ska stämma att den slår av vis 1,54bar. Iaf enl t5suite steg 3 wisard

    /hedlunde
    då hade jag itne helt fel iaf :P nej för min slog ifrån någonstans där när jag felsökte och drog w slangen tror jag det var.
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  6. #6

    Re: HJÄLP! Laddar min bil för mycket??

    javisst det är crossflow på den, jag märkte det idag faktist den ladda 1.1-1.2 när det va så varmt ute. på ettan laddar den 0.7 så det verkar som allting funkar bra just nu. får skaffa bättre ic när jag får råd, den som sitter på nu har börjat se lite tjockare ut mot mitten av ic:n typ den har svällt up lite så den kommer nog inte att hålla så länge till, får köra lugnt ett tag

  7. #7

    Re: HJÄLP! Laddar min bil för mycket??

    Det gör mig inte så mycket att den inte kyler så bra när det är varmt ut, bilen går rätt bra ändå och jag brukar köra rätt lugnt. Det jag mäst är orolig över är om det är lätt att spränga ic med 1.4 ladd? Någon som kan svara på det ?

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: HJÄLP! Laddar min bil för mycket??

    är det plastgavlar på den har jag för mig att det skall hålla för 1,5 och där ligger ju spärren. var så på 9000 iallafall.

    och 0,7 är helt normalt på 1an brukar vara så på dom flesta programmena för att spara lådan. bara den laddar fullt på andra växlar typ 3an och uppåt så skall det vara normalt.
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  9. #9

    Re: HJÄLP! Laddar min bil för mycket??

    Citat Ursprungligen postat av Euroman
    är det plastgavlar på den har jag för mig att det skall hålla för 1,5 och där ligger ju spärren. var så på 9000 iallafall.

    och 0,7 är helt normalt på 1an brukar vara så på dom flesta programmena för att spara lådan. bara den laddar fullt på andra växlar typ 3an och uppåt så skall det vara normalt.
    ja det stämmer bra, det är plast

    det var de jag misstänkte att det var så för att inte förlora fästet. den laddar bra på dom andra växlarna, förutom lite svaj ibland men jag tror att det är dumpen som är lite kass.

    då får jag tacka för de snabba svaren

Liknande ämnen

  1. Original 9-5 2,3t laddar för mycket?
    Av TurboAnde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2020-09-26, 19:24
  2. [LÖST] Laddar för mycket OG9-5 steg3
    Av jonaslarsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2020-09-01, 09:09
  3. ny trimmad saab 9-3 laddar dåligt
    Av ltt_oscar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-11-24, 18:40
  4. Laddar lika mycket hur jag än gör
    Av alex_svenne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-09-12, 18:00
  5. Hur mycket laddar min bil?
    Av Daniel Elsässer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-02-26, 01:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •