Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Glappande centrallås 9000CSE -95

  1. #1

    Glappande centrallås 9000CSE -95

    Hej!

    Jag har centrallås på bilen som ibland funkar och ibland inte (endast förardörren låses/låses upp).
    Efter lite sökning bland gamla trådar här i forumet har jag förstått att det är ett relä som behöver lödas om.

    Min fråga är var sitter relät? I en tråd skrev någon att det sitter under ratten på -92 års modeller, så jag slet bort panelen ovanför knäna men jag hittade inget relä där. Fanns en rattstång och lite annat smått och gott.
    Är det flyttat på en -95:a ?

    Mvh
    Anders

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Björklinge
    Inlägg
    97

    Re: Glappande centrallås 9000CSE -95

    Hej!

    Nu var det ett tag sedan jag fixade mitt i min bil (typ 3år sen) men jag har för mig att det sitter mer ovanför fötterna på förarsidan. Om jag inte minns helt fel sitter det i ngn form av plastbit.
    För att hita det (om det inte är helt dött) så kan du låsa låsblecket på förardörren och sedan låsa oich låsa upp med knappen samtidigt som du lyssnar/känner dig fram!

    //Jonas
    Mvh Jonas J
    Trafiklärare, billjudsnörd och motorcyklist!
    Kör såklart Saab - 9000cd -95 & 9-5 -02

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    430

    Re: Glappande centrallås 9000CSE -95

    Sitter inte reläena ovanpå säkringscentralen ?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    193

    Re: Glappande centrallås 9000CSE -95

    har samma problem på min bil, igår slutade det låsa en dörren och idag en till.

    Så jag har just rivit ner och tagit lös reläet.
    Det sitter till vänster ovanför kopplingspedalen högt upp. det är avlångt och om du känner på det och låser/låser upp klickar det i det, så du vet att det är rätt relä.

    Har öppnat det och kollat på alla lödningarna, och konstigt nog ser den hur fint ut spm helst.

    Så vad ska jag göra nu??????
    (har en 9000 cse -97)
    // D

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    193

    Re: Glappande centrallås 9000CSE -95

    Citat Ursprungligen postat av jojride
    Hej!

    Nu var det ett tag sedan jag fixade mitt i min bil (typ 3år sen) men jag har för mig att det sitter mer ovanför fötterna på förarsidan. Om jag inte minns helt fel sitter det i ngn form av plastbit.
    För att hita det (om det inte är helt dött) så kan du låsa låsblecket på förardörren och sedan låsa oich låsa upp med knappen samtidigt som du lyssnar/känner dig fram!

    //Jonas
    Hur fixade du det ?????

  6. #6

    Re: Glappande centrallås 9000CSE -95

    Tackar för tipsen om placeringen! Ska ge mig ut idag och lokalisera det.

    Men om jag också löder om det utan framgång som "cepehjulet", är det byte utav hela relät som gäller eller finns det något mer att felsöka ?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Björklinge
    Inlägg
    97

    Re: Glappande centrallås 9000CSE -95

    Löd alla punkter du hittar.
    Kallödningar syns inte alltid så löd allt du hittar så skall du se att det fungerar!

    /Jonas
    Mvh Jonas J
    Trafiklärare, billjudsnörd och motorcyklist!
    Kör såklart Saab - 9000cd -95 & 9-5 -02

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    26

    Re: Glappande centrallås 9000CSE -95

    Jag har samma problem i min CSE -96. Har rivit ur alla dörrsidor idag för att peta dit rostskydd på insidan och tänkte att det kanske var dags att göra något åt det förbaskade centrallåset som ibland går och ibland inte - oftast så ger det bara ifrån sig ett "mjipp mjipp" när det liksom försöker kicka igång låsservona, men bara vid låsning - försöker man låsa upp så händer ingenting. Beter sig på samma sätt oavsett om jag vrider nyckeln i dörren, använder larmdosan eller styrpanelen mellan stolarna - inte heller funkar det bättre om bilen är igång, med andra ord beror det inte på för låg spänning i batteriet heller.

    Har kollat alla givare man kan tänka sig i förardörren och dom verkar funka som sig bör. De fyra låsservona går hur lätt som helst när man drar i dom för hand, kontaktdonen i dörrarna/stolparna ser jättefina ut (ingen smuts/ärj), tycks inte vara några glapp i kablarna som går mellan dörrar och bilen heller...

    ...och då har jag väl bara den där förhatliga styrenheten vid pedalstället kvar att kolla gissar jag?

    Det är ju två ytmonterade kretsar i den, ska man ge sig på att löda om dom, eller kan det räcka med att fixa reläen, vart brukar felet sitta egentligen? Eller ska man bara köpa en ny box på skroten och testa? Jag är så dödligt less på att dörrarna inte funkar så nu måste det bara lösas!

    // christoffer, umeå

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    283

    Re: Glappande centrallås 9000CSE -95

    Det är ju bra om man kan löda om allt, men när det gäller ytmonterat gäller det att ha rätt kunskap. Det går om man är stadig på hand och har rätt verktyg.
    Annars skulle jag börja med att löda där anslutningarna sitter i ena kanten av kortet, tror det var i mitt centrallåsrelä jag kunde se sprickor där.
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    193

    Re: Glappande centrallås 9000CSE -95

    Har idag kollat lite till på det och det ser fint ut, men tänkte ta och löda om de större punkterna som man kan göra med halvdarrig hand.

    Hittade dock bara lödkolvar och ingen lödpenna så måste låna en i morgon.
    Ska även eventuellt ta och pröva med ett bättre beggat och kanske köpa det om det funkar.

    Tänkte bara att ni som nu har monterat lös era relän, kan vi ju ta och jämföra nuffrorna som står på den svarta plasten.

    På mitt står: G6 SAAB 4102851 4050 5359 KIEKERT
    Tar man ut själva kortet och vänder den "orangea" sida uppåt, där de två svarta sockerbitsliknande sakerna står på finner jag samma text på båda:
    SIEMENS V23083- C1002-A303 GN6AB

    Kan ju vara intressant att veta om vi alla har samma.
    Mitt är från en Saab 9000 Cse -97 med centrallås och larm.

    // D

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    283

    Re: Glappande centrallås 9000CSE -95

    Verkar inte vara samma som mitt som satt i en -92a iaf:
    viewtopic.php?f=6&t=178889&p=1288548#p1288548

    Lycka till med lödningen!
    Webmaster Svenska Saabklubben
    Saab 96 TT -62, Saab 9-5 kombi -99, Saabo -67 (nr 356)

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    193

    Re: Glappande centrallås 9000CSE -95

    Perfekt tråd du har där, ser dock inte ut som mitt.
    Kan ev. lägga upp några bilder senare idag.

    Gogglade lite och hittade denna sida, dock på engelska:
    http://www.saabnet.com/tsn/bb/9000/i...tml?bID=269736

    Ta en titt..

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    193

    Re: Glappande centrallås 9000CSE -95

    Här kommer några bilder på mitt relä:

    Då bilderna var högre än 600 pixlar länkar jag dom ist till garaget:

    http://www.garaget.org/mypage/galler...6&image=937243

    http://www.garaget.org/mypage/galler...6&image=937244

    http://www.garaget.org/mypage/galler...6&image=937246

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    26

    Re: Glappande centrallås 9000CSE -95

    Goda tider. Jag ska plocka ut min box imorgon och förhoppningsvis testa med en "ny" från skroten. Återkommer med id-nummer på den.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    193

    Re: Glappande centrallås 9000CSE -95

    Har nu lött om de större stiften på kretskortet samt borstat med en mycket fint sandpapper på kontaktstiften så de såg ut som nya, utan någon framgång..

    Summa summarum, det vart ingen skillnad alls...
    Undra vad man ska göra nu?? :S

    Prövade "bånkametoden" än en gång, vilket ledde till att ingen dörr låstes, så jag bånkade lite till och vipps funkade 2 av dörrarna för att sedan till att endast den ena skulle funka igen. Tillbaka till nollpunkt. Undrar om det har kortslutit de 2 "svarta sockerbitarna" på ovansidan eller liknande då 2 dörrar slutade funka på 2 dagar. Det lustiga är att jag fått vänster backdörr att låsas och låsas upp någon enstaka gång vid bånkametoden, som för övrigt inte har låst/låsts upp sen jag köpte bilen (flera år sedan).

    Läst några gånger i olika forum att lyfta av en kabeln till batteriet kan göra underverk, dock tror jag detta gäller bilar med nyare system, tech2 osv, dvs att det kanske nollställer saker, vad vet jag. Har iaf lyft av ena kabeln nu och ska få stå i 10 minuter för att se om det gör någon skillnad. Kostar ju inget att pröva

    // D

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    193

    Re: Glappande centrallås 9000CSE -95

    Tjena pojkar.

    Ville bara säga att jag varit inne på SAAB idag och frågat vad ett nytt centrallåsrelä skulle kosta till min bil ( 9000 Cse -97 ) och det gick på hela 2940kr.
    Äckligt dyrt.

    Har beställt ett relä från bildelsbasen.se i hopp om att detta ska funka.
    Det kostade 150kr, vilket inte är så mycket att tala om jämfört med nypriset.
    Prövade löda om mitt gammla relä igen utan framgång.

    // D

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    26

    Re: Glappande centrallås 9000CSE -95

    Det är ingen som provat att demontera de där två siemens reläerna för att kolla skicket på dom? Dom verkar ju hopplöst underdimensionerade för att hålla för åratal av dörröppnande.

    För övrigt står det så här på min box:

    B6 SAAB 4102851 4050 5359 KIEKERT

    Jag funderar starkt på att såga upp siemensklumparna och putsa till kontaktbläcken en del, min gissning är att dom är svårt oxiderade. Skroten här hemma skulle ha +500:- för en box och det tyckte jag var rena rånet när cphjulet hade fått tag på en för 150:-. Saabs orginalpris är ju bara ett skämt, jag skulle nästan kunna få en krockad 9000 för dom pengarna :P

    / christoffer, umeå

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    26

    Re: Glappande centrallås 9000CSE -95

    Sagt och gjort. Eftersom jag hade allt för mycket fritid ikväll så gjorde jag slag i saken och bände upp de där två siemesreläerna för att inspektera läget.

    Först tog jag och plockade isär reläet som är längst bort från kontakten. Jag lödde inte loss det från kortet utan tog bara en morakniv och skar/spetsade sönder plasten längst uppe vid "taket" på reläet så att jag liksom kunde skala av sidorna efteråt. När det väl var gjort kunde jag med lite pillande böja loss själva kontaktblecket - man får vara lite försiktig när man "skalar" reläet och när man pillar upp själva kontaktblecket då det endast sitter fast i en tunn kopparplåt.

    Kontaktblecket var hopplöst oxiderat på båda sidorna, så jag dränkte det i elektronikspray och skrapade rent med en liten juvelerarmejsel. Kanske inte optimalt, men rent blev det. När jag sen pluggade in boxen och testkörde så insåg jag att det var reläet för låsning som jag hade fixat (min bil kunde sedan tidigare låsa, i alla fall ibland, men inte låsa upp). Men trots att jag "lagat" ett redan fungerande relä så blev det en rejäl skillnad på låsningen. Istället för ett trött "njuuuuööö" när dörrarna skulle låsas sa det nu snarare "PANG!".

    Men som sagt, fel relä lagat. Så, jag drog ut boxen och öppnade upp det andra relät - det som sitter närmast kontakten. Slipade, sprayade och donade. Slutligen fyllde jag båda reläerna med elektronikspray och eltejpade igen boxen (jag råkade döda låshakarna när jag öppnade den).

    Look and behold - Nu fungerar det både att låsa och låsa upp. Låsservona bara smäller till, hur säkert som helst, varje gång. Framgången är total!

    Med säkerhet kommer väl oxiden krypande tillbaka med tiden, speciellt nu när kontaktytorna är misshandlade och reläerna inte längre är inkapslade, men å andra sidan så kan jag nog leva med att putsa upp dom nån gång per år om så krävs. Det är hur enkelt som helst och kostar inte en spänn.

    Det går säkert att öppna reläerna med lite mer finess, eller att bara byta ut dom till en kraftigare modell (elfa kanske har något?). Men för mig verkar det här i alla fall funka bra, får se hur länge det håller sig.


    Så mitt tips om du har strul med ditt centrallås - Kolla dina relän! Det som sitter närmast kontakten på boxen (till vänster i bilden) styr alltså upplåsningen och det som sitter längt bort från boxens kontakt (höger i bilden) styr låsningen.

    Jag bifogar en bild också. Lycka till



    / christoffer, umeå

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    193

    Re: Glappande centrallås 9000CSE -95

    SUVERÄNT!

    Eftersom detta är ett så pass vanligt fel på dessa 9000 kanske denna tråd skulle kunna redigeras och sättas i FAQ?

    Har ju nu beställt ett som förhoppningsvis kommer i morgon, men ska ändå ta och göra denna operation på mitt gammla relä.

    Mycket bra lösning, och kul att det funkade! Roligt att nån tog sig ork och tid att föröka lösa detta problem.
    Då vet vi ju hur man ska göra i framtiden, för som du säger, man kan köpa en krockad 9000 för nypriset på relät.

    // Daniel

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    193

    Re: Glappande centrallås 9000CSE -95

    Tjo alla.

    Har ju fått mitt centrallåsrelä nu, och den vill enbart uppna samma dörr som det gammla.
    Har öppnat det gammla och försökt rengöra det i låsnings och öppningsreläet, men det gav ingen skillnad.
    Så jag köpte Eletronic cleaner på OKQ8 och sprayade i kontakten som man ska sticka in i själva cetrallås styrenheten och då började min förardörr att låsas och låsas upp. Har prövat göra samma metod nu 3 gånger, men det vara den som ville börja funka igen.

    Så så ligger jag till just nu.

    // D

Liknande ämnen

  1. Krånglande larm, centrallås och larmdosor 9000 -98
    Av Jonas_Malmö i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-27, 08:14
  2. Glappande Tändkasett DI
    Av ^Mats^ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-15, 00:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •