Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Uträkning, grästrimmer. Olja/Bensin blandning.

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    820

    Unhappy Uträkning, grästrimmer. Olja/Bensin blandning.

    Hej!
    Jag har en grästrimmer, som behöver bensin och 2-takts olja.
    I manualen står det att man får proportionen 40:1 med 0.125l olja om det blandas med 5l bensin.

    Jag kan göra det enkelt, 5l bensin i dunken och i med 0.125l olja.
    Men nu ska vi inte göra så. Tanken i trimmern är på 3dl. Hur många ml olja ska i tanken för korrekt proportion?

    Gärna också en uträkning, för jag är fullkomligt dum i huvudet när dem kommer till lite mer "avancerad" matematik.

    Tack!

    ( Manualen > Sidan 5 > http://weborder.husqvarna.com/order_sta ... 123476.pdf )

    EDIT: Självklart 3dl Marre, har ändrat nu , 7.5ml alltså. Du gjorde en enklare beräkning än jag, men å andra sidan är jag helt dum i huvudet också. 40:1 är givetvis som du säger, herregud vilka hjärnsläpp man kan få ibland...man kan inte skylla på värmen heller...fan
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    752

    Re: Uträkning, grästrimmer. Olja/Bensin blandning.

    0.3dl? Kan inte stämma, borde vara 3dl alltså 0.3liter. Är det 0.3liter borde du blanda in 7.5ml 2t olja.

    Uträkningen :P 300ml är ju 3dl, eftersom blandningen är 40:1 så ska 40 delar vara bränsle och 1 del olja. 300/40: 7.5ml.

    Skulle det vara så att du har en 0.3dl tank (vilket vore konstigt) ska du fylla i 0.75ml

    mvh marre

  3. #3
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 201

    Re: Uträkning, grästrimmer. Olja/Bensin blandning.

    Blanda i trimmerns tank blir ju bara kladdigt och en osäkerhetsfaktor att det blir rätt inblandning.

    Bättre att göra i ordning grogg i en större dunk. Kanske ett par liter i taget. Då är man säker på att det blandas ordentligt innan man skall använda det.

    /Fred

    Edit stavfel
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 594

    Re: Uträkning, grästrimmer. Olja/Bensin blandning.

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Blanda i trimmerns tank blir ju bara kladdigt och en osäkerhetsfaktor att det blir rätt inblandning.

    Bättre att gör i ordning grogg i en större dunk. Kanske ett par liter i taget. Då är man säker på att det blandas ordentligt innan man skall använda det.

    /Fred
    Håller med! Vill du inte blanda i dunk, kör en grogg i en 1,5-2liters läskflaska och skaka om. Härligt att höra att det är någon mer som inte använder alkylatbensin fortfarande, och orkar blanda olja och bensin. Jag gör det alltid, det hänger kvar sen moppetiden och då jag hade tvåtakts utombordare. Jag gör av med en del bensin varje år till både röjsåg och motorsåg och av gammal vana blandar jag olja och bensin, har aldrig ens tänkt tanken på alkylat. Blev lite idiotförklarad i en tidigare tråd i ämnet.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 418
    Medlem#
    9481

    Re: Uträkning, grästrimmer. Olja/Bensin blandning.

    skit i att klabba med sånt själv, köp en dunk med färdigblandad akrylatbensin, både bättre för dig och miljön och är rätt från början.

    Själv kör jag inga "små" maskiner på annat än akrylatbensin.

    Man kan även tanka akrylatbensin i vanlig dunk och literpriset är bara några kronor mer än vanlig bensin. brukar betala 80kr för 5 liter.

    Tillräckligt med folk har fått cancer utav bensinavgaser.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 248

    Re: Uträkning, grästrimmer. Olja/Bensin blandning.

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    skit i att klabba med sånt själv, köp en dunk med färdigblandad akrylatbensin, både bättre för dig och miljön och är rätt från början.

    Själv kör jag inga "små" maskiner på annat än akrylatbensin.

    Man kan även tanka akrylatbensin i vanlig dunk och literpriset är bara några kronor mer än vanlig bensin. brukar betala 80kr för 5 liter.

    Tillräckligt med folk har fått cancer utav bensinavgaser.
    Akryl är en sak men bensin kommer i bland som alkylat.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 418
    Medlem#
    9481

    Re: Uträkning, grästrimmer. Olja/Bensin blandning.

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    skit i att klabba med sånt själv, köp en dunk med färdigblandad akrylatbensin, både bättre för dig och miljön och är rätt från början.

    Själv kör jag inga "små" maskiner på annat än akrylatbensin.

    Man kan även tanka akrylatbensin i vanlig dunk och literpriset är bara några kronor mer än vanlig bensin. brukar betala 80kr för 5 liter.

    Tillräckligt med folk har fått cancer utav bensinavgaser.
    Akryl är en sak men bensin kommer i bland som alkylat.

    J.K Nilsson
    jaja ibland blir det fel när man tänker för snabbt, dock så bör ju de flesta ha fattat poängen ändå.

    Får ju skylla på att jag stått och målat på kvällarna hela förra veckan
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 696

    Re: Uträkning, grästrimmer. Olja/Bensin blandning.

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Får ju skylla på att jag stått och målat på kvällarna hela förra veckan
    Akryl- eller akrylatfärg?

    Ursäkta jag kunde inte låta bli.

    I sak håller jag med om valet av bränsle till en grästrimmer, merkostnaden torde vara försumbar och visst är det så att vissa moderna motorers förgasarmembran inte gillar annat än sånt bränsle i längden? Eller är det tvärtom?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 418
    Medlem#
    9481

    Re: Uträkning, grästrimmer. Olja/Bensin blandning.

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Får ju skylla på att jag stått och målat på kvällarna hela förra veckan
    Akryl- eller akrylatfärg?

    Ursäkta jag kunde inte låta bli.

    I sak håller jag med om valet av bränsle till en grästrimmer, merkostnaden torde vara försumbar och visst är det så att vissa moderna motorers förgasarmembran inte gillar annat än sånt bränsle i längden? Eller är det tvärtom?

    Det var latex färg

    Aspen var ju tidigare husqvarnas eget märke så det borde ju vara anpassat, lika så har jag för mig att sist jag köpte motorsåg så stod det rekommenderat "miljöbensin".

    Alla "proffs" kör med alkylat bensin, det är inte dirket ovanligt med cancer hos gamla skogshuggare, vilket man får av långvarig kontakt vanlig bensin.

    Jag köper på lösvikt, kostar ca 16kr/l färdigblandad, sist köpte jag 50 liter och det är snart slut så det är dax för en ny tankning.

    Det enda jag inte tankar med alkylat är traktorgräsklipparen, dels för att den förbrukar ca 10 liter per klippning och att man inte är lika utsatt där, trimmer och motorsåg har du ju avgaserna betydligt närmre kroppen.

    Sen tycker jag att det luktar bättre med alkylatbensin, samma sak med Preems biodiesel.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ärla
    Inlägg
    262

    Re: Uträkning, grästrimmer. Olja/Bensin blandning.

    Jag har bytt till Aspen2 och man märker direkt skillnad. Man blir inte lika tung i huvudet nu.
    Dessutom tål Aspen att stå lagrad hur länge som helst utan att bli förstörd.
    Perfekt i trimmer, gräsklippare, motorsåg osv. som bara används vissa tider på året.
    9-5 Aero -01
    900 turbo cab -88
    900s -92

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    820

    Re: Uträkning, grästrimmer. Olja/Bensin blandning.

    Tack för alla svar. Färdigblandat ska det vara alltså, dock luktar bensin gott
    Jag dissade svärfar senast igår för han hade köpt nåt sånt, 5l för 150:-, klart jag dissar fanskapet .

    Men får jag 5l för 80:- så tar jag det.

    Ett annat problem, den är segstartad och slö. 2år gammal.
    Stiftet ser OK ut, luftfiltret också.

    Slö kanske den är för att gräset är för långt och väldigt tätt runt staketet, jag vet inte.
    Vilket jävla skitjobb alltså, stå där som ett miffo och svinga en trimmer...

    Nej, blir nog att sälja kåken. Det här med trädgård är verkligen inte min grej...synd på biorummet bara. Alternativt ringa NCC Asfalt...
    Någon som vet vad asfaltering kan kosta? Cirka 900kvm.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 236

    Re: Uträkning, grästrimmer. Olja/Bensin blandning.

    En fördel med alkylatbensin är att röjsågen luktar som en gookart så det blir ju lite roligare därför

    Min erfarenhet av Aspen är att jag fick huvudvärk när jag stående länge på samma ställe med röjsågen (tätt buskage). Har aldrig upplevt detta med vanlig soppa.

    Nyare Briggs motorer har förgasarmembran som inte tål vanlig bensin utan vill helst ha alkylat. Lagade f.ö ett sådant membran med vanlig blå packningsklister och det har klarat vanlig bensin i flera år nu
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 268

    Re: Uträkning, grästrimmer. Olja/Bensin blandning.

    En del av er skriver att ni använder akrylatbensin i gräsklippare. Har ni 2t gräsklippare då? Eller gör akrylatbensinen nytta i en 4t gräsklippare också?

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    752

    Re: Uträkning, grästrimmer. Olja/Bensin blandning.

    Finns alkylatbensin för både 2T och 4T, minns jag rätt så var det ingen prisskillnad på 4 litersdunk sist jag kollade. Från aspen då.

    mvh marre

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 236

    Re: Uträkning, grästrimmer. Olja/Bensin blandning.

    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    En del av er skriver att ni använder akrylatbensin i gräsklippare. Har ni 2t gräsklippare då? Eller gör akrylatbensinen nytta i en 4t gräsklippare också?
    4T Briggs & Skrutton

    Ska man se till miljön så är det nog en god idé med miljövänligt bränsle till dessa motorer som helt saknar avgasrening.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    751

    Re: Uträkning, grästrimmer. Olja/Bensin blandning.

    Varför inte etanolkonvertera?

    Funderar stark på att göra det med min gamla B&S klippo anno 1971. Bara borra upp munstycket och köra!
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 418
    Medlem#
    9481

    Re: Uträkning, grästrimmer. Olja/Bensin blandning.

    Citat Ursprungligen postat av SaabAero
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    En del av er skriver att ni använder akrylatbensin i gräsklippare. Har ni 2t gräsklippare då? Eller gör akrylatbensinen nytta i en 4t gräsklippare också?
    4T Briggs & Skrutton

    Ska man se till miljön så är det nog en god idé med miljövänligt bränsle till dessa motorer som helt saknar avgasrening.
    Jag tror nog inte det är miljön som de flesta har i åtanke utan snarare sin egna hälsa i första hand, jag köper det iaf för att minska intaget av giftiga ämnen.
    Sen att det bra för miljön är ju ett +.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533

    Re: Uträkning, grästrimmer. Olja/Bensin blandning.

    Som svar på ursprungsfrågan: 40:1 betyder 40 delar bensin för varje del olja, eller om man så vill oljemängden ska vara 2,5% av bensinmängden. Med den informationen är det inte så svårt. 1 liter bensin behöver 2,5 cl olja, 2 liter bensin behöver 5 cl olja etc.

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 249
    Medlem#
    6069

    Re: Uträkning, grästrimmer. Olja/Bensin blandning.

    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    Som svar på ursprungsfrågan: 40:1 betyder 40 delar bensin för varje del olja, eller om man så vill oljemängden ska vara 2,5% av bensinmängden. Med den informationen är det inte så svårt. 1 liter bensin behöver 2,5 cl olja, 2 liter bensin behöver 5 cl olja etc.
    Om det är 40 delar bensin och en del olja så blir det väl ändå knappt 2,44 %
    1/(1+40)=0,024390243902439...
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    310

    Re: Uträkning, grästrimmer. Olja/Bensin blandning.

    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Om det är 40 delar bensin och en del olja så blir det väl ändå knappt 2,44 %
    1/(1+40)=0,024390243902439...
    Satt och skummade igenom svaren och tänkte, ah! En chans att agera besserwisser! Äntligen!

    Men så hade du hunnit före...

    Nästan omedelbart inser jag att jag får en chans till!

    Det som skrevs initialt i tråden om att beräkningen för tanken (3dl) var 300 ml / 40 är i grunden fel, det skall vara 300/41 i enlighet med ditt resonemang Wigglo. Sen gick du tyvärr fel, om man vill ha reda på hur mycket olja man ska ha till en viss mängd bensin är det just 40 man ska dela med, i Fairlaines exempel med 1 liter bensin är det just 2,5 cl. olja man ska hälla i, inget annat. Den totala volymen av bensin och olja blir 1,025 l. så ditt -uttalande får en -rättning av mig

    (skillnaden var att i det första fallet var totala volymen fast, och det får inte plats både 3 dl bensin och extra olja, tanken är ju full när man hällt i bensinen, givet förståss att tankens volym är exakt 3dl, inte en droppe mer)

    Sorry men besserwissrar som du och jag skall med besserwisserfasoner fördrivas

    För att hålla sig till trådskaparens fråga så behöver du inte oroa dig, det blir bara en marginell skillnad när man har så stora blandningsförhållanden som 1:40, det blir 7,3 ml istället för 7,5 ml - eller 2,5% skillnad i oljemängd, mindre än felmarginalen när man mäter upp oljan Men jämför ex. vid 1:2, då blir det stor skillnad...

    /U ^2 ?

Liknande ämnen

  1. Batteridriven grästrimmer.
    Av RZ i forum Off Topic
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-10-12, 09:27
  2. Vad för bensin och olja i NG9-3 B284
    Av Snuttejulle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-09-04, 10:08
  3. Vilken blandning etanol vs bensin?
    Av Tommy1975 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-04-15, 22:01
  4. Kupévärmare, uträkning?
    Av niohundra i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-02-27, 23:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •