Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Startproblem 9-5 2.0 2007. Kan det vara batteriet ändå?

  1. #1

    Startproblem 9-5 2.0 2007. Kan det vara batteriet ändå?

    Hej
    Skrev för några veckor sedan om min Saab 9-5 2.0 2007
    Som vägrade starta efter några korta start och stopp samma dag...
    Efter laddning så har den fungerat utmärkt ( förutom när den hade varit inne för byta av bältet bak ) dvs när jag skulle hämta och köra hostade den igång med nöd och näppe
    Men den har start - jag har kört lite längre sträckor en period
    Idag har jag kört två korta sträckor - startade utmärkt
    MEN när min granne lånad bilen körde 5 km stannde och skulle köra hem igen efter ca 20 så var den dö......
    Jag åkte dit körde på start kablar - jag lovar jag behövde bara nudda med kablarna så startade den
    Hemma satt jag på laddare då låg den på ca 5 amp efter en timmas laddning är den nu nere på 1 Amp
    Batteriet indikerar inte att det är slut
    Men kan det vara det ändå... eller kan det vara något annat
    Vill inte köpa nytt för 1500 innan jag vet om det är det felet
    Kan man kolla kap på batteriet på någotsätt

    Ha det gött
    Har aldrig ägt Saab tidigare
    Saab Biopower 2.0 2007

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    987

    Re: Kan det vara batteriet ändå....!!?????????

    Har du ett Underhållsfritt batteri eller "öppet"?
    Dagens batterier brukar kunna hålla jäkligt bra!
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  3. #3

    Re: Kan det vara batteriet ändå....!!?????????

    Hej
    Det är saab orginal batteri
    Men min fru..... kom på en sak i dag - vet inte om det har någon betydelse
    Båda gångerna den inte har startat så bränslet i bilen varit på reserven ( med E 85 tanken )

    Ha det
    Har aldrig ägt Saab tidigare
    Saab Biopower 2.0 2007

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903

    Re: Kan det vara batteriet ändå....!!?????????

    Kanske batteriet tagit stryk av alla utrops- och frågetecken i trådrubriken?

    Skämt åsido:

    1. Ja, det går att kontrollera konditionen på batteriet.
    2. Nej, dagens batterier är inte outslitliga och det kan förvisso vara slut redan på en 07:a
    3. En tydligt rubrik hjälper dig även i denna tråd att få fler relevanta svar så fixa detta är du bussig.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163

    Re: Kan det vara batteriet ändå....!!?????????

    När den inte vill starta - går den tungt på startmotorn då, eller maler den på i normal takt men vill inte tända till? Om den går tungt så låter det ju likt ett dåligt batteri. Det som sliter på batterierna är snarare antalet cykler det har gått igenom (start-ladd-stopp), och ffa om det är många korta cykler så batteriet inte hinner ladda fullt efter varje start. Tyvärr är inte de testverktyg som finns för att avgöra status hos ett betteri helt tillförlitliga så det kan vara slut trots att det får bra utvärdering Ett sätt att prova är att när batteriet är dött att skruva dit ett annat fulladdat och se om denstartar lätt då. Om ja så låt det nya batteriet sitta där ett tag och se om du får samma tendenser som med et gamla batteriet eller inte. Men då behöver du hitta ett lånebatteri...
    /Johan

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    757

    Re: Kan det vara batteriet ändå....!!?????????

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    När den inte vill starta - går den tungt på startmotorn då, eller maler den på i normal takt men vill inte tända till? Om den går tungt så låter det ju likt ett dåligt batteri. Det som sliter på batterierna är snarare antalet cykler det har gått igenom (start-ladd-stopp), och ffa om det är många korta cykler så batteriet inte hinner ladda fullt efter varje start. Tyvärr är inte de testverktyg som finns för att avgöra status hos ett betteri helt tillförlitliga så det kan vara slut trots att det får bra utvärdering Ett sätt att prova är att när batteriet är dött att skruva dit ett annat fulladdat och se om denstartar lätt då. Om ja så låt det nya batteriet sitta där ett tag och se om du får samma tendenser som med et gamla batteriet eller inte. Men då behöver du hitta ett lånebatteri...
    /Johan
    Kan bara fundera på det du säger om att sådana där batteritestare inte är tillförlitlig, nja kanske inte "brödrosten" men dom som är elektroniska och man gör på rätt sätt så funkar det ypperligt.

    Sen för att återgå till tråden, Som sagt är det full fart på starten men den inte startar så är det soppa eller något annat fel inte batteri men låter den segare än vanligt och inte orkar gå runt på slutet ---> Byt batteri.
    9000 cd - 90 ---> såld... 9000 cse ltt -94 ---> krockad... 9000 cse v6 - 95 -----> Såld... Saab 9-3 Cab -99 ---> Såld..... Kör ---> Saab 9-5 2.3t -03 :

Liknande ämnen

  1. 9-5 (Automat, 2007, 2.0t) startar ej, batteriet?
    Av pestor i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-21, 00:45
  2. [LÖST] Startproblem och nollställ ACC, Kan det vara batteriet? OG9-3
    Av Den försiktige 93 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-24, 12:44
  3. 9-3 SS -03 startar inte, kan det vara batteriet?
    Av Corduroy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2006-11-01, 23:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •