Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Hur monterar man bort startmotorn?? Saab 9-3 (98-02)

  1. #1

    Hur monterar man bort startmotorn?? Saab 9-3 (98-02)

    hej!
    Min oljetrycksgivare har slutat att fungera så jag ska byta den. Vad jag förstått så sitter den på baksidan av motorn bakom oljepåfyllningsröret men hur mycket jag kännt efter med handen hittar jag den inte, Var sitter den egentligen? Hissade upp bilen utan att se den heller, sitter den bakom startmotorn är det ju ett sjuhelsikes jobb, är det en peugout man äger!!!!?
    Någon som kan intyga att den ska kunnas tas uppifrån på en 9-3a? Inte för att jag ser den uppifrån heller...
    Lämna in bilen pga av oljetrycksgivare är ju inget vidare.

    LÄNGST NER I TRÅDEN FORTSÄTTER TRÅDEN ANGÅENDE DEMONTERING AV STARTMOTORN

    mvh// Jocke
    Rattar en Saab OG 9-3 -03
    På garaget: http://www.garaget.org/Jockessaab

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Var sitter Oljetrycksgivaren Saab 9-3 (98-02)

    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Var sitter Oljetrycksgivaren Saab 9-3 (98-02)

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Det där är ju en T5 spis, utan oljefälla & trams! Sitter den ens där på en T7 motor? Undrar om den inte sitter mer till vänster

    Att följa oljepåfyllningsröret kan ju inte funka på en T7 motor, då leder det en ju bara ner till oljefällan! Oljetrycksgivaren sitter bakom startmotorn, lättast är antagligen att ta den underifrån & lossa startmotorn då det är trångt!
    På 9-5 kan man se den uppifrån, men att komma åt den måste vara svårt!

    Kan inte svära på att det är exakt, men om du sliter bort plasten runt oljepåfyllningen & kollar rakt ner vid pilen så borde du kunna se den, i alla fall kan man det på 9-5!


  4. #4

    Re: Var sitter Oljetrycksgivaren Saab 9-3 (98-02)

    Ungefär hur långt ner ska jag kika?
    Jag vet ju hur oljetrycksgivaren ser ut, som oljepluggen fast med en sladd fäst på.
    Startmotorn sitter ju till vänster bakom motorn om man kollar på din bild men oljetrycksgivaren ska sitta mer åt höger(kameramannens höger) alltså vid din ritade pil?
    Rattar en Saab OG 9-3 -03
    På garaget: http://www.garaget.org/Jockessaab

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888

    Re: Var sitter Oljetrycksgivaren Saab 9-3 (98-02)

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Det där är ju en T5 spis, utan oljefälla & trams! Sitter den ens där på en T7 motor? Undrar om den inte sitter mer till vänster


    Visst är det så. Nu har jag själv aldrig bytt på en T7 men enligt uppgift sitter den bakom startmotorn där. I alla fall hade han som lämnade uppgiften lossat startmotorn för att lättare komma åt oljetrycksgivaren, en operation som inte alls tog lång tid.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Var sitter Oljetrycksgivaren Saab 9-3 (98-02)

    Citat Ursprungligen postat av jockessaab
    Ungefär hur långt ner ska jag kika?
    Jag vet ju hur oljetrycksgivaren ser ut, som oljepluggen fast med en sladd fäst på.
    Startmotorn sitter ju till vänster bakom motorn om man kollar på din bild men oljetrycksgivaren ska sitta mer åt höger(kameramannens höger) alltså vid din ritade pil?
    Titta på LM's bild där ser du var den sitter, på din sitter den i samma höjd fast längre till vänster!

    Om du kollar på bilden jag visar i mitt inlägg så sitter startmotorn på höger sida! Står du framför bilen & kollar på motorn sitter den alltså på höger sida, rakt ner där pilen pekar!

  7. #7

    Re: Var sitter Oljetrycksgivaren Saab 9-3 (98-02)

    Nu tittade jag ner lite från sidan och såg något som måste vara oljetryckgivaren!
    Den är som en skruv med en gulsladd på. De finns väl inte fler sådana givare på baksidan av motorn? Startmotorn ser jag däremot inte ovanifrån men underifrån lär jag ju se vad jag måste skruva bort när jag lyfter upp bilen?
    Det som sitter på vid vänstersida/baksida av motorn (om man står framför bilen) är det generatorn? Det sitter en rem på den som går till motorn och det är massa koppartråd i den (spole?) ?


    mvh// Jocke lyssnar ,tittar och lär :P
    Rattar en Saab OG 9-3 -03
    På garaget: http://www.garaget.org/Jockessaab

  8. #8
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Var sitter Oljetrycksgivaren Saab 9-3 (98-02)

    Citat Ursprungligen postat av jockessaab
    Det som sitter på vid vänstersida/baksida av motorn (om man står framför bilen) är det generatorn?
    Det är säkert generatorn du sett... startmotorn drar runt motorn så att den startar via en kuggkrans som sitter på svänghjulet mellan motor & växellåda, det hade inte fungerat att dra runt & starta via remmen

  9. #9

    Re: Var sitter Oljetrycksgivaren Saab 9-3 (98-02)

    Okej Tyckte det såg lite knepigt ut att plocka bort "Startmotorn" aka generatorn :P
    Startmotorn är enklare eller? Vad krävs ? Är det en stor operation?
    Rattar en Saab OG 9-3 -03
    På garaget: http://www.garaget.org/Jockessaab

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    829

    Re: Var sitter Oljetrycksgivaren Saab 9-3 (98-02)

    En bild på startmotorn ..



    Den sitter med två bult om jag minns rätt ...
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  11. #11

    Re: Var sitter Oljetrycksgivaren Saab 9-3 (98-02)

    Okej det låter inte alltför komplicerat, är det lika enkelt som det låter?
    Svårt att montera tillbaka osv?
    Måste jag göra bilen strömlös när jag monterar loss den? Har nämligen massa inställningar i billjudet som jag måste få inställt på billjudaffären om bilen blir strömlös, vilket är lite jobbigt :P
    Rattar en Saab OG 9-3 -03
    På garaget: http://www.garaget.org/Jockessaab

  12. #12

    Re: Hur monterar man bort startmotorn?? Saab 9-3 (98-02)

    upp!
    Rattar en Saab OG 9-3 -03
    På garaget: http://www.garaget.org/Jockessaab

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    829

    Re: Hur monterar man bort startmotorn?? Saab 9-3 (98-02)

    Såg PM innan men inte hunnit svara förrens nu ..

    Att plcoka bort polerna på batteriet är ju alltid att föredra .. dock så om man e rackans försiktig då man plockar bort pluskabeln till startmotorn och ser till att man itne kortsluter den mot motor eller annan minuspunkt så fine .. då funkar det att plocka det hela ..

    Har aldrig blockat en starmotor på 9-3 men gissar att den sitter som på 9000 .. Sitter isf två bult på vänster sida om du kollar på bilden ovan .. om du känner med handen så är det bara att leta upp dom .. kan vara 17 eller 19 om jag inte minns fel .. men har ju haft fel förr så .. haah

    Innan du plockar bultarna så då till att hitta pluskabeln som ger ström till startmotorn o lossa den först och säkra upp den ...

    Är inte mycket värre än att byta hjul bara lite trängre ...
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  14. #14

    Re: Hur monterar man bort startmotorn?? Saab 9-3 (98-02)

    Blir det några problem att "passa in startmotornmotorn så att den startar via en kuggkrans som sitter på svänghjulet mellan motor & växellåda"?
    Kommer det en skvätt olja ur hålet där oljetrycksgivaren sitter när jag skruvar bort den?
    Rattar en Saab OG 9-3 -03
    På garaget: http://www.garaget.org/Jockessaab

  15. #15
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Hur monterar man bort startmotorn?? Saab 9-3 (98-02)

    Det ska inte va några problem att få dit startmotorn igen, kugghjulet ligger inte i hela tiden om det var det du menade... så man behöver inte få det att passa ihop! En solenoid ser till att startmotorns lilla drev slår ut & drar runt den stora kuggkransen, så fort du släpper nyckeln när bilen startat så åker det lilla kugghjulet in igen!

    Att det ska komma olja är inget du behöver oroa dig för, när motorn inte är igång så rinner ju oljan ner i oljetråget, några droppar kommer det säkert, men inget att tänka på!

    En bild på en startmotor där du ser det lilla kugghjulet längst upp, det åker alltså ut ännu längre när du vrider på nyckeln för att starta, sen när du släpper nyckeln åker kugghjulet tillbaka igen... lite enklare när du kan se på bilden!

    Bild på startmotorn... http://i36.tinypic.com/2zswx9k.jpg

  16. #16

    Re: Hur monterar man bort startmotorn?? Saab 9-3 (98-02)

    Kanon-information! Tror jag ska våga mig på detta i helgen då Jag återkommer om hur det gick
    Rattar en Saab OG 9-3 -03
    På garaget: http://www.garaget.org/Jockessaab

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926

    Re: Hur monterar man bort startmotorn?? Saab 9-3 (98-02)

    man måste inte bort med startmotorn heller......en lång hylsa fungerar det också och oftast är det mindre sexkant på de nyare och då blir det ännu lättare för oljesticksröret går ju precis där och det är lite tajt för den större hylsan.
    Men det går!

  18. #18

    Re: Hur monterar man bort startmotorn?? Saab 9-3 (98-02)

    Kan ju överväga den möjligheten när jag ser hur svårt det verkar att komma åt.
    En hylsa går väl inte att få på eftersom det sticker ut en sladd från givaren?
    Rattar en Saab OG 9-3 -03
    På garaget: http://www.garaget.org/Jockessaab

  19. #19
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 996

    Re: Hur monterar man bort startmotorn?? Saab 9-3 (98-02)

    Citat Ursprungligen postat av jockessaab
    En hylsa går väl inte att få på eftersom det sticker ut en sladd från givaren?
    Nä... det kan ju bli lite svårt!

    Såhär kan man ju göra... http://i49.tinypic.com/2rh8mls.jpg

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926

    Re: Hur monterar man bort startmotorn?? Saab 9-3 (98-02)

    Citat Ursprungligen postat av jockessaab
    Kan ju överväga den möjligheten när jag ser hur svårt det verkar att komma åt.
    En hylsa går väl inte att få på eftersom det sticker ut en sladd från givaren?
    Sladden går att ta bort, det är en kontakt på givaren och sen har man en lång hylsa om det behövs

Liknande ämnen

  1. Hur monterar man bort baksätet 9000 CDE
    Av pallander i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-24, 20:12
  2. Hur få bort startmotorn på en 9000 T -87?
    Av bart112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2007-12-09, 04:12
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-03, 00:10
  4. Hur monterar jag bort skärmbreddaren bak? (9k CS 94-)
    Av Angus i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-10, 13:03
  5. Ska den här ramen bort när man monterar annan cd spelare ?
    Av Turbo_Knuff i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-11-05, 17:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •