Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Kopplingsproblem 9000 2.0t

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844

    Kopplingsproblem 9000 2.0t

    Ja när jag hade ur motor och växellåda så bytte jag koppling med lager och slavcylinder. Kopplingssatsen är Saab orginal med urtrampningslager och slavcylindern är från scan-tech.

    När allt va monterat och bilen skulle provköras så väste det från kopplingen när man slirade/letade dragläge och så vis smygkörning å dylikt men inte vid uppsläppt koppling och helt nertryckt. Ifrån början så slirade kopplingen när laddtrycket kom och det kanske berodde på att kopplingen va tvungen att slita in sig först innan den började greppa.

    Nu efter ca 200mil så slirar inte kopplingen och det hörs inget väsande ljud men kopplingsmanövreringen/pedalen har blivit seg vid uppsläpp. Är bilen kall så följer pedalen med bra och känns OK men när bilen har blivit varm så är den grymt seg och det går inte att göra snabba växlingar från höga varv över 3-4000varv för då tar det lång tid för kopplingen innan den har släppt upp. När den väl har släppt upp så slirar inte kopplingen ett dugg så det verkar ju ha nåt med manövereringen att göra.

    Jag har provat att lufta men ingen skillnad. Hällde i Peugeot orginal bromsvätska i den när jag luftade, kan det ha nåt att göra med saken?? OBS inte att blandas ihop med Citroen LHM olja... utan Peugeot har ju bara vanlig bromsvätska.
    När bilen var ihop plockad så funka kopplingen helt OK så detta har kommit mer och mer sedan. (Hällde i peugeot vätska för jag kom över sådan på jobbet)

    Så nu frågar jag er experter vad ni tror det kan bero på??

    Huvudcylinder??
    Kopplingsslang??
    Felande slavcylinder??
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Ödesdal
    Inlägg
    5

    Re: Kopplingsproblem 9000 2.0t

    Hej! Du har Svullna eller trasiga o-ringar i slavcylindern! Då får du kärvheten vid varmkörd växellåda.

    Mvh Melwin.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844

    Re: Kopplingsproblem 9000 2.0t

    Citat Ursprungligen postat av melwin
    Hej! Du har Svullna eller trasiga o-ringar i slavcylindern! Då får du kärvheten vid varmkörd växellåda.

    Mvh Melwin.
    Men den är ju ny den cylindern???
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  4. #4

    Re: Kopplingsproblem 9000 2.0t

    Hade samma på min med ny slav bytte den till en från Saab så funkade den bra.Och det var inte så roligt att plocka ned lådan igen.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844

    Re: Kopplingsproblem 9000 2.0t

    Citat Ursprungligen postat av kjell-åke paldanius
    Hade samma på min med ny slav bytte den till en från Saab så funkade den bra.Och det var inte så roligt att plocka ned lådan igen.
    Köpte du också en från scan-tech??

    Hur blir det om man sätter i nya packningar i den då??
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    393

    Re: Kopplingsproblem 9000 2.0t

    Har varit ute för samma sak. Den slavcylindern köptes från Speedparts men var väl förmodligen en Scan-Tech.

    Min tråd hittar du här: viewtopic.php?p=1827386

    I sista inlägget knyts historien ihop.

    Har förresten en Saab original packningssats om du är sugen på att testa att bara byta packningar istället för att köpa en ny originalslavcylinder som jag gjorde till slut.
    /Andreas
    M135i xDrive
    9000 2,0t A50 -97 - SÅLD
    900i -87 - Saknad

  7. #7

    Re: Kopplingsproblem 9000 2.0t

    Min var från Speedparts men jag har köpt många från dom men första gången det händer mig.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Ödesdal
    Inlägg
    5

    Re: Kopplingsproblem 9000 2.0t

    Måndagsexemplar

  9. #9

    Re: Kopplingsproblem 9000 2.0t

    Och det var inga problem med speedparts dom bytte ut den trasiga men då jag inte han vänta på den nya så köpte jag en från saab.Sånt händer även med saabs delar så inte är det mer än ett måndagsexemplar finns inte så mycket att sura på för min del då det var bara ta ned den igen och få den bytt.
    Jag kommer att handla lika mycket från speedparts som tidigare.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844

    Re: Kopplingsproblem 9000 2.0t

    Så det är slavcylindern som är boven i dramat då alltså.

    provade att byta bromsvätska och lufta enligt konstens alla regler men kopplingen är likadan ändå.

    Är det tillverkningsfel på den då så den inte klarar av temperatur ändringar då eller är det packningarna som sväller??

    Får jag bara till kopplingen nu så skulle det vara mycke skönare att åka i bilen sedan...
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    393

    Re: Kopplingsproblem 9000 2.0t

    Citat Ursprungligen postat av Porki
    Så det är slavcylindern som är boven i dramat då alltså.
    Med största sannolikhet ja.

    Citat Ursprungligen postat av Porki
    Är det tillverkningsfel på den då så den inte klarar av temperatur ändringar då eller är det packningarna som sväller??
    Jag mätte aldrig upp min trasiga slavcylinder innan jag skickade tillbaka den så tyvärr vet jag inte vart felet låg.
    /Andreas
    M135i xDrive
    9000 2,0t A50 -97 - SÅLD
    900i -87 - Saknad

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Ödesdal
    Inlägg
    5

    Re: Kopplingsproblem 9000 2.0t

    Som sagt trasiga eller svullna o-ringar!!

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844

    Re: Kopplingsproblem 9000 2.0t

    Dyng prylar, hur kan man få sälja sånt här skit... vad kostar en orginal slavcylinder då??
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    393

    Re: Kopplingsproblem 9000 2.0t

    Citat Ursprungligen postat av Porki
    Dyng prylar, hur kan man få sälja sånt här skit... vad kostar en orginal slavcylinder då??
    1982:- inklusive urtrampningslager (säljes tydligen som ett paket?) på Wafab Bil i Karlstad. Vet inte om alla auktoriserade handlare är lika svinaktigt dyra på reservdelar som Wafab, men jag misstänker det?
    /Andreas
    M135i xDrive
    9000 2,0t A50 -97 - SÅLD
    900i -87 - Saknad

Liknande ämnen

  1. kopplingsproblem 9000
    Av pmb i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-02-17, 11:16
  2. kopplingsproblem 9000 llt
    Av wakeboardmaster i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-12-14, 19:55
  3. kopplingsproblem 9000 cse
    Av puch2000 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-24, 10:10
  4. Kopplingsproblem, 9000.
    Av Kongo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-07-14, 14:44
  5. Kopplingsproblem på saab 9000 CS -93
    Av glumf i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-28, 18:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •