Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: BLÅRÖK!!!!!!!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    5

    BLÅRÖK!!!!!!!

    Min bil blåryker vid kallstart,endast då.Går hur bra som helst annars.Beror det på vevhusvent eller sliten turbo?Bilen är en saab 9-3 2,0T-02 7300mil

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864
    Troligtvis svartrök. Saab original......
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  3. #3
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av Lamer
    Troligtvis svartrök. Saab original......
    Nej troligen blå-rök som han skrev...

    Otroligt vanligt på 9-5'orna...
    Hade det på min förra 02'a bla. Var ju ett fett blått moln som låg kvar på parkeringen i 10 minuter efter jag åkt... (nu kanske jag överdriver lite, men bara lite.)

    Uppgradera vevhusventilationen så blir du av med detta fenomen, men får nya, kanske sämre fenomen.... Min började dra lite olja utan att den blårök nåt...


    Lite svagt svart rök kan man få vid accelaration, det är helt normalt beteende.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    5
    Tack för svaren.Ska invänta nya vevhusventen som ska dyka upp v 17.

  5. #5

    Upptäckte också blårök

    Jag har också precis upptäckt att det ibland vid kallstarter kommer blårök. Har inte tänkt på/ sett det tidigare..
    Bilen är en 9-3 2.0t -02 och gått skrämmande likt ovanstående bil (7320 mil)

    Är det ngt att oroa sig för eller kan man köra vidare?
    Varför ryker det så... Har inte märkt det tidigare... Bytte olja för typ 40 mil sedan.

    Kan det vara turbon som är sliten... Eller hur påverkar vevhusventilation detta?
    Ni snackade om byta av ventilation.... vet någon mera om detta?

    // Lasse

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893

    Re: Upptäckte också blårök

    Citat Ursprungligen postat av lasseo
    Jag har också precis upptäckt att det ibland vid kallstarter kommer blårök. Har inte tänkt på/ sett det tidigare..
    Bilen är en 9-3 2.0t -02 och gått skrämmande likt ovanstående bil (7320 mil)

    Är det ngt att oroa sig för eller kan man köra vidare?
    Varför ryker det så... Har inte märkt det tidigare... Bytte olja för typ 40 mil sedan.

    Kan det vara turbon som är sliten... Eller hur påverkar vevhusventilation detta?
    Ni snackade om byta av ventilation.... vet någon mera om detta?

    // Lasse
    Sök på "vevhusventilaition" eller "blå rök" alt. "blå rök vid kallstart" och du kommer att hitta massor med info i ämnet.

    Detta är en del av det berömda "felet" på Saabs B2x5-motorer. Vi som har dessa motorer väntar fortfarande på "den slutgilitga lösningen" för vevhusventilationen. Den skulle kommit v17, men är försenad.

    Titta gärna in på Göran Larssons hemsida: http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml . Där finns massor med info!
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

Liknande ämnen

  1. Blårök!
    Av =Jack= i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-11-14, 21:01
  2. blårök 9-5 2.3t 98
    Av jenstridh i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-12-06, 22:56
  3. Blårök 9-3 -01
    Av Mailman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-07-03, 22:12
  4. Blårök
    Av Johan.E i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-10, 20:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •